Ce este economia circulară

Economia circulară poate fi definită drept un model de producție și consum în care un produs trebuie utilizat, împrumutat, reparat corect atât cât este posibil, iar la finalul duratei de operare, reciclat.

Asta înseamnă că acel produs va fi exploatat la maximum, iar odată ce este cu adevărat depășit, poate fi dezmembrat pentru piese, lucru care ajută la păstrarea resurselor naturale ale planetei.

Un alt obiectiv pe care modelul economiei circulare încearcă să îl atingă este limitarea deșeurilor la minimum, din nou, prin reutilizarea, repararea, iar în final reciclarea unui produs.

Poți citi aici articolul nostru detaliat despre reciclare și de ce ar trebui să practicăm mai des acest obicei pentru a ne proteja planeta.

Economia circulară versus cea liniară

Opusul economiei circulare este economia liniară, care se bazează pe exploatarea resurselor naturale, fabricarea, consumul, iar mai apoi aruncarea unui produs.

Aplicată în prezent, economia liniară este foarte dăunătoare, deoarece necesită minarea constantă a materiei prime, care în unele cazuri este tot mai rară, iar acest lucru este și cauza acumulării de deșeuri la finalul duratei de exploatare a produselor.

În plus, fabricarea unui produs din materiale proaspăt obținute din natură necesită mai multă energie și materiale pentru fabricare spre deosebire de reciclarea unui dispozitiv vechi.

Modelul economiei liniare tinde să aibă și efectul obsolescenței planificate, ceea ce înseamnă că produsele pot fi folosite o scurtă perioadă de timp, după care consumatorii sunt încurajați să achiziționeze altele noi.

Companii care au adoptat economia circulară

Ca rezultat al lipsei materiei prime și a presiunii din partea guvernelor, tot mai multe companii din prezent încearcă să adopte un model de economie circulară pentru a-și extinde durata de viață a produselor pe care le comercializează și pentru a recupera cât mai multe materiale din ele.

Apple este una dintre companiile care practică acest model de business și precizează constant faptul că produsele sale sunt prietenoase cu mediul și incorporează materiale reciclate.

Compania chiar a eliminat ambalajul de plastic în care erau împachetate unele dintre cutiile pentru telefoane, de exemplu, pentru care a înlocuit și foliile de plastic de pe ecrane cu unele din hârtie.

Benzile de plastic de pe laturile telefoanelor și tabletelor sunt realizate din sticle reciclate, iar Apple folosește 100% metale rare reciclate pentru magneții care se regăsesc în dispozitivele sale și 100% aur reciclat pentru plăcile de bază.

În același timp, compania din Cupertino vrea ca, până în 2030, toate produsele sale să fie realizate cu 100% energie curată.

Samsung este o altă companie din industria tech care implementează un model de economie circulară, prin colectarea plaselor de pescuit uzate din oceane, pe care compania le folosește pentru fabricarea telefoanelor sale pliabile.

De asemenea, pentru 90% din dispozitivele Galaxy lansate în anul precedent, compania a incorporat materiale post-consum sau rășină bio, iar pentru smartphone-urile din seria S22, Samsung utilizează în întregime hârtie reciclată pentru cutiile telefoanelor.

Am aflat dintr-un interviu cu CEO-ul Arctic, Murat Büyükerk, faptul că și compania respectivă a adoptat un model de economie circulară, întrucât implementează o cantitate importantă de materiale reciclate în produsele sale.

De asemenea, oficialii au investit în dezvoltarea fabricii din Ulmi, prima unitate Industry 4.0 din țară.

Economia circulară: Beneficii

Economia circulară poate avea mai multe beneficii pentru o companie și chiar pentru comunitățile locale, unul dintre ele fiind cel economic.

Circularitatea încurajează inovația și crearea de locuri de muncă și anumiți experți sunt de părere că, până în 2030, acest model ar putea genera un venit suplimentar de 4.5 trilioane de dolari la nivel global.

Împrumutul, repararea, recondiționarea și chiar reciclarea produselor, toate fac parte din economia circulară, care poate asigura o creștere economică pentru companii.

Siguranța aprovizionării cu materiale este un alt potențial beneficiu al economiei circulare, întrucât acest lucru presupune faptul că o companie care produce bunuri pentru care este necesară materie primă își poate asigura fluxul de materiale din produse uzate.

Acest lucru este important, deoarece extragerea materiei prime este un proces intens din punct de vedere energetic, durează mai mult timp și este expus riscului volatilității pieței.

Companiile care pun preț pe economia circulară pentru produsele lor au o șansă mai mare de a-și atrage clienți fideli.

Cumpărătorii sunt conștienți de pericolul pe care îl prezintă schimbările climatice, motiv pentru care fac de cele mai multe ori ce le stă în putere pentru a ajuta planeta.

Dacă știu că brandul lor preferat din tehnologie sau modă, spre exemplu, promovează un model de business circular, există o șansă mai mare să cumpere în viitor de la compania respectivă și chiar să o recomande prietenilor sau familiei.

Economia circulară: Provocări

Deși mai multe companii și-ar dori să adopte economia circulară, acest lucru nu este ușor de realizat, întrucât necesită schimbări la nivelul întregului plan de producție.

În plus, este nevoie și de investiții în cercetare și dezvoltare și angajarea personalului specializat pentru reciclarea produselor sau materialelor respective.

Dat fiind faptul că unele resurse sunt mai greu de reciclat, precum bateriile cu litiu, aceasta poate fi o provocare și mai mare.

Câteodată este dificil chiar să convingem consumatorii că este nevoie de o schimbare, deoarece ei pot fi deranjați de tranziția către anumite opțiuni mai prietenoase cu mediul.

Paiele de hârtie, de exemplu, sunt bio-degradabile și chiar reciclabile, însă dacă nu-ți termin rapid băutura, acestea ele devin moi, iar lichidul nu mai curge prin ele așa cum trebuie.

Sunt prietenoase cu natura, însă nu sunt suficient de practice, ceea ce înseamnă că firmele care vor să folosească aceste tipuri de paie trebuie să investească în cercetare pentru materiale care să ofere soluția ideală de compromis pe termen lung.

Companiile din anumite sectoare pot încuraja obiceiul de buy-back pentru clienții care sunt deciși că vor un dispozitiv nou.

Prin această practică, produsul nu va ajunge deșeu și poate fi recondiționat sau reciclat așa cum trebuie de către producător sau de către o firmă specializată.

Aceasta poate fi o altă provocare din cauza faptului că politicile pentru buy-back sunt diferite în funcție de regiune, iar uneori, clienții pot avea impresia că nu primesc o sumă suficient de mare pentru dispozitivul pe care îl predau.

De aceea ei ar putea fi încurajați să-și vândă vehicul produs sau să îl păstreze ca back-up.

Astfel, economia circulară este un concept care, aplicat corespunzător, poate oferi companiilor oportunitatea de a se aproviziona singure cu materialele necesare producției, iar în același timp ele pot preveni acumularea de deșeuri în natură.

Totodată, ea poate ajuta și comunitățile locale, prin crearea de noi locuri de muncă și investițiile făcute în cercetare și dezvoltare.