Colecția inaugurală lansată de 3W Label la începutul anului e inspirată de femeia de astăzi, independentă și care este conștientă de deciziile sale de cumpărare și impactul lor asupra planetei. Fondatoarele sunt dedicate țelului de a minimiza numărului de materiale textile care sunt aruncate la groapa de gunoi prin fenomenul de upcycling al inventarului nefolosit. De asemenea, ele vor să educe femeile să aleagă etic în lumea fashion-ului.

Irina Moreno este consultant de artă și are un master în arte de la Sotheby's Institute of Art, în timp ce Zuzana Mandic este consultant de artă și design și alumni Henley Business School.

O întâlnire norocoasă

Cele două au început să se gândească la conceptul 3W Label în momentul când au ajuns amândouă în București, în 2018. Zuzana venea din Marea Britanie, în timp ce Irina revenea în țara natală după 30 de ani. S-au cunoscut prin intermediul unei asociații care aduce femeile antreprenor împreună.

Imediat după a venit pandemia și lockdown-ul și au avut numeroase conversații care au lansat o dilemă: „Nu înțelegeam de ce sustenabilitatea nu este populară în România. Am început să investigăm cât de multe deșeuri erau generate de cele 4.000 de fabrici de materiale textile din România”, spune Irina. Apoi au început să discute cu peste 100 de fabrici, majoritatea dintre acestea fiind contractori ai unor branduri internaționale.

Două luni mai târziu au decis să lanseze 3W Label, un brand sustenabil de haine și au creat prima colecție-capsulă cu materialele rămase pe inventar în aceste fabrici.

Numele 3W Label a venit natural, pentru a vorbi despre promisiunea lor. Se bazează pe Reuse, Redesign și Return, dar le-au transformat în 3 W - Waste to Resource, Wearables, Women Empowerement.

În România au descoperit că fiecare producător de textile are peste 300 - 1.000 de kilograme de deșeuri pe lună. Venite din țări unde fashion-ul sustenabil nu e doar un lux, ci e deja la modă, au încercat să afle ce oprește producția etică de haine în România.

„Atitudinea locală vine poate de la o lipsă de informare privind lipsurile și greșelile industriei fashion, preferința de a cumpăra lucruri noi, dar și de la obsesia de a purta ultimele trenduri, mai ales cu nume de brand”, spune Irina.

Pandemia a adus sustenabilitatea în prim-plan

Irina consideră că pandemia a adus sustenabilitatea în atenția multor branduri, dar, pe de altă parte, a transformat conceptul într-un cuvânt la modă. Au vrut să facă ceva ce trece de PR și marketing și să lupte cu conceptul de greenwashing.

„Multe companii au ales să își facă un rebranding prin care să vorbească despre cât de verzi sunt, folosind cuvinte precum organic, natural, prietenos cu mediul. Dar fără să ofere un produs cu adevărat sustenabil. Acesta e greenwashing-ul. Sunt, cu toate acestea, branduri care au privit pandemia ca o ocazie onestă de a se transforma și să o ia pe calea sustenabilității”, spune Irina Moreno.

Brandul are parteneriate cu producători locali din România și folosește un inventar de textile de înaltă calitate pentru a produce ediții limitate care sunt vândute online sau la cerere. S-au dus spre materialele care sunt pe inventar, dar nu mai sunt folosite și nu vor mai fi folosite vreodată de fabrici. Acel inventar va fi aruncat.

„Credem că introducerea sustenabilității în momentul de dinainte de a ajunge la consumator poate aduce o conștientizare mai bună a prețului pe care noi, ca societate, îl plătim pentru supraproducție și supraconsum”, consideră Irina.

Prima lor colecție a fost lansată la începutul lui 2022, iar acum 3W Label vrea să devină un nume de referință pentru slow fashion și să ocupe un spațiu gol în zona locală.

„Hainele noastre sunt produse utilizând textile care ar fi ajuns la groapa de gunoi. Oferim informații transparente despre originea materialelor. De asemenea, spre deosebire de brandurile de fast fashion, susținem talentul local, dar și producția din România. Materialele folosite sunt agnostice de anotimp și sunt făcute să reziste”, mai spune cofondatoarea 3W Label.

Ce este inventarul nefolosit (deadstock) și cum poate fi utilizat

3W Label folosește așa-numitul „deadstock”, adică inventar de material textil nefolosit de fabrici. „De multe ori, deșeurile se produc înainte să ajungă la consumator. Vorbim despre un inventar de materiale care apare din supraproducție, din comenzi anulate sau pur și simplu din testare”, explică Irina.

Cu toate că materialele sunt 100% noi, nepurtate vreodată, de multe ori industria le consideră deșeuri. Acestea sunt cumpărate de către 3W Label.

„De exemplu, materialul creat pentru a face o rochie dark navy din lână 100% la noi are originea la fabrica Estethia G.B. Conte din Italia. Înainte de a ajunge la noi, era folosită pentru a produce haine pentru Hugo Boss. Ar fi fost trist să ajungă la groapa de gunoi”, mai spune românca Irina Moreno.

În momentul de față, 3W Label folosește materiale de la o subsidiară locală a companiei Dr. Bock Industries din Germania. Irina consideră că o barieră în calea folosirii acestor materiale e faptul că producătorii nu au foarte multe alternative. Printre barierele puse de piață se numără lipsa echipamentelor de sortare și reciclare, lipsa activităților aducătoare de profit din upcycling, dar și o legislație care nu favorizează aceste acțiuni. De asemenea, costul aruncării deșeurilor de acest tip este extrem de mic.

Cu toate că au lansat o colecție, au găsit un producător care să le fie furnizor, provocările rămân.

„Să creezi o astfel de colecție nu e ușor, pentru că că trebuie să iei foarte multe lucruri în considerare în procesul de design și fabricație”, spune Irina Moreno.

Rezultatele 3W Label până acum

„Materialele și hainele noastre iau timp. Fiecare piesă e creată în ediție limitată, ca o lucrare de artă. Clientele știu exact ce vor primi, de unde a venit materialul”, explică Irina Moreno.

Dar procesul de educare a pieței e lung. O barieră în calea business-ului e faptul că din momentul unei comenzi pot trece 2-3 săptămâni până când acestea ajung la clientele 3W Label. Așadar, e nevoie de răbdare. Mai ales că există și o preconcepție locală în a purta haine despre care oamenii ar avea impresia că sunt „purtate”.

Astăzi, industria fashion este al doilea cel mai mare poluator al planetei, după industria petrolieră. Iar pentru a ține pasul cu cererea, producția s-a dublat din anul 2000 până azi.

În momentul de față oamenii poartă mai puțin de 50% din garderoba lor, iar clientul mediu cumpără 68 de haine pe an, față de doar 12 în 1980.

Așadar, 3W Label are loc de creștere, dar nu cu orice preț. Vor trebui să facă și educație pe piață. Dar Irina consideră că nu e despre scalare, ci despre a aparține, despre producție locală și creativitate în țară.

„Localismul, tranziția de la global la local, e recunoscut drept unul dintre principiile esențiale ale sustenabilității. E reorganizarea puterii”, spune aceasta.

Propunerea lor e pe bază de colecții limitate. Iar hainele ar urma să fie purtate mulți ani de acum încolo.