Tilia Ventures este un fond de investiții din Cehia, activ pe zona de investiții în afaceri sociale, care au un impact în societate sau în zona de mediu.

Andrew Gray face parte din echipa de investitori a Tilia Impact Ventures. Este mentor, angel investor și startup operator și are experiență în consultanță strategică. Andrew este membru în boardul Cyrkl, un marketplace de economie circulară și în boardul startupului fintech Tendelo. De asemenea, Andrew a absolvit și un program MBA la Universitatea Cambridge.

La fel ca și colegii săi de la Tilia Ventures, Andrew este interesat de susținerea proiectelor care generează schimbări semnificative, pe lângă profit.

”Conceptul de impact investing cred că a apărut acum 6-7 ani, iar în vocabularul fondurilor de investiții a intrat acum vreo 3 ani, deci este încă un concept în proces de evoluție. În esență, vorbim despre companii care au fost fondate cu intenția de a genera un impact societal sau de mediu, pe lângă un profit”, spune Andrew și încearcă să dea o definiție scurtă a ceea ce înseamnă un o afacere de impact.

Referindu-se strict la impact, Andrew vorbește despre o diferențiere clară între companii care doar donează profitul și ceea ce ONU definește ca fiind impact social.

”O parte dintre aceste afaceri de impact reduc ceva rău ce s-a întâmplat. Altele fac bine pentru stakeholderii lor (părțile interesate – n.red), iar o altă categorie de afaceri sociale își pun la dispoziție expertiza pentru ca primele două tipuri de companii să-și construiască soluțiile”, afirmă reprezentantul Tilia Ventures.

În ceea ce privește investitorii, aceștia se uită la impact în mai multe moduri. Linia centrală este simplă: cât de mulți oameni poți influența/ajuta cu soluția ta.

În cazul Tilia Ventures, echipa de investitori setează o bază de la care pornește evaluarea unui startup înainte de a decide o potențială investiție: care este schimbarea care se petrece ca urmare a existenței acestei companii și cum ar sta lucrurile dacă această companie nu ar exista.

Fondul de investiții din Cehia este interesat de startup-uri de educație, mediu și sustenabilitate, precum și de incluziune socială, sănătate și well-being.

Dimensiunea tichetelor de investiții este în jurul sumei de 200.000 de euro. ”Investim în companii care au un produs, ceva tracțiune și clienți timpurii, și mai ales un model clar de afaceri”, menționează Andrew.