Propunerea are ca scop și încurajarea creșterii numărului de vehicule cu emisii zero în flota de vehicule de mare tonaj a UE, asigurându-se totodată că inovația și competitivitatea vor crește și ele.

Reprezentanta Consiliului, Teresa Ribera Rodríguez, a declarat că „acordul de azi ne reafirmă determinarea pentru a ne atinge obiectivele climatice ambițioase. Camioanele, autocarele și autobuzele sunt o parte importantă a transportului rutier, ce afectează viețile a milioane de oameni.”

Propunerea Consiliului își propune să echilibreze atât obiectivele climatice ale Uniunii Europene, dar și posibilitatea statelor membre de a de a se alinia cu noile reglementări.

Excepție de la obiectivele de reducere a emisiilor de carbon vor face companiile de volum redus și vehiculelor folosite în scop minier, forestier și agricol, vehiculelor militare, dar și celor pentru servicii publice, cum ar fi ambulanțele sau mașinile de gunoi.

Consiliul păstrează obiectivele generale de reducere a emisiilor setate de Uniunea Europeană, însă introduce câteva noi obiective în acest sens, printre care reducerea cu 45% a emisiilor după 2030, reducerea cu 65% a emisiilor CO2 după 2035, respectiv cu 90% începând cu 2040.

Amendamentul propus propune și un obiectiv privind autobuzele cu emisii 0 utilizate pentru transportul urban până în 2035, cu o țintă intermediară pentru această categorie de 85% până în 2030. Autobuzele folosite pentru linii regionale sau interurbane vor face excepție de la regulă.

Impactul și eficacitatea propunerilor Consiliului vor fi revizuite de către oficialii Comisiei Europene în 2027, cu un an mai devreme decât era planificat acest lucru.