Pentru a face lucrurile mai interesante, voi atribui fiecare dintre cele 5 locuri unei categorii, deci cea mai bună mașină de oraș, cea mai bună mașină pentru drum lung și vom avea chiar și mașina anului la Green Start-Up. Lista aceasta nu este una definitivă și se bazează pe modelele testate de noi, pentru că sigur există în piață multe alte vehicule electrificate interesante, dar în care nu am urcat încă la volan.

Cea mai bună mașină electrică pentru orașele aglomerate

Când a trebuit să aleg cea mai bună mașină de oraș, am luat în calcul mai mulți factori, cum ar fi dimensiunile, tipul de carburant, autonomia și puterea de încărcare. Pretendenții la acest titlu au fost Dacia Spring, Allview CityZen și Suzuki Swift, fiecare având punctele sale forte, dar și slăbiciunile.

Înainte de a declara câștigătorul, vreau să menționez că voi reveni și cu ce cred că ar putea fi îmbunătățit la ceilalți doi pretendenți pentru a câștiga titlul anul viitor.

Contrar așteptărilor mele inițiale, mașina anului pentru orașele aglomerate la Green Start-Up este Dacia Spring. Știu, este un model controversat, are un preț prea mare pentru ce oferă ca dotări și calitatea materialelor, dar realitatea este că e greu să găsești o mașină mai bună pentru orașele „verzi”.

Spring este electric, deci nu poluează, este mic, deci poate fi parcat foarte ușor. Este ușor, deci nu are nevoie de un motor sau o baterie mare, consumă puțin curent, mai ales la viteze mai mici. Ai tot confortul de care ai nevoie pentru a te deplasa în oraș, bagă aer rece vara și cald iarna. Ai loc pentru cumpărăturile uzuale și să duci copilul la școală.

Nu e o mașină cu pretenții, dar îți faci treaba lejer cu ea. Autonomia de peste 200 de kilometri poate fi atinsă în oraș, chiar dacă temperaturile sunt mai scăzute, cum este cazul acum. O poți încărca rapid la 30kW și ăsta e un mare plus, pentru că în puțin peste o oră de încărcare de la aproape 0% vei avea autonomie cât pentru o săptămână de mers la birou și înapoi.

Poți merge cu ea și la drum mai lung, după cum am demonstrat chiar eu în test drive-ul realizat pe autostradă și pe drum național, deși e drept că acolo trebuie să începi să îți planifici mai bine călătoria.

Colegul meu Vlad a testat-o chiar în Franța și a descris experiența în cel mai mic detaliu.

De ce este Spring mai bun decât Suzuki Swift, de exemplu? Este puțin mai mic, deci bonus pentru aglomerație, chiar dacă diferența nu e foarte mare. Poate fi echipat cu senzori de parcare și în față, nu doar spate, ceea ce e un mare plus. Nu în ultimul rând, este electric, iar ăsta e cel mai mare avantaj, cred eu, pentru că orașele mari deja sunt foarte poluate, iar configurația mild hibrid de pe Swift nu ajută din acest punct de vedere.

Swift nu poate merge niciodată doar în modul electric, acesta fiind unul dintre puținele lui puncte slabe. Este mai bine construit fără discuție, e mai dotat și mai confortabil, mai ales la drum lung, unde motorul pe benzină îi oferă autonomie net superioară. Dacă Suzuki vor face următorul Swift măcar full hibrid, dacă nu chiar electric, probabil va deveni mașina perfectă pentru orașele aglomerate.

Cât despre Allview CityZen, singurul minus pe care eu îl pot găsi este că se încarcă exagerat de greu, în aproximativ 8 ore de la aproape 0%. CityZen nu poate fi o alternativă reală decât pentru cei care stau la curte și îl pot încărca peste noapte.

Cel mai bun monovolum electrificat pentru concedii în lume

Pentru această categorie există doi pretendenți, Dacia Jogger și Mercedes-Benz EQV 300. Probabil aici mi-a fost cel mai greu să delimitez un câștigător, fiind vorba de o mașină care trebuie să fie spațioasă și să aibă și autonomie mare la drum lung, așa că am luat în calcul și confortul sau cât de practică este fiecare mașină.

