Cum sunt fabricate anvelopele

În funcție de compania care le produce, anvelopele pot fi fabricate dintr-o varietate de materiale, unele de calitate mai bună decât altele, iar acest lucru le afectează nu doar durata de viață, ci și eficiența cu care ele pot fi reciclate atunci când și-au atins durata limită de utilizare.

Conform Michelin, unul dintre cei mai mari producători de anvelope la nivel global, componentele pentru anvelope se încadrează în cinci categorii:

  • Cauciucul natural: principala componentă a straturilor superioare
  • Cauciucul sintetic: o componentă secundară a straturilor anvelopei
  • Agentul de ranforsare care crește durabilitate
  • Cablurile metalice sau din textil care cresc durabilitatea: acestea oferă rigiditate și determină care va fi geometria anvelopelor
  • Agenții chimici: aceștia contribuie la îmbunătățirile „de finețe” ale anvelopelor, cum ar fi nivelul redus de zgomot sau aderența crescută

Experții Michelin susțin că, deși pare un produs destul de banal, proiectarea și producția anvelopelor de calitate superioară necesită un nivel crescut de cercetare și dezvoltare. Pentru a acoperi fiecare aspect care ține de o anvelopă de top, producătorii pot include până la 200 de componente în producția cauciucului respectiv.

În general, oțelul este folosit ca agent principal de ranforsare de către companiile care fabrică anvelope, însă pentru modelele mai low-cost, aceștia apelează la înlocuitori din fibre textile, cum ar fi poliesterul sau nailonul, care oferă o rezistență mai scăzută, în general.

Continental scrie că o altă componentă importantă a producției de anvelope o reprezintă chimicalele, care pot ajuta la producția de cauciuc sintetic, un material care poate rezista mai mult decât cel natural și poate oferi o aderență mai bună, ceea ce duce la o stabilitate superioară.

În cele din urmă, avem cauciucul, care poate proveni de la arborele de cauciuc, o sursă virgină foarte bună pentru materiale de calitate.

Anul trecut, Bridgestone a anunțat anvelopele viitorului, fabricate cu conținut 63% reciclat, care poate fi parțial regenerat, conform companiei. Ajungem astfel la modul de reciclare al anvelopelor.

Cum sunt reciclate anvelopele

Companiile producătoare de anvelope le recomandă șoferilor să își schimbe cauciucurile o dată ce profilul acestora se apropie sau ajunge la 1.6 milimetri din motive de siguranță și eficiență, mai ales dacă aceștia merg constant și pe distanțe lungi cu mașina.

Michelin estimează că înlocuirea anvelopelor duce anual la aproximativ 30 de milioane de tone de cauciucuri care sunt înlocuite, ceea ce poate duce la probleme serioase de mediu, dacă nu sunt reciclate. Asta pentru că anvelopele conțin multe componente artificiale, pe lângă cauciucul natural, care este deja tratat cu diverse chimicale pentru ca acestea să poată fi utilizate în siguranță de către șoferi.

Compania franceză producătoare de anvelope estimează că în jur de 88% dintre anvelopele ajunse la finalul vieții sunt colectate în prezent, iar majoritatea sunt recuperate.

Reciclarea anvelopelor începe prin separarea structurii de ranforsare de cauciucul în sine. Pentru anvelopele ce nu conțin oțel, materialul structural (nailon, poliester) este recuperat și reprocesat în alte produse.

Cauciucul în sine este mărunțit în bucăți mici, proces ce poate avea loc sub formă mecanică sau criogenică. Dezmembrarea mecanică se face cu ajutorul unor mărunțitoare speciale, în vreme ce procesul realizat sub formă criogenică are loc prin înghețarea inițială a cauciucurilor cu azot lichid, după care acestea sunt tocate mărunt.

Cauciucurile sunt tratate apoi pentru a crea un fel de pudră sau granule, care pot fi utilizate pentru a obține un alt material de cauciuc. Înainte de a fi reintrodus în economie, pudra obținută este scanată pentru a elimina orice impuritate care ar putea afecta calitatea produselor.

Odată ce a fost curățat de posibilii contaminanți, cauciucul este curățat cu apă și chimicale, iar mia apoi ambalat și vândut companiilor care vor să îl transforme în produse utile.

Ce putem face cu anvelopele reciclate

Există mai multe lucruri pe care le putem face cu anvelopele reciclate, unul dintre ele fiind întrebuințarea lor ca înlocuitor pentru pietriș atunci când turnăm asfalt sau terasamente pentru autostrăzi. Un alt scenariu de utilizare este folosirea pudrei de cauciuc pentru a produce terenuri de rulare cauciucate, cum ar fi pistele pentru biciclete, rogojină pentru locurile de joacă sau chiar covorașe pentru ușa de la intrare.

Unele companii au mers până într-acolo încât au folosit cauciucul reciclat pentru a produce sisteme de filtrare pentru apa reziduală, deoarece filtrele din cauciuc reprezintă un mediu bun de filtrare al apei.

Anvelopele uzate nereciclate reprezintă un pericol foarte mare pentru mediul înconjurător, dar și pentru noi. În mod surprinzător, cauciucurile abandonate reprezintă un loc foarte bun pentru înmulțirea țânțarilor, care pot fi purtători de boli, iar șerpii și rozătoarele se pot folosi de anvelopele uzate pentru a se adăposti.

De asemenea, pentru că ele conțin foarte multe chimicale, anvelopele nu pot fi îngropate sub pământ, pentru că reprezintă o sursă potentă de poluare.

Așa cum este cazul altor produse ce pot fi reciclate, procesarea anvelopelor uzate are beneficii foarte mari atât pentru mediul înconjurător, cât și pentru noi, pentru că putem folosi o sursă valoroasă, în timp ce prevenim acumularea deșeurilor în natură.