Oficialii Google susțin că această problemă poate fi prezentă mai ales în intersecții, acolo unde nivelurile de poluare pot fi și de 29 de ori mai mari decât la drum întins, asta pentru că vehiculele se opresc și pornesc constant de pe loc.
Green Light este o inițiativă a celor de la Google care se folosește de inteligența artificială și hărți virtuale pentru a învăța modelele din trafic și cum acestea pot fi optimizate pentru a oferi o experiență de condus mai bună în intersecțiile aglomerate, dar și un aer mai curat pentru locuitori.
„Inginerii urbani pot implementa această soluție în cel mult cinci minute, folosind infrastructura existentă. Prin optimizarea mai multor intersecții astfel încât să creăm valuri de semafoare verzi, orașele pot îmbunătăți fluxul de trafic și pot reduce emisiile cauzate de oprit-pornit”, spun oficialii Google.
Deja implementat în peste 70 de intersecții din 12 orașe la nivel global, Google Green Light poate ajuta la reducerea consumului de combustibil și a emisiilor pentru 30 de milioane de curse efectuate lunar cu autovehiculele personale.
Budapesta, Haifa, Rio de Janeiro și Hamburg sunt câteva dintre orașele unde AI-ul și hărțile digitale lucrează împreună pentru a optimiza fluxul traficului în unele dintre cele mai aglomerate intersecții.
În ce privește orașele care colaborează în prezent cu Google pentru optimizarea semafoarelor, reprezentanții au declarat că utilizarea de soluții pe bază de AI este mult mai optimă decât montarea senzorilor sau numărarea manuală a mașinilor care circulă prin intersecții.
„Construim un model AI pentru fiecare intersecție în parte, inclusiv structura sa, modelele de trafic, programarea semafoarelor și cum acestea se afectează una pe cealaltă în mod dinamic, pentru a crea cel mai bun flux”, explică Google.
În baza descoperirilor pe care le-au făcut, aceștia le sugerează inginerilor urbani mai multe lucruri de care să țină cont pentru coordonarea intersecțiilor și a semafoarelor, pentru a ajuta vehiculele să parcurgă distanțe cât mai lungi.
„Tehnologia noastră s-a dovedit a fi una de succes în orașe precum Seattle și Hamburg - iar impactul poate fi chiar mai mare în orașele unde accesul la tehnologia avansată este mai redus. Lucrăm îndeaproape cu orașele partenere pentru a optimiza cât mai multe intersecții și vrem să ne extindem către mai multe locații în anul ce va urma, astfel încât la nivel global, oamenii să trăiască în orașe mai verzi, cu aer mai curat”, încheie Google.
Cum ar putea ajuta semafoarele sincronizate orașele din România
Nevoia de semafoare sincronizate este una mare și pentru orașele din România, mai ales pentru cele mai intens circulate, cum ar fi Cluj-Napoca sau București.
Eduard Dumitrașcu, Președintele Asociației Române pentru Smart City, explică faptul că „în cadrul Asociației Române pentru Smart City de mai multe ori am avut puncte de vedere publice cu privire la nevoia creării unor sisteme de sincronizare, preluare și prelucrare a datelor din trafic (evident, incluzând și datele privind sincronizarea inteligentă a semafoarelor bazată pe date/cctv și senzori).”
Potrivit lui, principalele avantaje ale acestui proces ar fi eficientizarea traficului, astfel că semafoarele sincronizate ar contribui la fluidizarea traficului, reducând timpii de deplasare și evitând aglomerarea acolo unde este posibil. Totodată, un alt avantaj deosebit de important îl constituie reducerea emisiilor, pentru că un trafic mai eficient înseamnă mai puțin timp petrecut în mașini, deci mai puține noxe.
Nu în ultimul rând, siguranța rutieră ar putea fi un alt beneficiu mai puțin vizibil la prima vedere când vorbim de semafoare și intersecții sincronizate. Riscul de accidente scade dacă traficul este mai ordonat și mai previzibil, crede Eduard Dumitrașcu. De asemenea, timpul petrecut în trafic ar fi și el mai mic, astfel că oamenii ar putea ajunge mai rapid la școală, la serviciu sau acasă.
În ce privește capitala, Eduard este de părere că „dacă semafoarele ar fi sincronizate în București, ne-am putea aștepta la un trafic mai coerent și mai eficient (optim ar fi să se facă cu o prioritizare a transportului public pentru persoane). Asta nu înseamnă neapărat că străzile vor fi goale, dar cel puțin timpii de așteptare și nivelurile de congestie ar putea fi reduse semnificativ.”
Tot el spune că un trafic mai ordonat și optimizat ar putea reduce semnificativ nivelul de poluare și bolile asociate cu acesta, ceea ce ar ajuta România, care în prezent se află pe primul loc la numărul de decese cauzate de expunerea la poluare, cu 27.000 de cazuri anual.
Orașele care vor să își optimizeze traficul și intersecțiile trebuie să țină cont de câteva lucruri. „Primul pas ar fi efectuarea unui studiu (trafic, oportunitate, fezabilitate, etc) pentru a evalua nevoile specifice ale orașului și a vedea dacă un astfel de sistem este potrivit”, explică Eduard Dumitrașcu pentru Green Start-Up.
Pentru că fiecare oraș este diferit, iar intersecțiile și străzile sunt așezate și organizate într-un mod care nu poate fi replicat, soluțiile pe bază de AI pot ajuta la formarea unui plan individual care să țină cont de toate aceste aspecte. Autoritățile care se implică activ în implementarea unei soluții pentru optimizarea traficului, cum este cea de la Google, vor ajuta nu doar la un trafic mai fluid, ci și la dezvoltarea unui oraș verde, cu aer mai curat pentru locuitori.
Comentezi?