Premiul de monovolumul anului la Green Start-Up merge așadar către Mercedes EQV 300, însă din punctul meu de vedere, Jogger este foarte aproape de el și voi explica de ce.

Ambele mașini sunt spațioase, însă dimensiunile semnificativ mai mari clar îl avantajează pe EQV. La interior, este clar că modelul de la Mercedes a fost gândit să ofere cât mai mult spațiu posibil și este modular, deci poate fi configurat după nevoile și preferințele tale. El vine într-o versiune Extra Long dacă ai cumva nevoie de și mai mult spațiu.

EQV este foarte confortabil, mai comod decât Jogger, are suspensie cu perne de aer opțional, iar scaunele și materialele este clar că sunt net superioare, dar toate astea vin cu un cost. Dacă în cea mai scumpă variantă, Jogger stă sub 27.000 de euro, Mercedes EQV stă pe la 100.000, deci o diferență uriașă între cele două.

Autonomia este singurul lucru care trage EQV-ul înapoi, aceasta fiind de aproximativ 300 de kilometri cu o încărcare, iar dacă o calci sau ai foarte multă greutate în ea, range-ul va scădea simțitor. Aici este avantajul lui Jogger, mai ales în versiunea hibrid, care poate merge doar în modul electric la viteze mici, iar pe autostradă, folosind motorul pe benzină. Alimentarea se face mult mai repede la Jogger, deci dacă trebuie să parcurgi 1.000 de kilometri sau mai mult, clar cu el vei ajunge mult mai repede. Jogger este și mai ușor de parcat, pentru că este mai mic.

Deci, ca să alegi modelul potrivit, delimitează întâi bugetul, iar apoi trebuie să te gândești de cât de mult spațiu ai nevoie în mașină, ce distanțe parcurgi și cât de numeroasă este familia ta sau câte bagaje iei cu tine în concediu.

Cea mai inovatoare mașină cu baterii testată de Green Start-Up în 2024

Acest premiu nu era inițial pe listă, dar el este justificat, pentru că un producător din Franța a lansat un nou model de top în gama sa de mașini pe care l-am testat și noi într-un peisaj deosebit. Este vorba de Renault Rafale, unul dintre cele mai inovatoare modele hibrid pe care am avut plăcerea să îl conduc.

Rafale este o combinație de vechi și nou la Renault. Vechi pentru că sistemul 4Control, care permite virarea roților din spate odată cu cele din față a existat și în trecut, fiind introdus pe Laguna în 2008, dar aici este instalat pe un SUV de dimensiuni destul de mari, ceea ce contribuie la o manevrabilitate mult mai bună pe drumuri cu viraje și prin oraș.

De asemenea, Rafale Atelier Alpine este un plug-in hibrid de la Renault mai puternic decât Rafale-ul obișnuit. El oferă tracțiune integrală, dar și un sistem inteligent de suspensii, care „citește” drumul și se adaptează în funcție de anumite denivelări sau gropi, de exemplu, pentru a-ți oferi cea mai bună stabilitate sau confort.

Făcând abstracție de aceste lucruri, Renault Rafale este un SUV cu sistem full hibrid (varianta plug-in fiind disponibilă doar pe modelul Atelier Alpine), deci poate fi condus la viteze de oraș în mare parte pe modul electric, ceea ce oferă consumuri foarte bune și emisii scăzute.

Este foarte confortabil, neașteptat de spațios și dinamic, iar plafonul panoramic SolarBay este o altă inovație introdusă pe acest model.

Cel mai versatil SUV hibrid pentru oraș și teren accidentat

În ce privește cea mai bună mașină pentru teren accidentat, părerile vor fi mereu împărțite și de obicei, fiecare șofer are deja un model preferat. Eu am avut de ales între noul Duster și Suzuki Vitara, iar alegerea nu a fost una ușoară, dar s-a rezumat în final la capabilitățile pe teren accidentat pe care aceste modele le (mai) au.

La condus prin oraș, pe autostradă și pe drumuri bătătorite de țară, noul Duster mi-a lăsat o impresie mai bună, pentru că are un sistem full hibrid care îi permite să meargă la viteze de până în 50 km/h doar în modul electric și are un impuls mai puternic când apeși accelerația. Pe drumuri neasfaltate sau cu denivelări, câștigă prin garda la sol de aproape 21 de centimetri, față de 17,5 la Vitara, care oricum este suficient de bună în majoritatea situațiilor.

