Euronews.green scrie că prin comparație cu nivelurile din 1990, emisiile rezultate din transport au crescut cu peste 25%, în ciuda faptului că emisiile generale ale regiunii au fost în scădere. Totuși, emisiile din transporturi și-au atins nivelul maxim în 2007, iar de atunci au fost în scădere, însă reducerea are loc de trei ori mai lent decât restul economiei.

William Todts, director executiv al T&E, a declarat că „vestea bună este că emisiile rezultate din transporturi din Europa și-au atins apogeul. Vestea proastă este că celelalte sectoare își reduc impactul negativ de trei ori mai repede.”

„În 2030, aproape jumătate din emisiile continentului vor veni din mobilitate, iar transportul va deveni „copilul problemă” al eforturilor climatice din Europa. Decarbonizarea accelerată a acestui sector este vitală pentru ca regiunea să ajungă la net-zero până în 2050”, adaugă acesta.

Mașinile pe benzină și motorină reprezintă 40% din emisiile produse de sectorul transportului, iar experții din cadrul T&E susțin că acest lucru nu a dus doar la emisii crescute, ci și la o dezvoltare accelerată a infrastructurii, cum ar fi drumuri naționale și autostrăzi.

Transportul rutier, compus din camioane, autobuze și mașini, reprezintă 70% din emisiile transportului în UE, mai mult decât cel naval, aviatic sau pe căi ferate.

Sectorul cu cea mai mare creștere din transporturi este cel aviatic, care și-a dublat emisiile din 1990, iar vaporii lăsați în urmă de motoarele aeronavelor ar putea polua de trei ori mai mult decât se credea în trecut.

Orașele trebuie să dea la schimb mașina personală pe alternative mai puțin poluante, cum ar fi transportul public, mersul pe jos sau cu bicicleta. Deși numărul proprietarilor de mașini a stagnat în ultimii zece ani în majoritatea orașelor europene, mașinile încă reprezintă un număr mare din vehiculele care asigură transportul în zonele urbane, crescând emisiile.

Bruxelles, Londra și Viena sunt unele dintre orașele europene în care numărul proprietarilor de autoturisme a scăzut din 2000.

„Mașinile și dubele pot fi electrificate destul de ieftin cu baterii și energie regenerabilă. Aceasta este una dintre cele mai rapide moduri de a acționa climatic în prezent”, adaugă Todts.

Autoritățile europene trebuie să rezolve și problema emisiilor provenite din transportul pe mare, pentru că acestea ar putea reprezenta o treime din emisiile sectorului până la jumătatea secolului, având în vedere politicile actuale.

Și emisiile aviației trebuie reduse, pentru că aglomerarea din aeroporturi reprezintă o creștere a cererii pentru cel mai poluant mod de a călători. „Avioanele și navele sunt o cu totul altă provocare, iar producătorii de combustibili au dificultăți în a scala producția de combustibili sustenabili, cum sunt e-kerosenul sau amoniacul, sau planurile de a elimina vaporii eliberați de aeronave.”

Unii experți sunt de părere că singura metodă viabilă de a reduce emisiile din aviație sunt înlocuirea zborurilor cu trenuri, acolo unde distanța și timpul călătoriei permit.