Ce vei afla din acest material:

  • cum ajută un sistem de propulsie hibrid la reducerea emisiilor și nivelului de zgomot în orașe
  • de ce Dacia Jogger poate fi vehiculul perfect pentru concediile familiilor numeroase
  • pe ce sisteme de siguranță te poți baza dacă îți cumperi Dacia Jogger

Imaginea pe care unii șoferi poate o au atunci când își închipuie un vehicul Dacia este una rudimentară și simplă, cu un design spartan și fără prea multe tehnologii axate pe siguranță. Însă nu este cazul aici, pentru că Jogger, în special varianta Hybrid testată de noi, îți dă o senzație de modern din orice punct de vedere ai privi-o, fără pretenții de finisaje premium sau materiale de o calitate ieșită din comun. Dar funcționează foarte bine.

Am luat și noi modelul Jogger Extreme+ Hybrid 140 la teste, iar în minutele următoare vă vom povesti despre experiența cu acest monovolum.

Design și calitate materiale Dacia Jogger Hybrid 140

Noua linie de design a celor de la Dacia, introdusă cu câțiva ani în urmă, este plăcută din punct de vedere vizual, din punctul meu de vedere. Din față, Jogger seamănă foarte mult cu un Logan actual, iar din spate, mașina aduce a un Volvo break de acum câțiva ani.

Varianta Extreme+ cu care noi ne-am plimbat câteva zile are niște elemente interesante de caroserie, care oferă un plus aspectului. Culoarea modelului nostru a fost un gri petrol și a venit la pachet cu elemente decorative în culoarea cuprului pe oglinzile laterale, deasupra proiectoarelor de ceață și pe logo-ul din spate. Pe lateralele ușilor, Dacia a adăugat și elemente protectoare de plastic mat cu un model interesant, iar de jur împrejur, partea inferioară a mașinii este protejată cu același plastic mat.

Nu pot spune că este pe placul tuturor, dar mie îmi lasă impresia că se potrivește anului 2024 fără probleme din punctul acesta de vedere.

Odată ce te urci în Jogger îți dai seama că vorbim totuși de un vehicul accesibil. Ai plastic tare și mult, foarte mult la interior. Doar pe uși, pe bord sau pe cotieră există un material mai moale pe varianta Extreme+ testată de noi. Același element decorativ în culoarea cuprului se regăsește și pe gurile de ventilație ale vehiculului, desenate în formă de „Y”.

Volanul și schimbătorul de viteze, automat la varianta hibrid, sunt îmbrăcate în piele ecologică, iar volanul cel puțin se simte foarte bine, este ergonomic și puțin mare, dar nu te obosește.

Scaunele sunt și ele confortabile și moi și nu contează foarte mult să fie reglate perfect, pentru că se adaptează cumva suficient pe corp, iar tetiera oferă susținere foarte bună față de modelele anterioare ale producătorului de la Mioveni.

Ce mi-a plăcut mie foarte mult este că Dacia îți oferă tot ce ai nevoie ca să pleci la drum. Telefonul a devenit din păcate un obiect fără de care nu putem trăi și avem nevoie de el și la volan, dar nu pentru scris mesaje, ci poate doar să vedem navigația sau să avem acces rapid la interfața aplicațiilor de ride sharing, pentru șoferi. Dacia îți oferă opțional și un suport de telefon pentru modelul Jogger, dar nu numai, care se atașează de partea laterală a tabletei din bord.

Poziția lui nu e neapărat ideală, putea fi pus puțin mai jos ca să nu ia prea mult din vizibilitate și trebuie să fii atent ca telefonul tău să fie susținut bine din laterale, căci doar acolo va avea suport. Dar ai în spatele suportului un USB-A dedicat pentru încărcare, deci fără grijă că rămâi fără baterie.

Jogger nu este neapărat un model de oraș, o să explic curând și de ce, dar la drum lung este un „soldat universal”, iar cei de la Dacia știu asta. Tocmai de aceea, pasagerii de pe bancheta din spate au măsuțe atașate de scaunele din față, similare cu cele de pe trenuri sau din avioane, unde pot mânca sau își pot pune tableta, de exemplu. Eu nu am mai văzut așa ceva de mult pe o mașină și mi se pare o opțiune extrem de utilă în concedii, acolo unde acest model excelează.

Pe bancheta din spate ai mult loc, chiar dacă ești puțin mai înalt, iar tot pe acolo se face accesul la ultimul rând de scaune, opțional. Da, Dacia Jogger poate fi echipată cu 5 sau 7 locuri, după preferințe.

