Genți, ghiozdane, borsete și alte accesorii pentru casă au fost expuse în cadrul vernisajului „De pe clădire, pe umăr”. Aceasta este prima expoziție prin care atelierul remesh, o unitate protejată pentru persoane cu dizabiltăți a Asociației Ateliere Fără Frontiere (AFF), promovează atât produse cu impact de mediu redus, cât și munca persoanelor cu dizabilități, provenite din medii dezavantajate pentru care asociația face toate eforturile să le reintegreze în societate.

Luând în considerare impactul social, economic și ecologic al fabricării produselor, Damien Thiery, CEO-ul AFF a explicat beneficiile fashion-ului sustenabil autentic asupra mediului și modul în care acesta încurajează consumul conștient și responsabil.

„Principiile fashion-ului sustenabil includ, printre altele, utilizarea materialelor și proceselor mai puțin dăunătoare mediului, reciclarea și reutilizarea materialelor, reducerea emisiilor de carbon și sprijinirea producției locale. Prin acțiunile remesh, ne asumăm responsabilitatea față de mediu, promovând un viitor mai sustenabil”, a explicat el.

O altă dovadă este modul în care angajații atelierului remesh, care fac parte din grupuri dezavantajate cu multiple provocări sociale, educaționale și de sănătate (victime ale violenței domestice sau ale traficului de ființe umane, persoane fără adăpost, private de libertate, dizabilități), dau viață nouă bannerelor și mesh-urilor publicitare, adică unor tone de plastic fără alternativă de reciclare, și le transformă în obiecte cu design unic.

Întrebuințarea deșeurilor periculoase

„Bannerele publicitare conțin substanțe chimice care în timp se infiltrează în sol, în timp ce numărul acestor materiale publicitare este foarte mare, durata lor de viață este foarte scurtă. În atelierul remesh recuperăm bannerele și le transformăm în produse sustenabile, etice, dând materialelor din banner o șansă la o nouă viață. Avem clienți care, de pildă, de mai bine de patru ani, la cumpărături, în loc să achiziționeze zilnic pungi de unică folosință, utilizează revive-ul remesh, încăpător și rezistent”, a comunicat Damien Thiery.

Mai mult decât atât, dintr-un panou outdoor obișnuit de pe stradă, în funcție de modelul genții, angajații atelierul remesh produc între 30 și 75 de genți.

Ateliere Fără Frontiere este printre puținele organizații din România care are un program de sprijin socio-profesional pentru persoanele greu angajabile în vederea plasării pe piața forței de muncă. Mai precis, asociația le oferă adulților un loc de muncă-pilot, unde dobândesc aptitudini esențiale și învață o meserie nouă, se obișnuiesc cu munca în echipă și cu programul zilnic de lucru. În plus, primesc consiliere pentru viitor, sfaturi și ajutor în rezolvarea problemelor personale și administrative și încurajare pentru a prinde încredere în propriile forțe.

Angajații din atelierul de croitorie remesh sunt adulți greu-angajabili, recomandați de către alte organizații sociale, care învață să pregătească pentru cusut materialele publicitare, să taie după tipar, dar să și coasă noile produse. Fiindcă se pune accent pe valorificarea materialelor în produse sustenabile, în producție se încearcă adăugarea cât mai puținor accesorii cumpărate, fără chingi sau catarame.

„Nu vrem să producem alte deșeuri, trebuie să irosim cât mai puțin material. Totul se reutilizează, iar ce rămâne în urma croitului se toacă și devine umplutură pentru tabureți”, explică reprezentanții AFF.

În cei peste 15 ani de activitate, în cadrul remesh au fost colectate peste 36 de tone de deșeuri publicitare și au fost croite peste 72.000 de produse.

În tot ce fac, oamenii din atelierul remesh respectă principiile dezvoltării durabile, economiei sociale, solidare și circulare și ale comerțului echitabil. De pildă, atelierul are un impact de mediu prin reducerea risipei, deșeurilor și poluării, reutilizând materiale publicitare OOH (banner, mesh, steag) și transformându-le în produse promoționale - accesorii de modă și home deco. De altfel, fiecare produs remesh este unic, fiind croit manual și are o durată lungă de viață. Mai mult, reprezintă o declarație de sutenabilitate pentru cei care vor să achiziționeze produse promoționale cu impact minim asupra mediului și să contribuie la integrarea oamenilor ce provin din medii defavorizate.

Organizațiile și întreprinderile a căror activitate este reintegrarea adulților vulnerabili pe piața muncii, prin activitatea economică, așa cum sunt atelierele create de Asociația Ateliere Fără Frontiere (educlick, remesh și ferma bio&co), sunt una dintre puținele șanse de adaptare la o viață în societate.