Potrivit the Recursive, comunitățile online sunt foarte relevante pentru societatea modernă, întrucât putem intra în contact cu oameni care sunt la sute, chiar mii de kilometri distanță, și să îi ajutăm să depășească anumite probleme și dificultăți.

Una dintre comunitățile care vrea să le ofere ajutor celor care au nevoie este Micile Bucurii, care este prezentă sub forma a două grupuri de Facebook care însumează 20.000 de membri, și printr-un ONG concentrat pe proiecte educaționale pentru cetățeni și organizații.

Date fiind evenimentele curente, Micile Bucurii a întrerupt operațiunile obișnuite pentru a le oferi sprijinul de care au nevoie familiilor din Ucraina.

De ce este nevoie pentru a construi o comunitate

Dincolo de orice aspect, o comunitate este construită în jurul unui scop sau subiect care este de interes pentru toți membrii actuali sau viitori, care va deveni mai apoi identitatea comunității.

Comunitățile puternice sunt făcute să reziste pe termen lung, iar membrii lor trebuie să își dorească să construiască un viitor mai bun pentru comunitate și pentru alți oameni care s-ar putea alătura acesteia.

Roxana Buzetelu, CEO la Micile Bucurii, și-a dorit să construiască o comunitate atunci când se afla în concediu de maternitate, perioadă în care a putut observa cantitatea de deșeuri pe care o producea familia sa.

Ea a spus că „după ce am făcut o cercetare asupra implicărilor unui stil de viață sustenabil, mi-am dat seama că acest subiect este foarte restrâns și că nu există foarte multă informație despre el online. Mi s-a părut interesantă ideea de a construi o comunitate în jurul acestei idei. Așa că, în iulie 2018, am demarat Micile Bucurii.”

În perioada pandemiei de COVID-19, Roxana a construit o adoua comunitate, numită Loc de Troc, unde oamenii pot face schimb de bunuri sau servicii fără a folosi plata cu bani.

„A doua comunitate, Loc de Troc, este un „copil din pandemie”. Loc de Troc este un concept bazat pe economia de schimb; oamenii pot face schimb de produse sau servicii, fără a fi nevoie de bani. Acesta este unul dintre modurile prin care încurajăm o economie circulară”, a adăugat ea.

Comunitățile pot face schimbări

Secretul oricărei comunități este ca toți membrii săi să participe activ la scopul comun și prin puterea numerelor, să poată face o schimbare.

Roxana a explicat că „discuțiile de la persoană la persoană au foarte multă valoare în contextul schimbării sistemice. De exemplu, toți împărtășim reușitele și eșecurile în călătoria noastră către o viață mai sustenabilă.”

Comunitățile facilitează învățarea continuă pentru toți participanții prin concentrarea pe anumite subiecte, curiozitate și rezolvarea diferitelor probleme.

Încurajarea interacțiunii dintre membri

Pentru ca o comunitate să poată exista cât mai mult timp, este important ca membrii din cadrul său să interacționeze continuu, iar lucrul care menține o comunitate unită este, din nou, scopul comun.

Roxana explică faptul că „interacțiunea vine atunci când urmăritorii tăi simt că „fac parte din comunitate”. Am lucrat foarte mult la acest simț al comunității.”

De asemenea, este ferm convinsă că regulile mențin comunitățile curate și aranjate.

„Am fost destul de strictă când a venit vorba despre un set de principii și nu am iertat spam-ul de niciun fel. Concentrarea mea a fost pe valoare, nu pe numere. Numerele au apărut organic datorită acestui lucru”, a adăugat ea.

Liderul unei comunități este persoana care ține grupul unit, este responsabil de direcția către se îndreaptă comunitatea, întărirea misiunii și furnizarea resurselor necesare pentru ca aceasta să poată funcționa.

În perioada în care s-a dedicat conducerii comunităților sale, Roxana a identificat trei abilități importante pe care un lider bun trebuie să le aibă, anume empatie, autenticitate și răbdare.

Comunitățile pot duce la ceva mai mare

Iar acesta este exact lucrul care i s-a întâmplat Roxanei, din moment ce a reușit să fondeze ONG-ul Micile Bucurii la doi ani după ce a fondat comunitatea, lucru care i-a permis să se dedice complet proiectelor și posibilităților pe care acestea le-au adus.

ONG-ul Micile Bucurii, cu focus pe conținut educațional, a demarat recent un proiect secundar, numit Făurit Local, care încurajează antreprenorii de toate felurile să își spună poveștile.

Pe măsură ce Micile Bucurii funcționează hibrid ca ONG și business, o posibilitate pe care echipa o explorează este participarea la programe de startup și competiții.

Astfel, echipa speră să transforme Micile Bucurii într-o platformă educațională pe probleme de sustenabilitate de tip B2B și B2C.