Pentru Dacia, Duster înseamnă un model de succes și asta cred că se reflectă pe străzi. Nu cred că am ieșit vreodată din casă fără să văd măcar un astfel de SUV în trafic sau în parcare. Și e de înțeles de ce. Duster e mare la interior, dar relativ compact la exterior. Are gardă la sol mare și asta nu ajută doar pe off road. Dacă ai de urcat o bordură, cu siguranță cu această mașină vei reuși. Dar să le luăm pe rând și să vorbim înainte de toate despre design și materiale.

Duster 3, un SUV mai sustenabil de la Mioveni

O singură dată am mai avut contact cu un Duster, iar acela era dintre primele modele. Era destul de comod, față de Loganul din prima generație, fără să concureze evident cu modele mai scumpe de la Renault sau de la Volkswagen, de exemplu, dar nici prețul nu este același. Iar materialele de la interior erau banale, plastic și cam atât, dar din nou, nu te poți aștepta la mai mult în banii ăștia.

Ce s-a schimbat? Aproape nimic. Duster este în continuare un model practic, făcut cu mult plastic, nu are nevoie să demonstreze ceva la capitolul materiale luxoase sau la construcția ireproșabilă, ci trebuie mai degrabă să fie construit solid și cinstit, fără să lase impresia că nu e bine pus cap la cap.

Și fix așa aș descrie și Duster 3 HEV 140, pentru că nu are altceva decât plastic la interior, mai puțin pe scaune și bancheta din spate, evident. E ăsta un lucru rău? Nu, pentru că nu o să stai (sper) să bați toată ziua în plasticele de pe uși sau din bord. Mașina își servește scopul, e practică și cam atât. Ce e mai important din punctul meu de vedere este că nu scârțâie și nu are greieri, adică sunetele alea de plastic dezlipit care se aud când dai într-o groapă.

De ce spun, totuși, că este un SUV mai sustenabil? Vă explic în cele ce urmează.

E drept că modelul pe care l-am avut eu e unul nou-nouț și rămâne de văzut cum se va ține în timp, dar dacă Loganul lui tata, care are 16 ani, încă se ține bine la materialele din interior, poate și aici va fi aceeași poveste.

Totuși, m-a surprins foarte plăcut când am văzut că Dacia a implementat pe acest model mult plastic reciclat. Ai plastic reprocesat și la interior și la exterior, iar componentele care utilizează materiale reciclate au un simbol imprimat pe ele. Plasticul, chiar dacă e reciclat, nu arată și nu se simte rău deloc, de fapt nu e cu nimic diferit față de cel nou care i-ar fi luat locul. Fibrele textile provin și ele din surse prietenoase cu mediul, cum este cazul și la modelele Renault din noile generații.

La exterior, noul Duster utilizează plastic reciclat în proporție de 20% pentru toate laturile. Acesta are o textură interesantă, pentru că pare nefinisat și este o alegere care face ca fiecare mașină să fie unică, prin micile puncte colorate de pe caroserie.

Materialele reciclate și sistemele de propulsie hibrid, dar și cel cu gaz petrolier lichefiat (GPL), contribuie la sustenabilitatea lui Duster 3. Folosirea GPL-ului, un combustibil fosil până la urmă, este mai prietenoasă cu mediul decât utilizarea benzinei, pentru că acesta arde mai curat și aproape complet, deci eliberează mai puține emisii per litru de carburant.

În Duster 3 ai loc mult pentru clasa lui, e un SUV compact până la urmă, deci să nu te aștepți la spațiu de Touareg, că nu e cazul. Portbagajul are 470 de litri, din nou decent pentru caroseria asta și bancheta poate fi complet rabatată, dacă ai nevoie de mai mult spațiu de depozitare. La capitolul ergonomie, butoanele sunt amplasate unde trebuie, ajungi ușor la toate comenzile, cotiera este suficient de generoasă, mai ales dacă ești mai mic, cum sunt eu. Un lucru nu prea mi-a plăcut; sloturile unde se cuplează centura de siguranță în partea din față sunt poziționate între scaune și cotieră, iar dacă ai scaunul dat mai în spate, o să-ți fie cam greu să ajungi să cuplezi centura.

Pentru că eu sunt mic și îmi trag scaunul mai în față, nu a fost o problemă, dar pasagerii au sesizat acest lucru. Pentru viitor, poate designerii vor ține cont de acest lucru și să facă măcar în așa fel încât cotiera să poată culisa față-spate ca să îți pui centura mai repede și mai ușor.

Cât despre platformă în sine, nu scârțâie nici dacă o duci pe câmp (din nou, mașina a fost nouă), dar stă neașteptat de bine și pe autostradă, la drum lung, dar despre impresiile la condus mai târziu.

