În cadrul unei conferințe de presă, mai mulți reprezentanți Dentons au oferit informații despre starea actuală a pieței de afaceri din România, inclusiv date relevante despre energia regenerabilă, strategiile ESG și creșterea ecosistemului local de startupuri.

”Ceea ce putem deduce din tranzacțiile care au avut loc anul trecut pe piața locală de energie este următorul lucru: investitorii sunt din ce în ce mai interesați de energia regenerabilă. Dar piața nu era pregătită pentru acest interes crescut. Există mai multe părți interesate să cumpere sau să investească în energie verde decât proiecte și inițiative reale. De fapt, sunt mulți antreprenori care pun proiecte pe masă, sperând să obțină finanțare, dar când te uiți mai atent găsești o mulțime de defecte și neconcordanțe în afacerile lor”, spune Claudiu Munteanu-Jipescu.

Investitorii sunt interesați mai ales de finanțarea proiectelor de energie regenerabilă care valorifică energia eoliană sau solară, în special de operațiunile de capacitate mare. Potrivit lui Munteanu-Jipescu, există investitori care caută afaceri care să le furnizeze peste 100mWh de energie verde.

Potrivit partenerului Dentons, legile terenurilor din România sunt de vină pentru această lipsă de oportunități de investiții: pur și simplu, este foarte dificil să transformi o bucată de pământ folosită în scopuri agricole într-un parc solar sau eolian.

Munteanu-Jipescu spune că acest apetit crescut pentru energie regenerabilă este o consecință a Green Deal-ului UE - mulți investitori imobiliari au văzut această inițiativă ca pe o oportunitate de a-și diversifica portofoliile. Și în afară de investitori, consumatorii B2B încep să acorde din ce în ce mai multă atenție tehnologiilor și soluțiilor de energie regenerabilă, dezvoltându-și propriile parcuri solare sau eoliene pentru a-și satisface propriile nevoi de energie.

„Se cer rezultate ale strategiilor ESG”

În România, companiile se chinuie să-și dea seama ce este de fapt ESG, iar acționarii și băncile accelerează cel mai mult nevoia de schimbare, spune Perry Zizzi, Managing Partner al Dentons România. „ESG este un subiect de maximă importanță – avem un grup de lucru dedicat ESG și sunt implicat într-un proces de due diligence în care sunt întrebat constant despre asta”, spune el.

Potrivit lui, „există multă confuzie la nivel global - clienții noștri ne întreabă mereu ce pot face pentru a-și îmbunătăți scorurile ESG”. Iar părțile implicate sunt din ce în ce mai interesate să vadă rezultate reale, nu doar declarații și politici bine scrise. Și asta se aplică chiar și pentru firma de avocatură Dentons.

Clienții firmei doresc să se asigure că Dentons are un impact pozitiv asupra societății. „Suntem din ce în ce mai întrebați ce facem noi, ca firmă, pentru ESG. Și clienții cer să vadă câți bani am investit pentru a rezolva o problemă sau o alta. Totul e orientat spre rezultate palpabile, nu mai este suficient să ai doar o politică care se referă la ESG”, recunoaște el.

Cum păstrăm startup-urile românești în România?

Cristina Dăianu, un alt partener la Dentons, a vorbit despre ecosistemul startup-urilor din România. În timp ce ecosistemul local a cunoscut multă tracțiune în ultimii ani, „provocarea este de a convinge startup-urile că pot face afaceri din România, pentru că mulți dintre fondatori doresc să-și mute operațiunile în Marea Britanie sau în SUA” , potrivit lui Dăianu.

Sunt câteva obstacole pe care fondatorii români trebuie să le înfrunte din punct de vedere juridic. În primul rând, nu există legi care să permită companiilor să ofere angajaților planuri de acțiuni, dar, spune Dăianu, există un proiect de lege care ar putea oferi VC-urilor mai multe opțiuni în ceea ce privește acțiunile.

Apoi mai este birocrația din jurul fondurilor UE - „Birocrația îi împinge pe fondatori către VC și departe de finanțarea UE”.

Dentons România oferă, printre altele, îndrumare startupurilor atunci când doresc să-și extindă operațiunile în diferite țări. Și pentru ca startupurile să își poată permite serviciile oferite de Dentons, firma are pachete speciale de prețuri care sunt accesibile atât startup-urilor mai mari, cât și celor aflate în stadiu incipient.