Tramvaiul reprezintă un mijloc de transport de suprafață care funcționează similar metroului, cu mențiunea că dimensiunile sale sunt mai reduse decât ale mijlocului de transport subteran. Totuși, tramvaiul este mai mare decât un autobuz și are mai multe avantaje față de acesta. Tramvaiele rulează pe linii separate de restul șoselei, astfel că nu stau prinse în trafic la fel de mult, iar capacitatea lor de transport este mai mare decât a altor mijloace de suprafață.
De asemenea, în prezent, toate tramvaiele sunt electrice, astfel că sunt mai sustenabile decât autobuzele diesel sau hibride, iar modelele pe baterii nu sunt tocmai comune în majoritatea orașelor. Ceea ce separă tramvaiele moderne de rudele lor din trecut sunt eficiența și dotările, cum ar fi scaunele mai comode și aerul condiționat, iar modelele recente rulează mai fluid datorită stabilizatoarelor și a punților mai joase.
Tramvaie de ultimă generație pentru orașe mai curate
Am discutat cu Aytunç Günay, Președintele Consiliului de Administrație Bozankaya, un producător turc de tramvaie, pentru a afla mai multe despre cum se compară tramvaiele companiei cu ale competitorilor, ce face un tramvai să fie eficient și de ce acesta poate fi alternativa pentru orașele verzi de viitor.
La origini, Bozankaya era o companie care funcționa cu 20 de angajați, însă în prezent, numărul acestora a ajuns la 1.000, din care 100 sunt ingineri specializați în cercetare și dezvoltare, iar misiunea companiei este de a oferi produse inovatoare și competitive pentru sectorul transportului public.
Compania oferă o gamă variată de vehicule pentru operatorii de servicii de transport public, cum ar fi tramvaiele, troleibuzele și chiar metrourile. Autobuzele electrice sunt și ele parte din linia de produse oferite de către companie, iar Aytunç Günay ne-a povestit că acestea „se diferențiază prin tehnologia avansată, caracteristicile prietenoase cu mediul și contribuția lor la reducerea emisiilor de carbon în orașe.”
Inginerii companiei, adaugă Aytunç, dezvoltă și bateriile pentru tramvaie, pe baza celulelor individuale de proveniență externă, dar și sistemele de management al energiei necesare pentru funcționarea corespunzătoare a vehiculelor. În plus, am aflat că în cazuri excepționale, cum ar fi penele de curent, toate vehiculele electrice Bozankaya sunt echipate cu baterii proiectate să mențină funcționale mecanismele de bază ale acestora, pentru ca pasagerii să fie în siguranță.
Pentru a alimenta aceste baterii rapid și eficient, experții în cercetare și dezvoltare au proiectat și stații de încărcare speciale, care să alimenteze rapid bateriile, fără a compromite durabilitatea celulelor în timp.
Tramvaiele Bozankaya în România
Timișoara și Iași sunt două orașe din România care au implementat deja tramvaiele Bozankaya, iar potrivit oficialilor companiei, atât administrațiile locale, cât și pasagerii, sunt mulțumiți de modul lor de operare. Principalele aprecieri vin prin prisma faptului că tramvaiele sunt moderne, rapide și fiabile pentru transportul public în masă.
Până în prezent, Bozankaya a livrat 37 de tramvaie la noi în țară, dintre care 16 sunt în Iași, iar 21, în Timișoara, alte 40 de unități fiind în curs de producție. Odată ce vor fi pregătite, acestea din urmă vor ajunge în același oraș din vestul României.
În ce privește eficiența tramvaielor sale, compania are mai multe strategii prin care urmărește îmbunătățirea acestui aspect față de ceea ce oferă competiția. În primul rând, Green Start-Up a aflat că „utilizăm materiale ușoare și durabile, design-ul aerodinamic și implementarea frânării regenerative. Sistemul nostru de energie foarte eficient poate economisi până la 30% din consumul de energie în comparație cu modelele tradiționale.”
Single Cell Loading este una dintre tehnologiile implementate de companie pe fiecare celulă de baterie. Aceasta este proiectată pentru a monitoriza temperatura și stadiul de încărcare al bateriilor, dar și pentru alte aspecte, pentru a asigura funcționarea corectă a sistemului.
Această tehnologie ajută și pe timpul perioadelor de încărcare, când anumite celule s-ar putea încărca mai rapid sau mai lent decât altele, astfel că trebuie controlate atent pentru a nu se supraîncălzi și pentru a crește eficiența energetică.
În ce privește un oraș ideal din punct de vedere al transportului în comun, Aytunç ne-a explicat că acesta ar trebui să „conțină o rețea integrală de autobuze electrice, tramvaie și metrou.” Astfel, nu există un singur câștigător în ce privește soluția perfectă pentru transportul în comun. În schimb, acesta trebuie să fie o rețea complexă și interconectată de unități care să permită oamenilor deplasarea în toate colțurile importante ale unui oraș rapid și constant.
