Am aflat de la Nicoleta Deliu, Manager Comunicare BCR, și Ana-Maria Crețu, Coordonator Programe Start-up-uri BCR, detalii despre evoluția platformei Jobs for Ukraine de la lansarea acesteia și până în acest moment, precum și despre rapiditatea cu care echipa băncii s-a organizat pentru a-i ajuta pe refugiații din Ucraina.

”Credem că este necesar să avem un răspuns rapid și consistent pentru a-i ajuta pe cei care au nevoie. Încă din primele momente am fost conștienți de amploarea crizei și de impactul pe care acest conflict îl are asupra noastră, a tuturor”, spune Nicoleta Deliu, menționând faptul că echipa BCR înțelesese că era imperativ să-și de un termen foarte strâns în care să-și organizeze operațiunile și să-i poată ajuta pe refugiații ucraineni chiar la punctele de trecere a frontierei cu România, acolo unde aveau nevoie de asistență financiară.

24 de ore pentru a face primul plan

Potrivit Nicoletei, echipa BCR a folosit primele 24 de ore pentru a face o primă schiță a planului de acțiune și să-și pună deoparte resursele necesare.

”În primele trei zile de la începutul conflictului am putut să ajutăm și să integrăm refugiații ucraineni, atât din punct de vedere operațional, cât și umanitar. Planul nostru a fost creionat încă de la început pe aceste două paliere. Din punct de vedere profesional, ne-am îmbunătățit operațiunile, am ajustat fluxul pentru a răspunde eficient nevoilor cetățenilor din Ucraina. Iar principalul nostru scop a fost de a le facilita accesul la resurse financiare. Din punct de vedere umanitar, am reușit să acționăm rapid prin donațiile pe care le-am făcut direct, dar și prin ajutorul operațional pe care am putut să-l oferim ONG-urilor implicate în acțiunile de ajutorare a refugiaților din Ucraina”, menționează Nicoleta Deliu.

La începutul lunii martie, echipa acceleratorului de inovație InnovX-BCR anunța faptul că, alături de startup-ul Jobful, a reușit să dezvolte o platformă de recrutare dedicată cetățenilor ucraineni refugiați pe teritoriul României.

Platforma Jobs for Ukraine a fost dezvoltată și cu sprijinul partenerilor de tehnologie Druid AI, Microsoft și EY România, și reprezintă o inițiativă de susținere a cetățenilor din Ucraina ce vor rămâne pe teritoriul României pe termen mediu și lung, și caută un job.

”A durat fix 4 zile, din momentul ideii (25 feb.), până la lansarea sa (28 feb). În aceste patru zile am lucrat toți contra-cronometru pentru a strânge informațiile necesare, informații care se schimbau constant. Erau informații diverse, dar foarte importante pentru dezvoltarea platformei: de la numărul estimat al refugiaților din Ucraina care ar putea ajunge în România, la nevoile lor imediate, și la alte detalii pe care le-am integrat în platformă. În același timp, ne doream să construim o unealtă ușor de folosit și utilă, atât companiilor cât și candidaților, pentru a-i putea conecta cât mai rapid”, precizează Ana-Maria Crețu.

Echipa care lucra la realizarea acestei platforme și-a dat seama destul de rapid că ar putea integra toate informațiile relevante ,pe care le strângeau din surse diverse, într-un chatbot.

”În momentul în care ne-am dat seama de acest lucru ne-am gândit imediat la un chatbot Druid și pentru că deja colaborăm cu ei pe diverse alte proiecte, i-am întrebat dacă ne pot ajuta rapid cu o astfel de soluție. Au fost foarte deschiși, și, alături de EY au făcut această soluție în doar 2 zile, cu o primă versiune disponibilă în limba engleză. De asemenea, Microsoft ne-a oferit suport tech și suntem bucuroși că am putut alcătui o ”echipă de vis” pentru a pune pe picioare un proiect umanitar”, mai spune Ana-Maria.

Platforma Jobs for Ukraine este disponibilă la acest link.

