România se află pe locul trei în procentajul femeilor în IT&C, cu 26,2% dintre specialiști fiind femei, potrivit Eurostat. Ȋn pofida unei mai bune reprezentări a femeilor în domeniul IT, doar una din cinci fete studiază informatica (studiu Google 2023).

Conform unui studiu realizat de McKinsey Digital, ȋn cazul în care s-ar dubla ponderea femeilor în tehnologie la aproximativ 45%, industria IT ar putea atinge egalitatea de gen și ar putea beneficia de o creștere a PIB-ului cu până la €600 miliarde.

Aceste statistici subliniază necesitatea continuării eforturilor de a promova diversitatea și egalitatea de gen în tehnologie, principii care stau la baza misiunii Women in Tech.

Cu o comunitate de peste 200.000 de membri și 50 de capitole, Women in Tech Global Movement are misiunea de a elimina diferența de gen și de a susține femeile în parcursul lor profesional.

De la înființarea sa în ianuarie 2023, Women in Tech România a organizat opt evenimente, printre care si un hackathon (HackHER, primul hackathon pentru echipe diverse din România). În domeniul educației, organizaţia a lansat un program educational în parteneriat cu Vertik, Fundația Orange și cinci școli, cu impact asupra a 125 de elevi din zonele defavorizate. Echipa lucrează în prezent la stabilirea agendei pentru anul 2024 și caută activ parteneri.

Women in Tech Romania (WIT) a organizat pe 23 noiembrie 2023 evenimentul “Demystifying Product Management”. Evenimentul este al doilea din seria "Make IT your Own Way" (MIYOW), care are scopul de a promova diferite oportunități de carieră și de a pune la dispoziție resursele necesare.

Evenimentul este interactiv, astfel încât participanții să găsească, cu ajutorul experților, răspunsuri la întrebările pe care le au.

MIYOW acoperă diferite arii, de la certificări până la resurse academice, iar audiența este una mixtă, avȃnd participanți diverși din punct de vedere al seniorității, al specializării și al industriei. În comunitatea WIT se regăsesc de la studenți pasionați până la persoane curajoase care sunt într-un proces de reconversie profesională.

"Când organizăm acest tip de eveniment, suntem în centrul misiunii Women in Tech: punem în evidență profesioniști pasionați, modele de urmat, companii inovatoare și colaborăm cu actori-cheie din sectorul tech românesc; facilităm împărtășirea cunoștințelor și a experiențelor într-un cadru interactiv. Scopul nostru este să inspirăm și să oferim perspective. În această seară am asistat la un schimb autentic de idei", a declarat Marion Hegarty, Chapter Ambassador Women in Tech România.

La evenimentul găzduit de UiPath au participat peste 60 de persoane cu experiență în diferite domenii, care aspiră la o carieră de Product Manager. Acest rol provocator este în continuă expansiune în industria IT din România.

PM-ul este responsabil pentru strategia, dezvoltarea și performanța unui produs, coordonând multiple echipe și adaptându-se rapid la schimbări. În cadrul evenimentului s-au abordat subiecte precum atribuțiile unui PM și activitățile zilnice, rolul lui într-o echipă și într-o companie și, nu în ultimul rand, abilitățile necesare pentru această poziție.

Ȋntr-un eveniment moderat de Oana Groza, expert în relaţii publice și fondatoare a Wfounded, și-au ȋmpărtășit experienţele cinci Product Manageri: Iulia Istrate, Senior Director Product Management la UiPath, Stelian Crișan, Senior Product Manager la Adobe Analytics, Raluca Alina Laic, Senior Product Manager la UiPath, Flavia Husar, Product Owner la FLOWX.AI și Ana Velicaru, Product Manager la Google Wearables.

Pentru Flavia Husar, "Leading without authority" este principala calitate a unui Product Manager: “Nu trebuie să fii specialist în IT sau expert în toate domeniile ca să devii Product Manager, dar trebuie să ai mare încredere în echipa ta. De altfel, este nevoie să înveți despre business-ul produsului tău și tehnologiile cu care este construit".

Prima poziție a Anei Velicaru a fost de developer, iar cariera de PM a început-o prin intermediul unui internship. Stelian Crișan și-a început cariera diferit, fiind inițial profesor universitar de matematică. După câțiva ani petrecuti în învățământ, s-a îndreptat către cariera de developer, iar acum este Senior PM, după 13 ani de activitate ȋn Adobe.

Vorbind despre abilități, Ana Velicaru enumeră curiozitatea, competențele tehnice, leadership-ul și diplomația ca fiind cele mai importante. Stelian Crișan este de părere că un Product Manager trebuie să fie un bun negociator, fiind în contact direct atat cu dezvoltatorii, cât și cu diferite departamente, de la securitate și juridic până la marketing.

Flavia Husar consideră că are oportunitatea, lucrȃnd ȋntr-un start-up, să dea formă unui produs și să iși lase amprenta asupra acestuia. Raluca Alina Laic are posibilitatea de a transforma idei în realitate. Își dorește să optimizeze procese atât pentru ea, cât și pentru cei din jurul ei.

Ana Velicaru: “Fii curios. Fii dinamic și pregătit pentru schimbare“; Stelian Crișan are trei sfaturi: “Cunoaște afacerea, conectează-te cu oamenii. Ia o pauză, iar apoi vei găsi soluţia”. Flavia Husar: “1. Faceți cercetare pentru a ști ce tip de PM doriți să fiți și explorați rolul în compania la care aplicați. 2. Continuați să învăţaţi”.