Poate cel mai mare competitor pentru Vitara și un model pe care l-am testat și noi de curând este Dacia Duster, un SUV compact capabil și pe teren accidentat, chiar dacă anul acesta la noi are de suferit pe partea asta din cauza motorizărilor. Dar mai multe despre noul Duster poți citi în acest material și chiar te sfătuiesc să parcurgi acel test drive ca să afli ce e mai potrivit pentru tine dintre aceste două mașini.

Suzuki Vitara este un model de succes pe piața noastră care se vine în România de mulți ani și există mai multe motive pentru asta. În primul rând, Vitara este unul dintre primele SUV-uri compacte, care se vine deja de câteva decenii.

Suzuki Vitara este un SUV compact, dar spațios și comod

Dimensiunile exterioare ale noului Vitara sunt foarte rezonabile și îl fac un model mai compact decât Duster, dar există niște sacrificii, în portbagaj mai ales. Vitara are puțin sub 4,2 metri lungime, deci se apropie mai degrabă de modele precum Yaris Cross decât de Duster, care are peste 4,3 metri, dar care are și un spațiu mai generos pentru bagaje.

Unde câștigă Vitara este la construcție și calitatea materialelor. Ușile și haionul portbagajului se aud plin când le închizi, lucru pe care l-am remarcat și la Swift și care dă încredere că mașina e făcută bine. La interior, Vitara este o clasă peste Swift și clar peste Duster. Nu avem un interior foarte diferit de Vitarele vechi și nici materialele nu sunt cele mai luxoase, dar plasticul pus de Suzuki aici se simte de calitate și bine îmbinat. Pe bord e o variație de plastic moale, iar pe uși există și niște capitonaj care dă bine; per total este un interior familiar, bine spațiat și plăcut, chiar dacă poate părea învechit la început.

Comenzile pentru aerul condiționat, scaune încălzite sau dezaburirea parbrizului sau a lunetei sunt foarte bine puse și te vei obișnui repede cu ele. Apropo de scaune, sunt foarte comode, din textil și cu piele pe margini, ai și suport lateral care te va ajuta pe viraje, pentru că ăsta e un SUV cu care te poți da mai repede în curbe, dar voi reveni ulterior la acest subiect.

Pasagerii din spate nu duc lipsă de spațiu, parcă nu e la fel de mult ca la Duster, mai ales dacă în față stă cineva mai înalt. În schimb, geamurile la Vitara sunt mai mari și poziționate mai jos, deci nu ai senzația de claustrofobie. Portbagajul este într-adevăr destul de mic aici, iar dacă vrei mai mult loc, va trebui să mergi pe varianta mild hibrid. Pe full hibrid, pentru că bateria este mai mare, spațiul este de doar 289 de litri, în vreme ce la mild hibrid, capacitatea crește bine la 362 de litri. Pe Duster ai 430 de litri, dar acolo intervine lungimea mai mare a modelului respectiv.

Suzuki mai are de lucrat la sistemul hibrid de pe Vitara

Încă de când m-am uitat pe fișa de specificații am bănuit că Vitara nu este chiar un hibrid așa cum te-ai gândi prima dată. În mod normal, un sistem complet hibrid pornește cu motorul electric și merge doar cu el până pe la 50 de kilometri pe oră sau până apeși mai tare accelerația. La Vitara situația nu e chiar așa.

Câteodată, pornește și merge doar în modul electric până la 40 km/h, dar dacă apeși foarte blând accelerația, adică să zicem în traficul bucureștean de dimineață. Hibridul funcționează și pune mașina în mișcare odată cu motorul pe benzină, dar acesta din urmă este pornit aproape în permanență. Abia atunci când ești în mișcare deja și iei piciorul de pe accelerație, motorul termic se oprește și îl lasă doar pe cel electric să mențină viteza sau să accelereze ușor, dar dacă ai nevoie de mai mult, pornește din nou.

Asta, cred eu, din cauza specificațiilor modeste ale motorului electric. El are doar 33 de cai putere și un cuplu de 60 Nm, iar voltajul bateriei este de 140 de volți, ceea ce nu este chiar suficient pentru un mers constant doar în modul electric, mai ales dacă există și ceva greutate în mașină. Pe Duster, de exemplu, ai un motor de 49 de cai putere, iar voltajul bateriei este 230 de volți, deci clar mai multă putere, suficientă cât să miște mașina de unul singur până la 50 km/h chiar și dacă apeși mai tare pe accelerație.

