Orange a invitat participanții la Summer Well 2023 să aducă telefoane sau smartwatch-uri gata de reciclat. Compania a creat colțul ”Re” la cortul Orange unde participanții au putut duce dispozitive care nu mai funcționează sau pe care nu le mai utilizează, iar pentru fiecare device aceștia a câștigat un premiu: un kit pentru relaxare, un kit cool de festival și un kit prietenos cu natura.

Am întrebat pe cineva care tocmai câștigase un kit de relaxare de ce a decis să aducă cele trei telefoane la reciclat la Summer Well și mi-a zis că a fost o modalitate bună de a face un bine planetei, o modalitate bună de a scăpa de dispozitive vechi care nu mai erau folosite și o șansă de a câștiga niște premii.

Se pare că și alții au avut cam aceeași idee. Am fost în fiecare zi de festival pe la cortul Orange și am văzut oameni stând la coadă să recicleze.

Programul Orange de economie circulară „Re” - Recumpărare (buy-back), reciclare, recondiționare, reparare - nu a debutat la Summer Well, ci a fost o continuare naturală. De la lansarea inițiativei în mai 2022 până în prezent, Orange a colectat 326.000 de telefoane ce vor intra în economia circulară prin recondiționare sau reciclare.

Anual, peste 1,5 miliarde de telefoane mobile sunt fabricate în întreaga lume, însă doar 1-2% dintre telefoanele în uz sunt reciclate la nivel global, creându-se un surplus. În România, aproape jumătate dintre noi avem prin sertare telefoane vechi pe care încă le ținem, fie din nostalgie, fie cu gândul că le vom mai folosi vreodată.

Dacă nu ai ajuns la festival anul acesta poți să aduci telefonul vechi în magazinele Orange. Altfel poți verifica și stocul de telefoane recondiționate pentru a susține economia circulară și nici nu mai cheltui așa mulți bani pe un telefon.

Producătorii de telefoane au început să se gândească serios la emisiile de carbon și pe lângă eliminarea încărcătorului din cutie au integrat tot mai multe elemente reciclate sau reciclabile în construcția telefonului, dar și a ambalajul acestora.

Orange a adus și experiența 5G+ la festival și le-a dat posibilitatea participanților să experimenteze show-ul artiștilor cu ochelari VR. Dar și un joc simpatic în care participanții trebuiau să pedaleze foarte rapid pentru a ajunge la viteze similare 5G+.

Altfel într-un test mai practic, în unele zone din festival am avut peste 1 Gpbs viteză la internet pe date mobile și în altele a fluctuat între 500 și 750 Mbps. Deci browsing fără cusur și am reușit să trimit rapid poze și clipuri video către toată lumea de acasă. În același timp, Orange a oferit Wi-Fi gratuit pe întreaga suprafață a festivalului

De asemenea, și anul acesta Orange a pus la dispoziție gratuit căști pentru copii, care reduc din poluarea sonoră și în care s-a difuzat muzică special adaptată pentru micuți, inclusiv piese reinterpretate din portofoliul Florence + The Machine, headliner al ediției 2023. În plus, tot în zona Orange a fost și un spațiu dedicat gaming-ului și unul pentru tatuaje de festival, unde am văzut cozi de minimum 20 de persoane în fiecare zi.

Nu putea fi un festival Summer Well fără Orange Pop-Up Cinema. Cei care au fost prezenți la festival au putut vedea unele cele mai tari filme și am avut chiar parte de o premieră, a doua difuzare a filmului „Asteroid City” al lui Wes Anderson. Acesta a fost difuzat la TIFF, însă încă nu a ajuns în cinematografe, iar aceasta a fost o ocazie bună pentru cinefili pentru a vedea noua peliculă a lui Wes Anderson.

Festivaluri mai verzi

Însă nu doar industria producătoare de telefoane se gândește la sustenabilitate, ci și industria muzicii sau a festivalurilor. În timp ce în 2022 festivalurile de tot felul au recâștigat o parte din activitatea pierdută în timpul pandemiei, cifrele din acest an ar putea depăși tendințele din trecut. Oamenii au fost dornici să participe din nou la festivaluri de muzică, de film și alte asemenea activități creative.

Firma de consultanță EY precizează în raportul Rebuilding Europe că industria economiei creative (în care intră și festivalurile) a fost una dintre cele mai importante din Europa, cu o cifră de afaceri de 643 de miliarde de euro, ceea ce a reprezentat 4,4% din PIB-ul Uniunii Europene în 2019, mai mult decât alte industrii precum telecomunicații sau automotive.

În Spania, în 2019 au avut loc peste 805 festivaluri, cu o afluență de peste 6,5 milioane de persoane, ceea ce a plasat țara pe primul loc în topul destinațiilor turistice de festivaluri de pe continent, după cum se explică în studiul Asociației Festivalurilor de Muzică (FMA), cu date de la Ministerul Educației, Culturii și Sportului.

În aceste condiții, festivalurile lucrează la a fi mai sustenabile și la a reduce amprenta de carbon a fiecărui participant. Potrivit raportului Greener Festival, care a analizat date de la evenimente organizate în 17 țări, un festival mediu produce 500 de tone de emisii de dioxid de carbon, adică greutatea a trei case cu un singur etaj. Raportul a constatat că un participant la un festival generează 5 kg de CO2 pe zi.

De aceea încep să apară mai multe inițiative de reciclare sau de eliminare a deșeurilor. La Summer Well am văzut locuri special amenajate unde puteai aduce pahare de carton în care este servită bere la draft, iar la un anumit număr de pahare erai recompensat cu bere gratis. În foarte multe locuri am văzut pubele pentru materiale de reciclat, iar toate food truck-urile au servit mâncarea în recipiente de hârtie sau carton. Altfel, participanții au putut alege metode mai verzi de transport și au putut veni la Summer Well cu trenul, autobuzul sau cu bicicleta, iar deplasarea cu mașina personală a fost descurajată.

Cu toate acestea mai sunt lucruri de făcut și de implementat. Un raport privind industria festivalurilor din Regatul Unit al rețelei de acțiune pentru climă Vision 2025, publicat în 2020, arată că, "în ciuda unui angajament și a unor acțiuni mai mari în ceea ce privește practicile durabile, impactul asupra mediului al industriei festivalurilor a crescut în general din 2015, ca urmare a creșterii industriei".