Această măsură este necesară pentru a retrage de pe șosele toate mașinile și dubele cu motoare cu ardere internă până în 2050, întrucât media de viață a unui automobil este de 10-15 ani.

Potrivit CleanTehnica, Ford și Volvo, care împreună au vândut aproximativ 800.000 de vehicule anul trecut în Europa, au formulat o scrisoare prin care încurajează autoritățile europene să adopte această măsură, scrisoare în care au participat alte 26 de companii din mai multe industrii.

Până în prezent, 15 companii au promis că vor vinde doar vehicule pe bază de baterii în Europa începând cu următorul deceniu, însă reprezentanții firmelor spun că depinde doar de oficialii europeni să ducă acest efort mai departe, transformându-l în reglementare pentru întreg blocul.

Scrisoarea le este adresată reprezentanților Parlamentului European și guvernelor țărilor membre UE și sprijină inițiativa lansată de către Comisia Europeană, care sugera ca producătorii de mașini să poată vinde doar mașini electrice începând cu 2035. Această reglementare nu ar include și mașinile hybrid.

Stuart Rowley, președinte al Ford Europe, a declarat că „la Ford Europe, credem că libertatea de mișcare merge mână în mână cu grija pentru planetă și pentru semeni. De aceea, vrem ca toate vehiculele vândute de Ford să fie neutre din punct de vedere al emisiilor până în 2035 pentru a ne încadra în această inițiativă, iar de asemenea pentru a răspunde apelului COP26 și RouteZero și pentru a respecta dedicarea față de Acordul de la Paris.”

„Pentru a putea realiza acest lucru cu succes, factorii politici decizionali trebuie să stabilească ținte naționale obligatorii pentru construirea unei infrastructuri de încărcare care să poată ține pasul cu creșterea cererii de mașini electrice”, a adăugat el.

Mașinile electrice reprezintă 10% din vânzările totale de autovehicule în UE și reprezintă o soluție pentru emisiile de gaze cu efect de seră și pentru efectele periculoase ale poluării aerului.

Mașinile și dubele contribuie cu 15% din totalul emisiilor de dioxid de carbon și reprezintă singura sursă importantă de poluare cu dioxid de nitrogen, o substanță care, potrivit Agenției Europene de Mediu, cauzează anual peste 40.000 de morți premature în Europa.

Jim Rowan, CEO al Volvo Cars, a declarat că „Volvo Cars plănuiește să devină o companie care să comercializeze exclusiv mașini electrice până în 2030 și sprijină încetarea vânzărilor de mașini cu motoare cu ardere internă în Europa până în 2035. Acest lucru nu doar că s-ar încadra termenilor din Acordul de la Paris, care presupune eliminarea completă a emisiilor provenite de la mașini, dar este lucrul care trebuie făcut.”

Tomas Björnsson, CEO la InCharge și vice-președinte pentru mobilitate electrică la Vattenfall, a declarat că „suntem încântați să sprijinim acest apel către guvernele UE și către Parlamentul European pentru a ne asigura că toate mașinile și dubele noi din Europa vor fi neutre din punct de vedere al emisiilor începând cu 2035. Scopul nostru este să punem bazele unei societăți fără combustibili fosili, iar electrificarea transportului este un element important în această tranziție.”

Dincolo de toate aceste lucruri, mașinile cu motoare cu ardere internă necesită o treime din importurile de petrol de pe continent, iar prin trecerea către un sistem de transport verde pentru mase Europa ar deveni mai independentă din punct de vedere energetic și va economisi miliarde de euro cheltuiți anual pe aceste importuri.

„Fereastra prin care putem evita efectele dezastruoase ale efectelor climatice se închide rapid. În acest moment critic, acum este momentul pentru ca UE să-și reafirme poziția de lider în acțiuni climatice”, a declarat Jim Rowan.

Reprezentanții Parlamentului European și guvernele țărilor membre UE trebuie să ia o decizie cu privire la noile reglementări până în iunie, urmând ca legea să intre în vigoare din toamna lui 2022.