Ce vei afla din acest material:

  • Cum a optimizat Renault producția lui Megane E-Tech pentru a stabili un proces de fabricare circular
  • Cum poate fi reciclat Renault Megane E-Tech aproape în totalitate
  • Cum te pot ajuta tehnologiile de la bordul acestei mașini să fii un șofer mai sigur

Ne-am plimbat și noi zilele trecute cu modelul Megane E-Tech în versiunea sa de top iconic, echipată cu pompă de căldură și toate sistemele de siguranță care pot fi adăugate pe acest vehicul. Mai jos vom detalia tot ce ține de design, cum se conduce acest model complet electric, ce oferă pe partea de software și foarte important, cum setează un nou standard pentru grijă față de mediu.

Design și calitatea materialelor în Megane E-Tech

Dacă este să ne referim la design, acesta este un aspect subiectiv, însă mie unul îmi place foarte mult cum sunt desenate mașinile francezilor, iar Megane E-Tech nu este diferit. Mașina este un crossover de dimensiuni relativ reduse, puțin mai lată, dar destul de scurtă.

Ce înseamnă asta? Că o vei parca foarte ușor, cât timp nu ești constrâns din părți, iar garda la sol de 13,5 centimetri te ajută să te cațări pe obstacolele moderate, la nevoie.

Caroseria lui Megane E-Tech este realizată din aluminiu, un metal ușor și durabil. Conform oficialilor Renault, pentru proiectarea acestui model inginerii au colaborat îndeaproape cu furnizorii pentru a stabili o buclă închisă a aluminiului folosit pentru producție. Astfel, resturile de metal ce rămân după decuparea elementelor de caroserie sunt trimise înapoi spre reciclare, iar furnizorii produc pentru Renault noi piese din aluminiul reciclat.

La interior, Megane E-Tech încorporează și mai multe materiale reciclate și foarte important este că acestea nu trădează calitatea mașinii. „Înăuntru, Megane E-Tech Electric include 28 de kilograme de plastic reciclat pe bord, pe consola centrală, pe carcasa scaunelor sau în covorașe”, spun oficialii Renault. Scopul mai mare al producătorului este ca 33% din interiorul vehiculelor sale să fie realizat din materiale reciclate până în 2030.

Iar asta nu se simte deloc, pentru că la interior, Megane E-Tech se prezintă ca o mașină modernă, bine construită și spațioasă. Versiunea iconic pe care am avut-o noi la teste vine cu niște elemente mai premium, cum ar fi inserții de lemn pe bord și pe ușile din față sau tapițerie din piele deschisă la culoare pe scaunele din față, pe uși, pe cotieră și pe bancheta din spate. Există piele sintetică închisă la culoare și pe bord, iar volanul este îmbrăcat și el tot în piele.

Ce pot spune este că atunci când te urci în această mașină nu simți că design-ul ar fi prea futurist, dar cumva nici prea minimalist și lipsit de viață. Este potrivit și atrăgător, chiar dacă optezi pentru variantele mai accesibile, care nu au atât de multă piele.

Pe varianta noastră de teste am avut și opțiunea de încălzire a volanului, a scaunelor din față, respectiv masaj pentru șofer și pasager, iar toate funcționează foarte bine. Scaunele sunt comode, nu foarte moi, dar oferă sprijin foarte bun la viraje, doar că trebuie să le reglezi bine, ca să ai vizibilitate bună și să nu obosești.

Ai spațiu destul, atât în față, cât și în spate, dacă nu ești prea înalt, iar poziția de condus nu este foarte înaltă pentru un crossover, iar mie mi-a plăcut acest lucru. Vezi bine în față și în lateral, suprafețele vitrate sunt mari și nu există stâlpi care să te încurce. În spate, situația e puțin mai slabă, pentru că de dragul aspectului, cei de la Renault au proiectat Megane E-Tech cu o lunetă cam mică, dar partea bună este că oglinda retrovizoare are și un mod cu cameră digitală despre care îți voi vorbi imediat.

Spațiul în portbagaj este generos, 440 de litri și poate fi extins la peste 1,300 dacă pliezi bancheta. Pentru un model atât de compact, este cum m-am așteptat și similar cu concurența.