Cum se conduce Dacia Jogger Hybrid 140

Democratizarea tehnologiilor de top din industria auto este o binecuvântare pentru mașinile cum este Jogger și asta se simte la condus și la tehnologiile de siguranță. Despre siguranță imediat, dar cum se simte acest model la drum? Simplu spus, se conduce aproape singur, ceva ce nu credeam că o să spun vreodată despre o Dacie.

Volanul este asistat electric, iar direcția este progresivă, adică la viteză mică sau pe loc, se învârte foarte ușor pentru manevrele rapide la parcare sau încadrare, dar la viteză, devine mai ferm, fără a fi greu de rotit. Modelul hibrid vine doar cu o cutie automată multi-modală, cum îi spun cei de la Dacia-Renault, care seamănă mult cu un e-CVT și cutia este una foarte confortabilă, în sensul că nu prea există smucituri.

Dacă pleci cu ea blând de pe loc, Dacia Jogger accelerează doar cu motorul electric, suficient de puternic pentru a-ți asigura plecări mai rapide, la nevoie. Dar dacă apeși pedala mai tare, intervine și motorul termic, de 1.6 litri cu injecție directă și 98 de cai putere, iar atunci mașina se transformă.

Nu o să câștigi liniuțe cu ea, nici nu îți recomand să faci asta pe drumurile publice, dar dacă ai nevoie de un plus de putere, mașina ți-l oferă. Primul care își face simțită prezența este întotdeauna motorul electric, iar asta se traduce în răspunsuri instantanee la apăsarea pedalei și la un nivel redus de zgomot și poluare. În mare parte, eu am mers cu ea în electric, pentru că am condus-o mult în coloană, unde sistemul hibrid se simte cel mai bine.

Cei de la Dacia aduc ușor-ușor această combinație de motorizare și pe celelalte modele și asta e foarte bine pentru orașele aglomerate, pentru că reduce consumul, dar și mai important, reduce poluarea și nivelul de zgomot. Pentru că un sfert din emisiile eliberate anual în Uniunea Europeană provin din transport, iar în orașe, poluarea este mult mai mare din cauza mașinilor, mașinile hibrid sunt cele care ne pot oferi literalmente o gură de aer proaspăt.

La Jogger, motorul pe benzină pornește în câteva situații. Fie accelerezi mai puternic, fie pornești aerul condiționat, fie bateria este pe terminate. Apropo de baterie, este una de 1.2 kWh, o dimensiune modestă pentru o mașină de aproape 1,4 tone, dar eu nu am rămas niciodată cu mai puțin de 25%. Fiind atât de mică, ea se încarcă foarte repede și poți vedea cum se umple cu fiecare intersecție sau trecere de pietoni la care te oprești.

Când mergi doar cu motorul electric, în bord îți va apărea indicatorul EV.

Altfel, mașina este foarte comodă, stă bine pe drum, are stabilizatoare transversale care ajută pe viraje, iar gropile sau șinele de tramvai abia dacă le simți. Problema mea cu Jogger în oraș este că e lungă, la peste 4,5 metri și asta te încurcă la parcări, chiar dacă poate fi echipată cu senzori și cameră de mers cu spatele. Până la urmă degeaba le ai pe acestea dacă nu ai oricum loc între două mașini.

De asta zic că pentru oraș este cel mai nepractic model de la producătorul român, dar avantajul vine dacă faci multe drumuri pe autostradă sau drum național. Garda la sol de 20 de centimetri, mai mare cu puțin peste 1 centimetru doar la Duster, ajută la urcatul peste obstacole în oraș și afară.

Consumul pe care l-am avut eu în oraș a fost de 4,8 litri la sută, însă atunci când nu a fost nevoie să pornesc aerul condiționat, acesta scăzuse la 4,4 litri.

Tehnologii și sisteme de siguranță pe Dacia Jogger Hybrid 140

Aici clar nu avem la fel de multă tehnologie ca pe modelele de top de la producători consacrați și nici măcar la fel de multe ca la recent testatul Renault Megane E-Tech, o mașină mult mai potrivită pentru oraș, dar cu spațiu interior mai redus și cu un preț pe măsura unui EV.

Totuși, din nou, pentru un model Dacia, Jogger Extreme+ Hybrid 140 are tot ce îi trebuie pentru a te face un șofer mai sigur în orașele aglomerate, cum este Bucureștiul.

Tableta de 8 inch este foarte vizibilă în soare, ecranul nu este la fel de lucios ca la Megane E-Tech, dar răspunde la fel de bine la comenzi și este mai intuitiv de folosit. Ai în partea șoferului butoanele capacitive de pornit, oprit sistemul media, volum sus-jos, un buton home și un altul pentru comenzile vehiculului. Foarte simplu și ușor de învățat, cum trebuie să fie pe o Dacie.