Deci, concluziile în ce privește construcția? Duster 3 e o mașină cinstită, bine construită, fără pretenții, dar care nu te va dezamăgi, dacă știi ce așteptări să îți setezi.

Cum stă Duster 3 pe drum, dar și în afara lui

Aici trebuie să recunosc că am fost extrem de plăcut surprins. Am scos mașina pe A1 și am făcut cam 60 de kilometri pe autostradă la viteze de 120-130+ km/h. Ce nu m-am așteptat a fost să conduc un SUV compact și nu foarte greu (sub 1.4 tone), cu o gardă mare la sol și roți nu foarte late, dar care stă exemplar. Din ce am înțeles de la cei care au testat versiunea 1.2 mild-hybrid, acolo situația nu e la fel de bună, pentru că mașina nu are aceeași ținută la drum, dintr-un motiv sau altul. Bănuiala mea este că e vorba despre cum e reglată suspensia, dar și despre greutatea mai mică sau motorul de 1.2 litri în trei cilindri

Pe Duster 3 HEV 140 avem un setup complet hibrid, cu un motor electric de 48 de cai putere, completat de unul pe benzină de 1.6 litri și 94 de cai putere. Împreună, acestea dezvoltă 140 de cai putere și 205 Nm cuplu, adică mai mult decât suficient pentru un mers confortabil la drum lung, dar și o rezervă generoasă de putere pentru o depășire, de exemplu.

Fiind în 4 cilindri, motorul termic face ca mașina să nu vibreze și nu se simte aproape deloc nici chiar atunci când pornește. Trecerea de pe electric pe benzină se face foarte smooth, fără smucituri, cu excepția momentelor în care îi pui pedala la podea. Atunci îl vei simți un pic, pentru că „se înfoaie” ca să îți dea cel mai bun demaraj posibil.

Ansamblul motor este cuplat la o cutie de viteze multimodală, cu două viteze pentru motorul electric și patru viteze pentru motorul termic. În mare parte, sistemul își face bine treaba și nu simți când schimbă, dar și aici, ca la Rafale, pentru care am făcut un test drive separat în Spania, cutia schimbă cel mai lent la 120 km/h, când trece de la treapta a 3-a spre a 4-a la motorul pe benzină.

Pentru că eu m-am obișnuit cu acest comportament de la modelele trecute Dacia-Renault pe care le-am testat, nu m-a luat prin surprindere și am știut cum să îmi dozez timpul pentru depășire sau accelerație, dar la început te-ar putea încurca, dacă nu știi despre ce e vorba.

Duster 3 HEV 140 este foarte sprinten în oraș și aici cred eu că va excela acest model. Nu doar că vei scoate consumuri foarte bune, de 5 litri la suta de kilometri sau mai mici, dacă ești mai cumpătat sau nu ai nevoie neapărată de climă, dar motorul electric are demaraje excelente pentru cei 48 de cai putere și poți pleca primul de la semafor, dacă ai nevoie să te încadrezi rapid pe altă bandă.

Eu am făcut asta o dată și am fost plăcut surprins că am putut pleca repede de pe loc fără să pun pedala la podea. Totul în electric. Motorul pe benzină va mai porni din când în când, ca să mai încarce bateria, dar în cam 30 de secunde reușește să încarce circa 25%, care îți ajunge pentru câteva demaraje sau câțiva kilometri de mers constant cu viteze sub 50 km/h. Indicatorul pentru baterie are patru linii, fiecare reprezentând 25% din totalul capacității de 1.2 kWh, ca pe Dacia Jogger.

Când bateria ajunge la ultima linie, adică la 25%, motorul pe benzină va porni automat ca să o încarce. Totodată, bateria se mai încarcă și la frânare, dacă nu apeși puternic pedala. Duster 3 are și un mod „B” pe cutia de viteze, care înseamnă „braking” și care implică un soi de frână de motor acționată de generator și prin care încarcă bateria.

Frâna de motor nu este la fel de pronunțată ca la modelele Renault aici și nu recuperează la fel de mult, deci va trebui să o ajuți cu pedala, dacă vrei să încetinești mai repede sau să încarci mai mult.

Un al doilea motor electric, de aproximativ 20 de cai putere, are rolul de electromotor, adică îl pornește pe cel pe benzină și antrenează diferitele echipamente de pe mașină, cum ar fi climatizarea. El nu contribuie, deci, la accelerații.

Foarte important de precizat este că acum, Duster 3 este primul model Dacia care vine cu discuri pentru sistemul de frânare și pe spate. Știu că sunt mulți care își doreau așa ceva și acum este aici, dar trebuie să ții cont de câteva lucruri, dacă ți-l dorești. În primul rând, el este disponibil pe oricare dintre versiunile Journey ale lui Duster 3, iar pe varianta Extreme îl poți avea dacă optezi pentru pachetul Techno.