Motorul pe benzină pe Vitara este de 1.5 litri în 4 cilindri cu o putere de 102 cai putere și este suficient pentru această caroserie, dar din cauza faptului că el merge mai mereu, consumul nu este pe cât de mic ar putea fi. Am obținut un consum de 6 litri la sută după un mers combinat prin oraș, pe autostradă și pe drumuri județene, destul de bine, dar nu la fel de bine ca pe Duster, care poate scoate sub 6 la sută.

În oraș, diferența e și mai mare, astfel că dacă pe Duster am scos chiar și sub 5 litri la suta de kilometri grație hibridului mai bine optimizat, cu Vitara am reușit doar 6.5 litri în aceleași condiții de trafic aglomerat dimineața și cu modul eco activat. Este o diferență considerabilă, iar demarajele nu sunt la fel de sprintene pe Suzuki, iar aici voi vorbi despre ce nu mi-a plăcut prea mult la mașină.

Un sistem hibrid îngreunat de o cutie de viteze lentă

Suzuki a ales să monteze pe Vitara o cutie AGS, adică o cutie manuală robotizată. Aceasta este poate cea mai slabă versiune de cutie automată pe care o poți cumpăra în prezent. Ea nu e foarte eficientă prin comparație cu alte cutii și nici performantă nu este, pentru că schimbă și răspunde mai greu.

În condiții de mers în coloană, Vitara poate fi destul de incomodă, pentru că mai smucește, mai ales la viteze mici, asta și pentru că nu poate merge în modul electric. Prin comparație, cutia multimodală de pe Duster este mult mai rafinată în aceste condiții, chiar și atunci când motorul pe benzină este pornit. În condiții de mers normal sau pe autostradă, de exemplu, diferențele nu mai sunt la fel de mari. Cutia robotizată de pe Vitara schimbă și se comportă mai bine, iar motorul electric acoperă bine timpii morți dintre schimburi, dacă nu mergi foarte sportiv.

Am fost surprins totuși că atunci când apeși brusc pedala de accelerație la podea, cutia robotizată răspunde mai bine și trece într-o treaptă inferioară suficient de repede ca să îți dea demarajul de care ai nevoie.

Pe viitor, cred că ar fi mai bine ca Suzuki să folosească măcar o cutie de tip CVT, cum este cea de pe Swift, dar și un motor electric mai puternic, care să miște singur mașina mai mult timp. Așa va crește confortul și vor scădea consumul de carburant și emisiile.

Dacă vrei să ai mai mult control sau performanțe mai bune, Vitara vine și în variantă mild hibrid cu o cutie manuală în 6 trepte și un motor turbă de 1.4 litri tot în 4 cilindri. Ai ceva mai multă putere acolo pentru mers la drum mai întins, dar pentru oraș, consider varianta de 1.5 mai potrivită, pentru că este un ansamblu mai simplu și este hibridul complet.

Să revenim la ce e bine, respectiv confortul. Vitara se simte bine pe orice tip de șosea și carosabil, îi place în oraș, îi place și pe autostradă, unde e comodă, stabilă și nu foarte zgomotoasă până la 140 km/h, iar pe drumurile județene sau cele cu viraje, mașina se simte suficient de stabilă și este sprintenă.

Chiar dacă pare că până acum Duster este peste Vitara, situația s-ar putea schimba atunci când ieși de pe asfalt. Vitara, din punctul meu de vedere, este mai bine gândită per total pentru teren accidentat. Dusterele precedente erau și ele bune la acest capitol, însă cu noul model, motorizările disponibile pentru 4x4 nu mai pot trage la fel de bine de mașină, iar cel full hibrid nu are opțiune de 4x4, un minus pentru cei care voiau să facă off road moderat, să zicem.

Vitara nu doar că vine cu motorizări potente în 4 cilindri, dar chiar și versiunea hibrid poate fi echipată cu 4x4, iar mașina dispune și de un diferențial blocabil, pentru momentele în care ai nevoie să ieși din noroi, nisip sau zăpadă, de exemplu. Ai și un selector pe care îl poți folosi pentru a alege modul de condus potrivit pentru scenariul în care te afli.