Chiar și atunci când oprești tableta, aceasta tot îți afișează informații legate de vreme, dată și oră, iar ecranul se închide atunci când blochezi mașina.

Odată ce pornești sistemul de navigație ai șase butoane mari și late, la propriu. Radio, Media, Telefon, Vehicul, Navigare și Integrare Telefon sunt cele șase opțiuni și sunt extraordinar de simple și explicite. Unde găsim partea de tehnologie care ne interesează? În secțiunea Vehicul, evident.

Și aici lucrurile sunt simple, în partea de jos ai trei butoane virtuale, pentru Asistență la condus, Acces sau Asistență la parcare. Asistența la condus îți oferă posibilitatea de a activa sau dezactiva funcțiile de frânare activă, care funcționează foarte bine și te avertizează dacă te apropii prea tare de vehiculul din față, sau pe cea de avertizare a unghiului mort.

În secțiunea acces, poți activa sau dezactiva funcțiile de blocare automată a ușilor odată ce te pui în mers sau deblocarea și blocarea la apropierea sau îndepărtarea de vehicul.

Pentru asistența la parcare, ai opțiunea de a activa sau dezactiva senzorii de parcare față/spate sau camera de mers cu spatele, însă ca de fiecare dată, eu am păstrat toate funcțiile de siguranță pornite.

Dacia Jogger nu are funcții foarte sofisticate de siguranță care se găsesc pe modelele mai scumpe, cum ar fi avertizarea pasagerilor care deschid ușa fără să fie atenți la trafic sau funcții de conducere autonomă, însă ai un pilot automat pe care eu nu l-am folosit, pentru că am mers în coloană.

Și la computerul de bord poți umbla foarte ușor din cele două săgeți sus/jos aflate pe volan, de unde poți selecta ce să îți afișeze mașina. Poți alege să vezi consumul instant, cel mediu sau o diagramă de funcționare a sistemului hibrid.

Harta integrată este destul de simplă, dar îți afișează, de exemplu, dacă o stradă este cu sens unic sau chiar benzinăriile din apropiere, iar pentru detalii suplimentare va trebui să îți legi telefonul.

Ce m-a surprins plăcut este că Jogger Extreme+ vine cu scaune încălzite pe care eu le-am folosit și care își fac bine treaba. Ce nu prea îmi place că spătarul se reglează cam din topor. Trebuie să ții apăsată o clăpiță pe partea exterioară a scaunului și să tragi spătarul cu cealaltă mână.

Concluzii Dacia Jogger Hybrid 140

Dacia Jogger are un preț de pornire de 16,990 de euro pentru varianta Essential cu 5 locuri, însă versiunea aceea nu îți oferă nici măcar proiectoare de ceață, nu mai vorbim de sistemul de propulsie hibrid sau de o mare parte din echipările de siguranță sau confort pe care le are modelul Extreme+. Totuși, dacă vrei un monovolum și nu ai mai mulți bani, acesta este cel mai ieftin model din piață și îți oferă mult spațiu, confort decent și un preț general de exploatare redus.

Dacă vrei motorizarea hibrid va trebui să te orientezi către varianta Expression, însă prețul va urca la 24,550 de euro, iar dacă mă întrebi pe mine, cel mai bine alegi direct varianta Extreme, care aduce echipări precum aer condiționat cu reglare automată, cartelă de acces mâini libere sau cameră pentru mers cu spatele.

Cum nu prea are concurență din punct de vedere al prețului și ceea ce oferă, nu rămâne decât să te întrebi dacă ai nevoie de o mașină atât de mare. Dacă mergi în oraș, nu ai o familie numeroasă și nu faci multe concedii, atunci mai bine te orientezi către un Sandero sau cel mult un Logan, chiar dacă deocamdată nu ai acces la motorizarea hibrid.

Dacă însă faci multe concedii pe an sau pleci des la drum lung cu mulți pasageri, atunci Jogger este clar cel mai practic model de la Mioveni.

Iar dacă tot ce te interesează este motorizarea hibrid, atunci mai așteaptă puțin, pentru că în curând îți vei putea cumpăra un Duster cu această motorizare, o mașină puțin mai scurtă și mai potrivită pentru oraș, cel puțin până ce hibridul își va face loc și pe Logan sau Sandero.

Puncte forte:

  • spațiu generos și posibilitatea de echipare cu 7 locuri
  • sistem hibrid bine calibrat care oferă consumuri foarte bune în oraș
  • nivel redus de poluare și zgomot la viteze mici
  • cel mai accesibil monovolum nou din piață

Puncte slabe:

  • dimensiuni mari, în special lungimea, poate incomoda condusul în oraș
  • vei găsi mai greu loc de parcare din cauza lungimii lui Jogger
  • versiunea hibrid pornește de la peste 24.000 de euro