De ce? Pentru că frânarea cu discuri pe spate vine la împreună cu frâna de mână electronică, deci cele cu frână de mână clasică au în continuare tamburi pe spate și discuri doar pe față.

Simți discurile pe spate? E discutabil, eu aș zice că nu și nu m-am plâns nici la Jogger de lipsa lor, pentru că Daciile nu sunt mașini prea grele, care să aibă nevoie de sisteme de frânare zdravene, așa cum avem la Renault-urile mai mari, de exemplu.

Pe off road, Duster 3 se comportă foarte bine, are o gardă la sol de aproape 21 de centimetri (20.9 ca să fiu mai exact), deci poți să te bagi cu el mai peste tot, dar atenție, ai 4x4 doar pe modelul cu motor de 1.2 litri în trei cilindri. Deci depinde de tine dacă vrei un hibrid complet, cu consum și emisii semnificativ mai mici și tracțiune față sau ai neapărată nevoie de 4x4.

Era bine să le avem pe ambele? Bineînțeles, dar poate la versiunea ulterioară.

Ce funcții de siguranță găsești pe noul Duster 3

Cum am spus și în test drive-ul cu Jogger, democratizarea tehnologiei a venit cu mari beneficii pentru modelele Dacia, care au acum mai multe sisteme de siguranță ca niciodată. Cameră de mers cu spatele? Avem. Senzori de parcare față-spate cu avertizare în funcție de unghiul de virare al roților din față? Avem și așa ceva. Ce face acest sistem? Acest sistem de siguranță te ajută să îți dai seama dacă vei lovi un obstacol atunci când ai roțile virate, de exemplu, dar dacă le îndrepți și nu mai ești pe traiectoria de coliziune, atunci senzorii nu te vor mai avertiza. Foarte inteligent și mă bucur mult că e și aici.

Ce mai primești pe Duster 3 pentru un condus mai sigur? Asistență la menținerea benzii care merge foarte bine de fiecare dată, monitorizarea șoferului, care îți spune dacă ai putea fi obosit, air bag-uri în toate punctele importante și apelare SOS în caz de accident.

Duster 3 nu are absolut toate funcțiile de siguranță posibile sau pe cele mai avansate, evident și din cauza prețului mai mic față de alte modele, dar îți oferă mai mult decât minimul necesar, zic eu, pentru a pleca la drum fără să-ți faci probleme serioase legate de siguranță.

Eu m-am simțit foarte sigur în ea, chiar și pe autostradă și m-a ajutat să țin banda atunci când tindeam poate să mă duc prea mult în stânga sau dreapta.

Despre navigație am vorbit mai în detaliu pe Jogger și este aceeași și aici, destul de minimalistă, dar își face treaba bine și nu cred că o să simți nevoia de mai mult. Toate butoanele, atât cele fizice, cât și cele de pe tabletă, sunt mari și la vedere, deci nu o să ai probleme să navighezi prin sistem.

Preț și concluzii

Duster 3 pornește în versiunea de bază de la 18.800 de euro și poate ajunge pe la 27.000 în versiunea Journey pe care am avut-o eu, cu toate dotările. E mult, e puțin? Asta nu poți decide decât tu, dar toată piața auto a suferit de pe urma scumpirilor.

Singura problemă pe care aș vedea-o eu este că Renault Captur, care este cumva varianta mai premium a lui Duster 3, este mai ieftin în versiunea de bază față de Duster-ul de top. Fiind Renault, Captur are la bază dotări pe care le găsim pe cel mai scump Duster și chiar ceva mai mult, dacă ne uităm la navigația de la Google pe care francezii o folosesc pe modelele lor, de exemplu.

Totuși, Duster este mai practic, este mai spațios în portbagaj, este puțin mai ușor și are o gardă la sol mai ridicată, ceea ce îl ajută clar pe off road.

Ce îți recomand eu dacă vrei un Duster 3? Dacă nu vrei neapărat 4x4, fă un efort și optează pentru modelul hibrid de 140 de cai putere. Consumul și impozitul mai mici, dar și confortul la drum lung și reprizele pe care ți le oferă merită investiția inițială ceva mai mare și te va ajuta să economisești pe termen lung.

Tot ce consideri că ai nevoie pentru siguranță și nu vine standard, alege ca opțiuni suplimentare, pentru că e mai bine să le ai și să nu ai nevoie de ele, decât invers.

Duster 3 este poate unul dintre cele mai bine echilibrate SUV-uri din piață și cu o concurență restrânsă la banii ăștia. Este destul de compact pentru a putea fi folosit și în oraș, mai ales cu motorizarea complet hibridă, dar garda la sol generoasă și tracțiunea integrală îl fac bun și pentru teren accidentat.