Ce sunt autobuzele electrice

În primul rând, autobuzele electrice sunt foarte similare celor obișnuite, cu o singură diferență majoră, aceea că ele rulează pe baterii sau hidrogen, în loc de combustibili fosili.

Autobuzele tradiționale sunt alimentate, de obicei, cu motorină, iar astfel eliberează emisii nocive de gaze cu efect de seră.

De fapt, autobuzele tradiționale pot elibera până la 1.3 kilograme de CO2 per kilometru, în vreme ce modelele pe baterii sau hidrogen nu au emisii de niciun fel.

Trecerea la autobuze electrice poate ajuta țările să-și reducă dramatic amprenta asupra mediului, în special deoarece în 2019, 26% din emisiile totale ale Uniunii Europene au provenit din sectorul transportului.

De ce au nevoie orașele de autobuze electrice

Cel mai bun răspuns la această întrebare este acela că orașele pot fi locuri nu tocmai ideale pentru locuit în zilele noastre, mai ales pe perioada verii, deoarece temperatura și umiditatea ajung la niveluri greu de suportat, lucru accentuat de poluare.

Deși nu toată căldura provine de la autobuze, iar mașinile și clădirile din beton își au și ele partea lor de vină, îmbunătățirea la fiecare capitol poate ajuta, chiar și pașii mărunți.

Fiecare oraș mare din lume are un sistem de transport public, deoarece acestea sunt necesare pentru cei care fac naveta către și de la locul de muncă sau de la școală, dar și pentru alte deplasări urbane.

Autobuzele electrice sunt o parte importantă a acestui sistem, deoarece ele sunt capabile să ajungă în aproape fiecare loc, față de tramvaie sau sistemul de metrou, de exemplu.

Un sistem de transport cu emisii zero este o parte esențială a orașelor verzi, iar autoritățile din zone precum Europa caută să îmbunătățească constant calitatea vieții pentru locuitori cu spații verzi și servicii cu emisii reduse de carbon.

Oslo este unul dintre orașele europene care speră să aibă primul sistem de transport public din lume complet neutru din punct de vedere al emisiilor până la sfârșitul anului 2023, iar autobuzele electrice sunt o parte importantă a strategiei.

Producători de autobuze electrice

Sunt din ce în ce mai multe companii producătoare de autobuze care vor să își treacă flotele pe baterii sau hidrogen, iar două dintre acestea sunt Volvo și Solaris.

Modelul electric 7900 al celor de la Volvo este disponibil atât în variantă standard, cât și articulată, în funcție de nevoile operatorilor de transport.

Autobuzul are un sistem de încărcare flexibil, ceea ce înseamnă că își poate încărca bateriile atât prin cablu, similar mașinilor electrice, dar și prin pantograf, asemeni tramvaielor sau trenurilor.

Solaris are propria linie de autobuze electrice cu emisii zero, două dintre acestea fiind Urbino 12 și Urbino 18.75, care sunt, de asemenea, modele articulate, respectiv cu șasiu rigid.

Anul trecut, aceste două variante au primit baterii mai mari, dar și senzori noi care oferă o privire de ansamblu mai bună în jurul autobuzului.

Avantaje autobuze electrice

Unul dintre cele mai mari avantaje ale autobuzelor electrice este acela că ele nu eliberează emisii atunci când sunt funcționale, iar în funcție de sursa curentului, ele pot fi considerate cu totul net-zero.

Acest lucru aduce beneficii precum o calitate mai bună a aerului, un lucru important pentru autobuzele care străbat orașele de mai multe ori pe zi, dar și pentru cele care sunt operate la nivel regional.

Mai devreme am menționat faptul că autobuzele electrice nu fac zgomot, ceea ce înseamnă mai mult confort pentru pasageri, dar și pentru trecători sau cei care locuiesc în zone des frecventate de liniile urbane.

Autobuzele electrice au și un cost mai mic de întreținere, asemeni mașinilor electrice, deoarece sunt mai puține părți în mișcare la nivelul motorului și al sistemului de propulsie care au nevoie de mentenanță și testare constantă. Spre exemplu, într-un autobuz electric nu este nevoie de un filtru de ulei.

Unii producători susțin că un autobuz electric poate aduce economii de 125.000 de dolari pe întreaga durata de operare în ce privește costurile de întreținere.

De asemenea, trebuie luate în calcul și costurile de operare, care sunt, de asemenea, mai mici. În funcție de regiunea sau orașul în care este utilizat, electricitatea poate fi mai ieftină pentru un autobuz electric, ceea ce înseamnă că prețul combustibilului poate fi mai mic.

Proterra, un producător de autobuze, susține faptul că un autobuz electric poate aduce economii de 50.000 de dolari pe parcursul a cinci ani de utilizare, comparativ cu un model diesel.

Autobuze electrice dezavantaje

Primul și cel mai mare dezavantaj al acestor modele de autobuze este prețul mare de achiziție, care este mai ridicat decât al modelelor pe combustibili fosili.

Unii experți susțin faptul că modele electrice pot costa cu până la 30.000 de dolari mai mult comparativ cu cele diesel, iar dacă vorbim de o flotă de 20 de astfel de modele, să zicem, diferența totală poate fi de 600.000 de dolari.

Deși anumite modele pot oferi autonomii de până la 300 de kilometri, distanța posibilă cu o încărcare este destul de mică, mai ales dacă trebuie să meargă la viteze mai mari, în afara orașelor.

În plus, încărcarea autobuzelor durează mai mult, din cauza faptului că bateriile acestora sunt mai mari decât ale unei mașini electrice obișnuite.

Modelele pe hidrogen pot face o diferență în acest sens, deoarece autonomia lor poate fi mai mare, iar vitezele de alimentare, mult mai bune.

Totuși, autobuzele pe baterii pot fi încărcate și cu ajutorul tehnologiei wireless, iar astfel de sisteme pot fi instalate la semafoare sau chiar în stații pentru sesiuni rapide de încărcare.

Per total, autobuzele alimentate cu baterii sau hidrogen sunt o necesitate pentru orașele din prezent, deoarece ele pot ajuta aceste așezări urbane să ajungă mai aproape de obiectivele lor net-zero.

Emisiile nule și nivelul redus de zgomot pot contribui la o stare de sănătate și de bine îmbunătățite pentru locuitori, un alt punct forte al viitoarelor orașe verzi.