Atât pentru angajator, cât și pentru angajat, platforma Jobs for Ukraine are un proces simplificat de înscriere ce presupune trei pași: realizarea unui cont, completarea unui profil (pentru angajat)/adăugarea unui loc de muncă (pentru companii), posibilitatea de a aplica la job-urile postate sau de a contacta un candidat, în cazul celor care recrutează.

Potrivit coordonatorului programelor Start-up în cadrul BCR, până pe data de 18 martie echipa din spatele platformei de joburi primite sute de solicitări din partea ONG-urilor, asociațiilor de HR, a companiilor publice și private care doreau să se alăture acestui proiect.

”Vedem o creștere organică a platformei”, spune Ana-Maria.

900 de companii au deschis un cont pentru a oferi locuri de muncă refugiaților

Potrivit celor mai recente statistici ale BCR, platforma Jobs for Ukraine are peste 26.000 de vizitatori zilnici, sunt peste 1.050 de joburi postate de companii din România, Suedia, Spania, Danemarca, Marea Britanie, Italia, Moldova, Austria și SUA, iar peste 1.170 de refugiați ucraineni s-au înscris pe platformă.

În plus, peste 900 de companii au activat un cont Enterprise și au peste 100 de potriviri până acum.

”Companiile care au un job activ pe platformă sunt din industrii precum ospitalitate, sănătate, banking, telecom, technologie, retail, producție, construcții, marketing, educație.

Totodată, de două săptămâni, caravana BCR #StandwithUkraine asigură refugiaților servicii de primă necesitate la vama Isaccea: ATM non-stop, cartele telefonice, transport gratuit, mese calde.

În același timp, BCR a pus la dispoziția refugiaților din Ucraina care ajung în România schimb valutar cash UAH-RON (hrivne-lei), la cursul BNR, în limita a 1.000 de lei de persoană/pașaport ucrainean. Oferta este valabilă doar pentru persoanele cu pașapoarte ucrainene, ca ajutor umanitar.

Printre inițiativele BCR deja implementate se numără:

- 0 lei costuri pentru:

o deschidere și administrare cont (lei, cu card George atașat; euro sau dolari);

o livrare card în România;

o emitere card în valută;

o retragere de numerar în lei de la casieriile și ATM-urile BCR;

o retragere de numerar în valută de la casieriile BCR

o operațiuni la ATM-uri și POS-uri;

o plăți inter și intra bancare în România

o transferuri către bănci din Ucraina;

o conversie valutară pentru plățile cu cardul în altă valută;

o conversie valutară hrivne-lei pentru cardurile emise în Ucraina;

- Sucursale BCR pregătite pentru a acoperi nevoia de cash suplimentar, 24/7. Acestea se află la zonele de graniță, iar echipele suplimentare acționează constant pentru a asigura alimentarea bancomatelor, astfel încât zona de ATM-uri să fie complet funcțională;

- Translatori mobilizați în sucursalele BCR din nordul țării;

- Flyere și afișe în română și ucraineană, care explică serviciile și produsele de bază ale BCR;

- 0373514244 – număr de telefon special, dedicat cetățenilor din Ucraina, pentru asistență 24/7 în servicii financiar-bancare;

- suport.linia1@bcr.ro – adresă de mail suport pentru cetățenii din Ucraina;

- Secțiune dedicată pe site-ul BCR, în limba ucraineană, cu cele mai utile informații despre serviciile BCR - www.bcr.ro/ro/stand-with-ukraine;

- Secțiune specială de donații online în George pentru sprijinul copiilor și tinerilor din Ucraina;

- Donații financiare directe către Salvați Copiii, Crucea Roșie Română și Asociația Tinerilor Ucraineni din România - ONG-uri care se implică susținut în criza refugiaților din Ucraina;

- Încurajarea activă a celor aproximativ 5.400 de angajați ai Grupului BCR de a face donații către ONG-uri prin dublarea sumei donate online, în George și de a se implica în acțiunile de voluntariat, având posibilitatea de a accesa cel puțin o zi liberă plătită de companie în acest scop.

- Punerea la dispoziția autorităților a clădirilor BCR aflate în zonele de proximitate a graniței cu Ucraina, pentru a fi folosite ca spații logistice de depozitare a ajutoarelor sau a altor materiale de intervenție.