Încărcarea wireless la mașinile electrice funcționează asemănător aceleiași tehnologii implementate pe telefoane, respectiv prin inducție electromagnetică.
Pentru ca aceasta să funcționeze, o suprafață de transmitere a energiei trebuie implementată pe locul de parcare, iar o alta trebuie montată sub mașină.
Standardul din prezent pentru încărcarea wireless la mașini este J2954 și a fost proiectat pentru a oferi încărcare inductivă la o distanță de 10-25 de centimetri, iar acest standard ar trebui să fie optim pentru majoritatea mașinilor de producție din prezent.
Acest standard oferă o putere de încărcare de aproximativ 11 kW, ceea ce înseamnă că o mașină electrică poate încărca până la 56 de kilometri de autonomie într-o oră.
Green Car Reports susține că mașinile electrice sunt încărcate acasă în 85% din durata lor de exploatare, așadar această tehnologie ar fi eficiență dacă ar fi utilizată constant.
Alex Gruzen, CEO la WiTricity, a declarat că „șoferii se vor simți ca și cum ar avea o mașină cu o autonomie infinită. O conduc, o parchează, nu trebuie să facă nimic mai mult.”
În ce privește eficiența, încărcarea wireless pentru mașini ar trebui să aibă o eficiență de 90-92%, ceea ce înseamnă că ar fi mai fiabilă decât cea implementată pe telefoane, care are o eficiență de 80% în cel mai bun caz.
Tehnologia are și niște dezavantaje, cum ar fi lipsa de flexibilitate, întrucât platformele de încărcare wireless nu pot fi mutate la fel de ușor precum cablurile de încărcare.
Sursă foto: Nissan
Un alt aspect este legat de faptul că această tehnologie ar putea fi disponibilă la început pe modelele mai scumpe sau ca opțiune suplimentară costisitoare, până când va fi disponibilă și pe modelele mai accesibile de mașini electrice.
Unul dintre primele vehicule electrice cu încărcare wireless integrată este aproape de a fi lansat, iar Genesis GV60 ar putea fi prima mașină de serie cu încărcare wireless din fabrică. Deocamdată, acest model este disponibil doar în Coreea de Sud.
Hyundai a integrat această tehnologie în platforma E-GMP, așadar compania ar putea lansa mai multe modele care să ofere posibilitatea de încărcare fără cablu.
BMW este o altă companie care a testat această tehnologie pe Seria 5 plug-in hybrid, însă implementarea nu a trecut deocamdată de faza de testare.
Stellantis este o altă companie care testează în prezent tehnologia pe Fiat 500 EV.
Încărcarea wireless poate fi implementată ca opțiune aftermarket prin anumite companii, precum Plugless Power, care a dezvoltat un astfel de sistem pentru Tesla Model S. WiTricity lucrează la un sistem similar pe care speră că-l va putea instala pe Tesla Model 3.
Pe măsură ce tehnologia evoluează, și alți producători ar putea să o implementeze pe vehiculele lor, ceea ce ar trebui să facă încărcarea mai ușoară pentru șoferi.
Comentezi?