Transportul public sau mașina personală: o alegere ușoară pentru mediu
De asemenea, legat de persuadarea oamenilor de a adopta mijloacele de transport public în defavoarea mașinii personale, operatorii acestor servicii ar trebui să se asigure că acestea sunt bine integrate și că acoperă toate zonele importante ale unui oraș, conform reprezentantului Bozankaya.
În plus, spune el, „prețurile competitive, tarifele reduse sau stimulentele pentru utilizarea regulată a transportului pot face această alegere mai atractivă din punct de vedere financiar.” Municipalitățile și operatorii trebuie să pună accent și pe beneficiile aduse mediului înconjurător și pe faptul că mai puține mașini pe șosea înseamnă un traseu mai puțin congestionat și mai ușor de parcurs.
De asemenea, rapiditatea cu care ajungi la destinație folosind mijloacele alternative comparativ cu mașina personală este și ea importantă, iar Aytunç este de părere că într-un oraș bine planificat, tramvaiele, autobuzele și metroul au clar un avantaj din acest punct de vedere. Asta pentru că ele tind să funcționeze pe linii sau benzi dedicate, astfel că pot evita porțiunile aglomerate, iar pe deasupra, nu mai trebuie să cauți un loc de parcare.
Deși comercializează o gamă variată de produse destinate transportului public, echipa Bozankaya este de părere că tramvaiele sunt soluția ideală pentru orașele care vor un sistem de transport eficient. Motivul este că ele pot merge pe linii dedicate, astfel că sunt scutite de timpul petrecut în trafic, de cele mai multe ori, iar dincolo de asta, au de foarte multe ori prioritate în fața celorlalte vehicule, deci sunt mai rapide și mai puțin predispuse la congestie.
În plus, ele pot transporta mai multe persoane și nu au nevoie de infrastructura complexă și de un cost ridicat de implementare, cum este cazul metroului.
Tramvaiele sunt, totodată, alimentate de electricitate, ceea ce înseamnă că sunt mai silențioase, dar și mai eco-friendly, contribuind la un aer mai curat în orașe.
„În cazul în care există constrângeri financiare sau fizice pentru implementarea unui sistem de tramvai, autobuzele pot funcționa similar, prin oferirea unei rețele de Transport Rapid cu Autobuze (Bus Rapid Transit) prin introducerea de benzi dedicate, permițând lungimi de până la 25 de metri, având o capacitate de peste 200 de pasageri și operând în sistemul de cuplare virtuală cu semnalizare”, a explicat pentru Green Start-Up Președintele Consiliului de Administrație al Bozankaya.
Avantajele tramvaielor de ultimă generație
Atunci când comparăm tramvaie vechi cu modele de ultimă generație, există mai multe avantaje pe care modelele de ultimă generație le au și de care trebuie să ținem cont, spun oficialii Bozankaya. În primul rând, eficiența energetică este foarte importantă, astfel că modelele noi au componente care utilizează mai puțină energie. Chiar dacă vorbim despre un vehicul care nu funcționează pe baterii, o eficiență mai mare înseamnă mai puțină presiune pe rețeaua electrică.
Tramvaiele moderne pot avea integrate în șasiu chiar și baterii, ceea ce înseamnă că ele ar putea funcționa temporar pe energia înmagazinată în aceste celule. Acesta este un alt avantaj al evoluțiilor tehnologice, sub forma frânării regenerative. Cu ajutorul acestui sistem, tramvaiele pot recupera energie pe care să o înmagazineze în baterii atunci când frânează înainte de stații sau de intersecții.
Materialele mai ușoare și aerodinamicitatea îmbunătățită sunt și ele doi factori importanți în ce privește consumul de energie, astfel că tramvaiele moderne nu au nevoie să accelereze constant pentru a menține o viteză de croazieră.
Deși este dificil de estimat cantitatea de emisii pe care un oraș o poate economisi prin tranziția către un sistem de transport public, experții Bozankaya sunt de părere că putem vorbi de milioane de tone de emisii dacă un oraș de mari dimensiuni decide să implementeze transport în comun care să descurajeze utilizarea vehiculului personal.
Planurile de viitor pentru un transport urban verde
Odată ce va lansa anul viitor o a treia generație de autobuze cu baterii, Bozankaya urmărește să schimbe modul în care oamenii se deplasează sustenabil în orașe în întreaga lume, dar mai ales în România, una dintre piețele externe principale ale producătorului.
Până în 2026, oficialii companiei vor să lanseze o a patra generație de autobuze electrice, care ar putea avea îmbunătățiri cum ar fi autonomie mai mare, timpi mai mici de încărcare și funcții de confort și siguranță mai bune pentru pasageri.
Comentezi?