Lucrurile se schimbă dacă luăm în calcul capabilitățile pe off road, pentru că Duster nu mai are celebra motorizare 1.5 dCi pentru varianta cu 4x4, ci doar un 1.2 benzină în trei cilindri mild hibrid, ceea ce îl trage în jos pe partea de expediții. Pe modelul full hibrid cu motor de 1.6 litri în 4 cilindri nu poți pune 4x4 și este mare păcat, cred eu, pentru că aceea chiar ar fi fost o motorizare potrivită și pentru off road.

Vitara are doar motorizări în 4 cilindri, 1.4 turbo mild hibrid sau 1.5 strong hibrid, care nu poate merge în modul electric la fel de mult precum Duster, dar toate variantele pot fi echipate cu AllGrip. Pe deasupra, Vitara are și diferențial central blocabil, un mare plus pentru șoferii aventurieri, pentru că te ajută să ieși mai repede din noroi, zăpadă sau nisip, de exemplu.

Vitara este și puțin mai compactă, un beneficiu pentru oraș și parcări, dar vei sacrifica spațiu în portbagaj față de Duster. Cel mai dezamăgitor este sistemul strong hibrid, care nu permite mașinii să meargă prea mult în electric, deci consumul nu este pe cât de mic ar putea fi în oraș, iar cutia de viteze nu este la fel de rafinată ca la Duster.

Deci, chiar dacă la mersul în oraș Duster este clar mai bun pentru că poate merge în modul electric mai ușor și mai mult, fiind vorba de SUV-uri, am luat în calcul și capabilitățile pe teren accidentat ale celor două mașini.

Așadar, SUV-ul hibrid al anului pe care te poți baza pe teren accidentat în weekend este Suzuki Vitara Strong Hibrid.

Cea mai bună mașină electrică testată în 2024 Green Start-Up

Iată-ne la ultima categorie a acestui clasament, cea de „mașina anului” la Green Start-Up. Am păstrat suspansul pentru la final și sunt două modele pe care nu le-am menționat până acum, Megane E-Tech și Scenic E-Tech, dar nu le exclud nici pe cele de până acum.

Coincidența face ca mașina pe care am ales-o pentru titlul de cea mai bună mașină electrică să fie chiar mașina anului 2024, respectiv Renault Scenic E-Tech și există mai multe motive pentru asta.

În primul rând, Renault a făcut o treabă foarte bună cu design-ul acestui model, pentru că el este suficient de compact pentru a fi confortabil de condus și în oraș, dar este mai mult decât suficient de spațios pentru călători la drum lung sau într-un concediu de vară. Materialele la interior sunt aproape identice cu Megane E-Tech sau Rafale, de foarte bună calitate, Scenic este foarte confortabilă în oraș, pe autostradă stă foarte bine și este foarte sprintenă, grație motorului de 220 de cai putere.

Ai toate tehnologiile de siguranță de care ai putea avea nevoie și chiar mai mult, sistemul fiind foarte intuitiv, iar navigația de la Google este cea mai bună pe care am testat-o până acum.

Autonomia este foarte mare pe versiunea cu baterie de 87kWh, estimată la 625 de kilometri WLTP și este principalul său atu. Poți pleca liniștit cu Scenic la drum lung, ai loc suficient pentru pasageri, pentru bagaje, iar când trebuie să o încarci, o poți conecta la un încărcător rapid și după o oră ești înapoi la 100% de la 30%.

Prețul este corect, din punctul meu de vedere, având în vedere tot pachetul pe care Scenic E-Tech îl oferă. Ai o mașină electrică bună pentru oraș, excelentă pentru drumuri lungi grație autonomiei și spațiului, ai toate tehnologiile de siguranță, pentru confort și un sistem audio foarte bun de la Harman Kardon.

De aceea consider că este cea mai echilibrată mașină electrică testată de noi anul acesta și cu siguranță una dintre cele mai bune raport calitate-preț din piață la momentul actual.

Aceasta a fost lista noastră cu mașinile electrice și hibrid testate anul acesta care ne-au plăcut cel mai mult și le menționez și pe cele care nu au ajuns în listă, dar care poate vor ajunge la tine în familie.