În ciuda faptului că sunt o soluție mai bună decât mașina personală pentru transportul urban, autobuzele diesel sunt departe de a fi soluția ideală pentru deplasările prin oraș.

De-a lungul timpului, producătorii de autobuze au căutat alternative pentru a le înlocui și au explorat opțiuni precum autobuzele hibrid, autobuzele electrice sau autobuzele pe hidrogen.

În acest articol vom discuta despre cele pe bază de pile de combustie cu hidrogen, întrucât ele au început să devină un punct de interes pentru mai mulți jucători din sectorul transportului public.

Cum funcționează un autobuz pe bază de hidrogen

Autobuzele propulsate de pile de combustie pe hidrogen sunt vehicule care funcționează pe baza unui motor electric care este alimentat de celulele de combustibil pe bază de hidrogen, ceea ce le face un mijloc de transport cu zero emisii.

Hidrogenul poate fi stocat în rezervoare comprimate, care sunt amplasate, de obicei, pe plafonul autobuzului pentru a nu compromite confortul pasagerilor.

Hidrogenul care alimentează autobuzul poate fi verde, care este tipul de hidrogen sustenabil, obținut prin electroliza apei, sau poate fi hidrogen albastru sau gri, obținut de la sursele de combustibili fosili.

Chiar dacă autobuzul funcționează pe baza hidrogenului albastru sau gri, el tot este un mijloc de transport mai sustenabil decât autobuzele diesel, însă viitorul ideal al acestui tip de autobuz implică faptul că hidrogenul verde va fi principala sursă de alimentare pentru un mediu înconjurător mai curat.

O amprentă de carbon mult mai mică decât autobuzele diesel

Autobuzele reprezintă un mijloc de transport popular în multe orașe și țări din lume. Ele pot transporta mai mulți pasageri într-un singur vehicul, ceea ce este mai eficient din punct de vedere al spațiului comparativ cu scenariul în care fiecare pasager ar folosi propria mașină pentru a se deplasa. Pe deasupra, astfel se eliberează mai puține emisii de carbon.

Chiar și așa, autobuzele pe hidrogen și cele electrice pot crește mai mult avantajul sustenabilității acestui mijloc de transport, întrucât unii producători susțin că, prin utilizarea autobuzelor cu hidrogen, amprenta de carbon este mai mică cu aproximativ 1.900 de tone de CO2 per 1.8 milioane de kilometri.

Când ne gândim câte autobuze tranzitează zilnic fiecare oraș, aceste cifre încep să se adune repede și ne oferă o perspectivă asupra ajutorului oferit de autobuzele cu zero emisii.

Primele autobuze cu hidrogen

Chicago și Vancouver au fost printre primele orașe unde s-a încercat utilizarea autobuzelor cu hidrogen. În 1998, în aceste două orașe au avut loc demonstrații ale tehnologiei, care a implicat instalarea unei variante timpurii a celulelor cu hidrogen Ballard pe trei autobuze oferite de New Flyer Industries.

Autobuzele au transportat peste 200.000 de pasageri pe mai bine de 118.000 de kilometri.

Iveco este un producător care a experimentat cu autobuzele pe hidrogen în 2004, atunci când producătorul Italian a lansat Altra CITYCLASS, un autobuz care era alimentat de baterii sau de celule cu hidrogen.

Acest tip de autobuz a fost folosit doi ani mai târziu pe o linie din Torino, în perioada Jocurilor Olimpice de Iarnă din 2006.

De asemenea, tot în 2006, China a cumpărat câteva autobuze cu hidrogen de la Daimler pentru a testa fezabilitatea lor în Beijing.

Autobuzele cu hidrogen în prezent

Ținând cont de obiectivele climatice, autobuzele cu hidrogen reprezintă un subiect de interes pentru mai mulți producători de astfel de vehicule, care oscilează între cele pe hidrogen și cele pe baterii pentru a face transportul urban mai verde și mai sustenabil.

Daimler este un producător de autobuze care dorește să își revizuiască întreaga linie de autobuze pentru piața europeană până în 2030, urmând ca din acel an să ofere doar autobuze electrice.

Producătorul german dorește să-și îmbunătățească și linia de autobuze intercity, iar primele astfel de autobuze cu propulsie electrică ar putea fi disponibile din 2025.

De asemenea, Daimler vrea să ofere și autocare cu pile de combustie pe bază de hidrogen până la finalul acestui deceniu.

Hotărâți să le pună la dispoziție operatorilor de transport public din Europa doar vehicule electrice începând cu 2030, Daimler a anunțat că nu va mai investi în autobuze Euro 7, optând pentru alternativa mai viabilă pentru termen lung.

Toyota Motors Europe este un alt producător care vrea să lanseze autobuze pe bază de hidrogen, efort la care s-au alăturat și CaetanoBus și Air Liquide.

Cele trei companii vor dezvolta vehiculele în discuție, iar pe deasupra, ele vor lucra și la implementarea unei infrastructuri de alimentare pentru acestea.

Acest lucru este important în special datorită faptului că, atât autobuzele pe bază de hidrogen, cât și cele pe baterii, au nevoie de propria infrastructură de alimentare.

Avantajul oferit de autobuzele pe hidrogen este că alimentarea lor se face mult mai rapid decât a celor pe baterii, durând doar câteva minute comparativ cu câteva zeci de minute sau chiar ore.

Toyota a studiat tehnologia pilelor de combustie cu hidrogen pentru a o implementa pe vehiculele companiei încă din 1992, iar în 2014, producătorul japonez a lansat Mirai, un sedan care folosește hidrogenul ca sursă de energie.

Acum, Toyota studiază capabilitățile autobuzelor care folosesc aceeași tehnologie cu ajutorul platformei de test Sora, un autobuz alimentat cu hidrogen.

Solaris este un alt producător de autobuze care produce astfel de vehicule alimentate de celule cu combustibil, precum Urbino 12, care poate parcurge până la 350 de kilometri cu o singură alimentare.

Compania are în gamă și un model al aceleiași platforme, însă alimentat cu baterii, astfel că operatorii de transport public pot alege vehiculul care se mulează cel mai bine pe nevoile lor.

Pe măsură ce această tehnologie va fi implementată pe mai multe modele iar operatorii de transport vor începe să adopte autobuzele pe hidrogen pentru a le înlocui pe cele diesel, cetățenii se vor putea bucura de un aer mai curat și de un nivel de zgomot mai redus.