Principalul atu al lui Megane E-Tech este că modelul este asamblat în Franța, iar procesul de producție a fost optimizat prin colaborarea cu furnizori aflați în vecinătatea fabricii din Douai. Astfel, 70% din componentele care se regăsesc pe Megane E-Tech provin de la furnizori europeni, lucru care contribuie la reducerea amprentei de carbon a vehiculului și sprijină economia locală și regională.

În plus, Renault spune că la finalul vieții, Megane E-Tech Electric poate fi reciclat în proporție de peste 90%, iar începând cu anul acesta, și bateriile montate pe această mașină vor fi produse tot în Franța printr-un parteneriat cu Envision AESC.

Experiența de condus în Megane E-Tech

Este important să vorbim și despre cum se conduce acest model electric, pentru că în funcție de echipare, el poate fi comparat cu Volkswagen ID.3 sau chiar cu versiunea de bază a Modelului 3 de la Tesla.

În primul rând, direcția este foarte moale și volanul poate fi foarte ușor rotit și cu o singură mână, dar evident că este de preferat să le folosești pe ambele. Chiar dacă este o mașină destul de grea la aproape 1,7 tone, iar roțile de 20 de inch sunt foarte mari, Megane E-Tech este foarte manevrabil și ușor de condus în oraș, mediu pentru care cred eu că este foarte potrivit acest model.

Versiunea testată de noi are 220 de cai putere, iar lucrul ăsta se simte, poți pleca de pe loc liniștit sau mai vioi dacă ai nevoie, iar mașina te ajută. Eu am condus-o doar pe modul confort, dar există și opțiunea pentru un mod eco, sport sau personalizat. Butonul multi-mode de pe volan îți permite să schimbi rapid modurile de condus, în funcție de cel pe care îl dorești.

Trage foarte bine la orice viteză și trebuie să fii atent, pentru că te poți trezi repede peste limita legală, mai ales în localitate. Insonorizarea este foarte ok în oraș, chiar și cu trafic în jur sau dacă afară plouă și zgomotul se mai accentuează.

Suspensia este comodă, consider că este bine echilibrată între confort și stabilitate, asta și pentru că centrul de greutate al mașinii este destul de jos, pentru că bateria este montată sub podea. Roțile mari și late oferă stabilitate pe viraje, chiar și pe cele mai strânse și nu simți un ruliu pronunțat.

Singura mea recomandare este să optezi în oraș pentru jantele pe 18 inch în loc de cele pe 20, pentru că deși poate o să pierzi puțin la eficiență, vei avea un confort mai bun la speed bumpere, peste liniile de tramvai sau peste denivelările mai accentuate. Chiar și cu jantele mari, mașina este destul de comodă, însă în București te poate zdruncina uneori mai tare decât ți-ai dori. Dacă o vei exploata mai mult pe DN sau autostradă, atunci jantele pe 20 de inch oferă o eficiență mai bună la rulare.

Atunci când ridici piciorul de pe accelerație, Megane E-Tech poate regenera o parte din energie printr-o frână de motor simulată. Poți seta cât de pronunțat să fie acest proces prin padelele situate în spatele volanului, eu am ales o variantă de regenerare moderată cât am avut mașina la teste.

Frânele sunt foarte bune, ai discuri ventilate mari și pe față și pe spate, iar puterea de frânare la nevoie este una foarte bună, în ciuda masei vehiculului. Frânele necesită puțină obișnuință, pentru că sunt acționate de cum apeși pedala, însă trebuie să aplici o presiune mai hotărât până să înceapă să frâneze efectiv și tinde să treacă destul de brusc de la o frână blândă, la una puternică. Evident, asta ține de obișnuință, iar în timp probabil se vor mai lăsa, dacă nu le vei recalibra.

Foarte de apreciat este că Renault a pus auto hold pe acest model și este o funcție incredibil de utilă în coloană. Am folosit-o foarte mult când am dus mașina înapoi, pentru că am prins traficul bucureștean de dimineață. Nu trebuie să apeși pedala până la capăt pentru a activa această funcție, ci doar la jumătate, moment în care vei simți că pedala va coborî puțin de sub piciorul tău și așa îți dai seama că s-a activat.

