Conform World Economic Forum, multe companii din prezent se concentrează pe rafinarea produselor și serviciilor pentru clienții existenți, însă această abordare ignoră potențialul pe care îl au practicile de economie circulară. În viitor, ele ar putea rămâne în umbra celor care adoptă economia circulară ca pe un model de business, așa cum au pățit companiile din 1990 care nu s-au adaptat la apariția internetului și au fost depășite de cele care au văzut acest potențial.

Practicile de economie circulară pot pune în dificultate companiile tradiționale, pentru că acestea nu favorizează modelul de economie „extrage, produ, consumă, aruncă”, ci mai degrabă pe cel „redu, reutilizează și reciclează”, ceea ce înseamnă un profit mai mic pe termen scurt și mai puține produse vândute.

Economia circulară implică o schimbare a întregului model de business al unei companii și reimaginarea întregului lanț valoric ciclul de viață al unui produs. Astfel, companiile care vor să adopte circularitatea nu trebuie să găsească moduri de a vinde mai multe produse, ci cum să facă în așa fel încât produsele respective să aducă mai multă valoare consumatorilor, care le vor folosi mai mult timp.

Deși poate părea că pe termen scurt acest model de business aduce pierderi economice, de fapt el are foarte multe beneficii pe termen lung și ajută cu lucruri precum retenția clienților și diversificarea surselor de venit. Clienții care sunt implicați în acest tip de economie vor deveni automat participanți în acest proces, oferind produsele vechi spre recondiționare sau reciclare.

Unul dintre serviciile care a căpătat tracțiune ca urmare a extinderii conceptului de economie circulară este Product-as-a-Service (PaaS) și implică faptul că oamenii nu plătesc pentru a deține un produs, ci în închiriază pe o perioadă nedeterminată în funcție de performanțele sale și nevoile lor.

Companiile pot beneficia din acest obicei prin asigurarea unor surse stabile de venit, dar și prin construirea unei relații apropiate cu clienții lor și prin extinderea duratei de viață a produselor pe care le comercializează.

Când un produs ajunge la finalul vieții, acesta poate fi recondiționat și vândut următorului client care poate nu are așteptări la fel de ridicate sau chiar reciclat, pentru recuperarea materialelor valoroase.

Companiile trebuie să înțeleagă că, în viitor, practicile de economie circulară vor însemna un avantaj competitiv pe piață și vor ajuta la extinderea bazei de clienți, în vreme ce aceste practici vor contribui la îndeplinirea cerințelor stabilite de autoritățile de reglementare.

Adoptarea rapidă a economiei circulare într-o afacere va oferi planetei cel mai bun și mai verde viitor.