Tipografia a raportat în 2022 o cifră de afaceri de peste 32 milioane de euro, după investiții susținute în echipaje și utilaje ce permit realizarea sustenabilă a produselor pe care le are în portofoliu, mizând pe o evoluție organică a business-ului și anul acesta.

Tot în 2022, compania a întâmpinat dificultăți în ce privește aprovizionarea cu materie primă pentru producția diferitelor tipuri de ambalaje. Ovidiu Florean, Sales Manager Rottaprint și angajat al companiei din 2000, ne-a comunicat că pentru a putea trece cu bine peste provocări, compania a trebuit să se reinventeze și să achiziționeze materie primă de la furnizorii care o aveau la dispoziție. În acest caz, prețul pentru materiale nu a mai fost un criteriu de alegere.

Ovidiu ne-a mai spus și că Rottaprint le prezintă companiilor cu care colaborează posibilitatea de a folosi ambalaje cu un conținut redus de cerneală sau alternative menite să reducă consumul de energie sau materie primă. Astfel, compania încearcă să-i încurajeze pe clienți să adopte modele de business mai sustenabile.

Centrul de producție de lângă Cluj-Napoca este de fapt și singura unitate de fabricare a ambalajelor Rottaprint, însă compania deține hub-uri logistice și clădiri de birouri și în Ungaria, dar și în Germania.

Potrivit reprezentanților Rottaprint, pentru 2023 au fost pregătite investiții totale de circa 2 milioane euro, o parte concretizate deja prin achiziția unui nou echipament de tipar. Până la finalul anului, peste 800.000 euro urmează să fie alocați atât zonei de echipamente și tehnologii, dar și părții de logistică. O direcție asumată de companie pe termen lung, este facilitarea unei interacțiuni cât mai directe între branduri și consumatorii finali, prin etichete și ambalaje individuale, personalizate și digitalizate.

Sustenabilitatea pentru Rottaprint

Tot pentru termen lung, Rottaprint investește și în sustenabilitate și reciclare, iar Cristina Bota, specialist în sustenabilitate în cadrul companiei, ne-a povestit mai multe despre aparatura care asigură reciclarea sau mărunțirea deșeurilor tehnologice rezultate în urma procesului de producție.

Linerele de hârtie, folosite pentru producția de ambalaje, devin la final deșeu reciclabil. Pentru a le putea procesa și trimite spre reciclare și reutilizare, Rottaprint folosește o soluție tehnologică automatizată și completă.

Astfel, folosind o tubulatură specială, deșeurile sunt transportate din interiorul unității de producție, în exterior, acolo unde deșeurile mărunțite ajung într-un container. Aerul folosit pentru transportul deșeurilor către containerul respectiv este și el recirculat pentru a economisi energie, iar acest proces este unul continuu.

Când se umple, ne-a explicat Cristina Bota, containerul este preluat de un operator ecologic din Cluj și este înlocuit cu un altul, astfel încât deșeurile să poată fi depozitate în continuare. Fiind reciclabile, hârtia și cartonul mărunțite sunt utilizate de producătorii de hârtie sau carton pentru a fabrica produse din materiale reciclate, astfel implementându-se o economie circulară.

Deșeurile tehnologice nereciclabile, din alte materiale decât hârtie sau carton, sunt valorificate energetic prin sistemul central, iar acestea ajung sub formă de combustibil în fabricile de ciment.

Totodată, Rottaprint folosește un sistem de presare al deșeurilor înainte de a fi preluate de operatorul ecologic, astfel că volumul acestora se reduce cu 20%. Specialistul în sustenabilitate al Rottaprint ne-a explicat că, astfel, din cele peste 20 de transporturi efectuate lunar înainte de presare, s-a ajuns la doar 11 transporturi de deșeuri pe lună, ceea ce înseamnă o eficiență mai ridicată și emisii mai puține.

În fiecare lună, Rottaprint furnizează operatorului ecologic 4 tone de deșeuri, plus hârtie și carton de la dezambalarea materiei prime.

Prin utilizarea containerelor, compania a reușit să elimine supra-ambalarea deșeurilor și să reducă distanțele de transport lunare cu mii de kilometri.

Calitatea ambalajelor

Pentru că Rottaprint produce și ambalaje care intră în contact cu alimentele, cum ar fi ambalaje pentru produsele lactate sau pentru mezeluri, producția trebuie să fie la un standard cât mai înalt, astfel încât calitatea produsului să nu aibă de suferit.

În acest sens, oficialii companiei ne-au explicat că se măsoară constant calitatea apei utilizate în procesul de producție, pentru ca ambalajele să fie conforme nevoilor clienților.

Totodată, între 2019 și 2022, compania a economisit prin optimizarea producției, 141,523MWh de energie electrică și să reducă risipa de materiale și deșeuri cu un total de 10 tone.

Toate aceste optimizări au fost posibile datorită unei investiții de 3.7 milioane de euro în tehnologii și utilaje, pe care oficialii spun că le vor putea exploata integral începând chiar cu anul acesta.

„Venim după un 2022 dificil, iar 2023 este un an marcat în continuare de incertitudine, însă echilibrul, flexibilitatea în relația cu partenerii și investițiile susținute în soluții durabile, de ultimă generație, rămân prioritățile noastre. Deși se menține tendința clienților de optimizare a costurilor, observăm un interes crescut pentru finisări deosebite precum cele soft touch, pentru etichete coduri unice, tot mai utilizate pe partea de logistică și în promoții, sau etichetele singulare pentru caserole, cu costuri mai eficiente și productivitate ridicată la aplicare”, a declarat Cristi Nechita-Rotta, director general Rottaprint.

Potrivit acestuia, sustenabilitatea rămâne în interesul clienților, fiind un subiect care prinde din ce in ce mai mult teren. Compania a primit deja solicitări pentru modificarea anumitor rețete și ambalaje pentru a respecta normele din domeniu, una dintre măsuri fiind utilizarea monomaterialului pentru întregul ambalaj, ce permite o reciclare eficientă. Pe de altă parte, soluțiile posibile pentru etichete și ambalaje prietenoase cu mediul sunt în egală măsură complexe, fiind necesară alinierea lor la tot fluxul de producție.

„Pe lângă dorința brandului de a fi sustenabil, este necesar ca materialele sustenabile să fie produse în termene realiste – anumite materiale, din surse 100% naturale, au nevoie și de 1,5 ani pentru a fi livrate - trebuie să fie eficiente tehnic și din punct de vedere comercial”, explică directorul general Rottaprint.

În ceea ce privește clienții din portofoliul Rottaprint, aceștia provin majoritar din industrii precum producție alimentară, vinuri și băuturi alcoolice, respectiv sănătate și suplimente alimentare.

Raportat la produsele realizate de companie, cele mai solicitate, de la începutul anului până în prezent, au fost etichete autoadezive imprimate și neimprimate, capacele de aluminiu imprimate și ambalaje flexibile.