Butonul de auto hold se află în partea stângă a volanului, pe bord, acolo unde vei găsi și frâna de parcare, care se activează automat atunci când pui schimbătorul în poziția N.

Autonomia WLTP a lui Megane E-Tech echipat cu motorul de 220 de cai putere și bateria de 60 kWh este de 470 de kilometri, iar după 20 și puțin de kilometri de mers prin oraș în aglomerație, dar și pe bulevarde mai libere unde am făcut ceva reprize mai sprintene, bateria a scăzut de la 100% la 91%. Consumul înregistrat de mine după 20 și puțin de kilometri a fost de 23,4 kWh. Asta cu radioul pornit și cu climatizarea pe treapta 1 sau 2, în funcție de nevoie.

Apropo de climatizare, acest model poate fi echipat cu pompă de căldură, lucru foarte important pentru reducerea consumului de energie și creșterea eficienței termice.

Megane E-Tech poate fi echipat și cu o motorizare electrică de 130 de cai putere, respectiv o baterie de 40 kWh, care oferă o autonomie mai mică, de 300 de kilometri, însă toate variantele pot fi încărcate la curent continuu cu până la 130 kW, respectiv la curent alternativ cu 7 kW. Varianta optimum charge pe care noi am avut-o la teste poate fi alimentată cu 22 kW la curent alternativ.

Mai departe voi trece la partea de tehnologie, care mi se pare importantă și foarte bine realizată la această mașină.

Tehnologie și sisteme de siguranță pe Megane E-Tech

Pentru partea de software a lui Megane E-Tech Electric, Renault a colaborat cu Google, iar asta se vede în software și e de bine. În primul rând, sistemul multimedia este compus dintr-un ecran openR link de 12 inch plasat pe verticală, iar sunetul este asigurat de un sistem cu 9 difuzoare Harman Kardon, care se aude excelent. Eu l-am setat pe modul imersiv cu subwoofer-ul activat și a fost o plăcere să ascult muzică pe acest sistem. Mai ai prestabilite modurile studio, concert, lounge sau club și poți umbla mai detaliat la egalizator, dacă ai nevoie.

În spatele volanului mai există un ecran care are câteva moduri de afișaj, printre care unul simplu cu două ceasuri, unul în care este afișată viteza și un al doilea în care pot fi afișate informații legate de consum, multimedia sau kilometrajul. Totodată, poți alege să vizualizezi harta direct în acest ecran pentru a elibera tableta centrală, dacă vrea pasagerul să se joace pe ea, de exemplu.

Meniul ecranului de 12 inch este destul de simplu și seamănă foarte mult cu un telefon cu Android curat de acum câțiva ani. Sistemul de operare este chiar un Android 10, iar versiunea de securitate instalată a fost din anul 2022, deși sper că se vor mai adăuga patch-uri pe viitor.

Altfel, sistemul este foarte simplu de utilizat dacă ai mai umblat pe un telefon cu sistemul de operare de la Google. Tragi de sus pentru centrul de notificări și tot în partea superioară ai informații despre baterie, conexiune la internet sau Bluetooth, respectiv temperatură și ceas.

Sub aceste elemente există patru comenzi rapide pentru hartă, multimedia, telefon, aplicații și comenzile mașinii.

În meniul de aplicații am găsit un manual digital de utilizare, aplicații pentru Android Auto și Apple CarPlay, care merg și wireless, un manager de dispozitive și Magazinul Play de unde îți mai poți descărca aplicații. Deci cum ziceam, ca un telefon Android, iar eu de pe Play Store am descărcat Spotify, care merge foarte bine pe această mașină. Mai ai acolo și un calendar, Google Assistant, hărțile, aplicația de știri de la Google sau Waze, de exemplu.

Sistemul răspunde rapid la comenzi și nu are întârzieri, iar faptul că este bazat pe o versiune curată de Android îl face ușor de învățat și elementele sunt clar vizibile și bine spațiate.

Partea importantă este în submeniul mașinii, acolo unde ai acces la toate funcțiile vehiculului, afișate în mod curat și clar. Accesând meniul electric ai informații despre baterii și încărcare, dar și consumul mai detaliat și un scor de condus, care se schimbă în funcție de cum mergi cu mașina. Eu am obținut de exemplu 64, pentru că am mers cu ea ceva mai sprinten și nu am anticipat mereu condițiile de trafic, dar dacă mergi mai liniștit, eventual cu modul eco, poți obține un scor mai bun de conducere.

