Oamenii se pot implica în demers prin scanarea unei bancnote fictive, cea de 20 RON și, de altfel, singura bancnotă cu chip feminin din România. Procedura de scanare a bancnotei fictive din campanie nu presupune o donație per se, ci doar o alocare simbolică a acestei sume, care adunată le va arăta autorităților dorința românilor de a avea acces la metode de contracepție decontate de stat.
Accesul la contracepție în România
Strategia Națională de Sănătate include deja acest plan, însă Ministerul Sănătății l-a ignorat și în 2024, în ciuda semnalelor de alarmă trase de specialiști atât din domeniul medical, cât și din zona organizațiilor care protejează femeile și familiile din România.
“Decontarea contraceptivelor înseamnă că femeile din România vor putea lua decizii pentru corpul lor. Vor putea alege dacă și când doresc să aibă un copil, vor lua decizii informate pentru ele și viitorul lor. Lipsa unui plan național de contracepție înseamnă mai multe sarcini nedorite și infecții cu transmitere sexuală, înseamnă tineri care nu au acces la informații ce le pot salva familia și chiar viața. Se împlinesc 15 ani de când femeile și fetele din România nu mai au acces la contracepție decontată. E timpul ca acest lucru să se schimbe. Drepturile femeilor nu trebuie să existe doar pe hârtie.”, spune Andrada Cilibiu, Coordonator PR și Comunicare al Centrului FILIA, parte din CoalițiaGen, susținătoare a campaniei.
”Doar pe hârtie” reflectă o promisiune teoretică neimplementată de mai bine de 10 ani, dar și modul inedit prin care campania oferă participanților o voce: prin recrearea bancnotei de 20 de lei care în momentul lansării sale în 2021 avea rolul de a celebra femeile din România prin chipul Ecaterinei Teodoroiu.
Prezența ei sporadică în circulația de zi cu zi a ridicat multe semne de întrebare. În timp ce mulți români au perceput-o ca pe o încercare nereușită de a le oferi femeilor o bancnotă modernă care să le reprezinte, creatorii campaniei o văd ca pe o altă promisiune financiară care nu a fost respectată până la capăt.
“20 de lei, o bancnotă care a fost creată să celebreze femeile, dar care a dispărut aproape complet din circulație. Exact ca bugetele pentru nevoile reale ale femeilor: există ‘doar pe hârtie’, nu și în realitate. Ne-am dori ca această campanie să transforme ipoteticul într-un concret palpabil pentru toate femeile din România.”, declară Roxana Niță, Executive Creative Director al agenției DDB.
“Doar pe hârtie” a primit sprijinul multor voci feministe și a mediului medical. Actrița Ilinca Manolache, o importantă voce a inițiativelor pentru egalitate de gen, este chiar protagonista filmului principal al campaniei.
Cum se desfășoara campania ”Doar pe hârtie”
Bancnota reinterpretată va fi distribuită în cadrul rețelei de sănătate Regina Maria, care s-a implicat ca susținător al acestui demers. Rețeaua va rula campania inclusiv pe ecranele clinicilor, oferind femeilor posibilitatea de a obține informații suplimentare direct de la recepția lor. De asemenea, manifesto-ul campaniei a fost distribuit de câteva zeci de creatori de conținut.
Scanarea bancnotei create special pentru campanie deblochează simbolic 20 de lei. Bancnota recreată nu are valoare de cumpărare, însă este modul prin care oamenii pot ajuta la deblocarea bugetului necesar: 7,5 milioane de lei. Practic, fiecare scanare a codului de pe bancnotă, fie pe un ecran sau fizic, se adaugă la lista celor care semnează și deblochează 20 de lei din suma totală.
Progresul sumei deblocate poate fi urmărit pe platforma digitală www.doarpehartie.ro. Aici, participanții pot afla informații detaliate despre problema contracepției în România și despre nevoile încă majore cu care se confruntă femeile la acest capitol.
Comentezi?