Garda la sol pe Vitara este de 17.5 centimetri, față de aproape 21 cât este la Duster, dar motorizările superioare și sistemul de tracțiune integrală montat de Suzuki fac ca Vitara să fie alegerea superioară pentru aventuri pe teren accidentat.

Suzuki Vitara este o mașină sigură în orice scenariu

Vitara împarte cam aceleași tehnologii de siguranță și asistență cu Swift-ul pe care l-am testat de curând. Singura diferență notabilă ar fi că aici avem și senzorii de parcare în față, care funcționează bine și sunt de ajutor când trebuie să te apropii mai mult de un obstacol. Asistența la menținerea benzii funcționează bine, nu este foarte sensibilă sau agresivă, sistemele pentru controlul mașinii își fac treaba foarte bine, iar avertismentele cu privire la limitele de viteză sunt prezente, dar nu te avertizează încontinuu, deci nu sunt enervante. Un singur semnal sonor atunci când ai depășit viteza și cam aia e.

Ce mi-a plăcut este că atunci când dai cu spatele, sistemele de siguranță te vor avertiza dacă vine o mașină sau pietoni din stânga sau dreapta. De asemenea, un lucru care ajută la vizibilitate și să nu obosești este luminozitatea automată pentru bord și tabletă, care va coborî atunci când intri într-un tunel, de exemplu.

Pe cât de tehnologizată este noua Vitara, pe atât de ciudat este sistemul prin care treci prin instrumentalul de bord. La majoritatea mașinilor, mai ales cele moderne, ai un buton pe volan prin care comuți între consumul mediu, cel instant, monitorizarea sistemului hibrid și așa mai departe. Așa e și pe Suzuki Swift și pe orice altă mașină pe care am testat-o anul acesta. Aici nu e așa. Ai două butoane ieșite în afara bordului, ca două bețe, pe care apeși ca să treci printre opțiunile de afișaj și îți las și o poză mai jos ca să vezi la ce mă refer.

E un sistem foarte învechit pe care nu mă așteptam să îl văd pe o mașină modernă, iar dacă ești genul de șofer care trece constant între diferite opțiuni de afișaj, ar putea deveni obositor și greoi să schimbi informațiile, mai ales în mers.

Altfel, tableta merge bine, este identică cu cea de pe Swift, simplă, dar ușor de înțeles și învățat, ceea ce eu cred că e mai important decât să aibă un design foarte modern și prea multe funcții.

Prețuri Suzuki Vitara și concluzii

Vitara pleacă de la 21.500 de euro în versiunea mild hibrid cu tracțiune față COOL și ajunge până la 31.000 de euro pentru modelul complet hibrid cu tracțiune integrală LUXUS. În versiunea de bază ai printre altele toate sistemele de siguranță, aer condiționat, senzori de parcare pentru spate și sistemul de monitorizare al șoferului, care te avertiza dacă ești prea obosit pentru a continua drumul.

Practic, ai tot ce îți trebuie pentru a conduce în siguranță și într-un minim de confort, iar dacă vrei scaune încălzite, plafon panoramic sau tracțiunea integrală cu toate sistemele pe care aceasta le implică, va trebui să plătești cel puțin 27.000 de euro pentru versiunea LUXUS cu cutie manuală. Este un preț corect, zic eu, având în vedere că vorbim de o mașină solidă, compactă, cu care te deplasezi destul de lejer în oraș, dar care este foarte capabilă și la drum lung sau pe teren accidentat.

Cel mai scump Duster, de exemplu, ajunge tot pe la 27.000 de euro, dar nu este la fel de rafinat la materiale sau calitatea construcției, chiar dacă are o combinație de motorizare și cutie de viteze mai bine optimizate. Totodată, Dusterul hibrid nu vine cu tracțiune integrală.

Iar dacă ne raportăm la prețul de bază al celor două modele, Suzuki oferă mai mult cu Vitara, nu doar prin calitatea materialelor, dar și printr-o motorizare mild hibrid mai echilibrată pentru condus la drum lung.