Butonul de cameră 360 îți oferă acces la toate camerele și senzorii vehiculului, iar meniul de asistență la parcare automată, funcție disponibilă opțional, îți oferă alternativa de a parca mașina în mod autonom. Funcționează pentru gararea cu spatele și pentru parcările laterale, indiferent de partea drumului pe care te afli.

Poți umbla și la setările scaunelor, pentru încălzire sau a selecta diferitele forme de masaj, de exemplu și ai chiar și un meniu separat pentru calitatea aerului. Pe varianta cu pompă de căldură există și opțiunea de purificare a aerului și reciclarea automată a aerului, care poate fi activată odată cu purificatorul, dar nu separat.

Asistența la deplasare și la parcare include funcții care cresc siguranța în timpul deplasărilor, iar printre opțiuni se numără distanța de urmărire față de vehiculul din față, avertizarea unghiului mort sau alerta de monitorizare a șoferului, care poate să detecteze atunci când ești obosit. Mașina te poate ajuta să îți ții banda mai bine și să redreseze traiectoria la nevoie, iar toate aceste funcții pot fi dezactivate dacă nu le dorești, însă eu le-am lăsat pornite pentru că ele contribuie la un șofat mai sigur și mai puțin expus la pericole.

La parcare, Megane E-Tech poate avertiza pasagerii care vor să deschisă ușa fără să se asigure și poate chiar să frâneze automat dacă te apropii periculos de mult de vehiculul din spate, pentru a nu-l acroșa.

Am promis că îți vorbesc și despre oglinda retrovizoare, care dacă este împinsă în față, are format analog și nu vezi prea multe, din cauza lunetei mici, iar dacă o tragi spre tine, activezi o cameră care te ajută să vezi mai bine, însă la început vei avea impresia că cei care vin din spate te vor lovi, pentru vă imaginea taie destul de mult din partea de jos.

Altfel, eu îți recomand să mergi cu oglinda digitală, ai vizibilitate mult mai bună, iar luminozitatea face ca totul să fie foarte clar și vizibil.

Concluzii Renault Megane E-Tech

Renault Megane E-Tech are un preț de pornire de 34.000 de euro pentru varianta cu motor de 130 de cai putere și bateria de 40 kWh, un model suficient pentru deplasările prin oraș, zic eu, iar cea mai scumpă versiune, pe care noi am testat-o, trece de 45.000 de euro.

La puțin peste 40.000 de euro îți poți cumpăra versiunea de bază a lui Volkswagen ID.3 sau pentru 42.900 de euro, modelul de bază a lui Tesla Model 3.

Din punctul meu de vedere, Megane E-Tech se situează foarte bine între cele două, pentru că dacă dai puțin mai mult, îți poți cumpăra versiunea cu toate dotările și vei avea parte de un vehicul mai compact decât cele două cu autonomie bună, putere și spațiu interior suficiente și contribui, pe deasupra, la promisiunea economiei circulare.

Cred că Megane E-Tech poate fi un crossover electric de oraș foarte bun, fiind ușor de condus și de parcat, iar încărcarea rapidă la curent continuu îți permite să faci și călătorii mai lungi, mai ales cu varianta cu baterie de 60 kWh.

Această mașină poate fi o alegere bună și dacă ai o familie și unul sau doi copii, de exemplu. Ai destul spațiu în portbagaj, dar și destul spațiu și confort pentru un șasiu mic, iar sistemele de siguranță sunt la nivel cu ce găsești la competitori.

Puncte forte:

  • mașină compactă, dar spațioasă
  • autonomie mare și viteze bune de încărcare la stații DC
  • echiparea de top este puțin mai scumpă decât versiunile de bază ale competitorilor
  • materiale reciclate și reciclabile
  • vehicul produs în Europa cu componente majoritar europene

Puncte slabe:

  • confort redus cu jantele de 20 de inch la gropi și denivelări
  • viteze lente de încărcare la curent alternativ fără opțiunea optimum charge (cost 1.500 euro)
  • lunetă mică și vizibilitate redusă în spate fără oglinda digitală