2020 a fost un an excepțional și nivelul traficului a scăzut din cauza pandemiei. Cu toate că restricțiile din multe țări nu mai sunt atât de dure, nivelul traficului este în continuare mai mic decât în 2019, deși crește.

Nivelul ambuteiajelor e cu 105 mai mic decât în 2019, cu o scădere de 19% la orele de vârf. Raportul TomTom include date din 404 orașe, iar 283 au avut trafic mai mic decât în 2019. Cu toate acestea, sunt și unele orașe care au întâlnit recorduri istorice.

De asemenea, alți factori, precum vremea extremă, a dus la ambuteiaje istorice. În februarie 2021 nivelul maxim de ambuteiaje a fost atins în Kiev, Varșovia și Cincinnati. Istanbul a avut un trafic de vârf cu 62% mai lejer decât în anii precedenți.

Cele mai aglomerate orașe din lume în 2019, Bengaluru din India și Manila din Filipine, au ajuns pe locurile 10 și 18.

Care este costul traficului

Pentru prima oară in istorie, TomTom a calculat și costul traficului, împreună cu specialiști de la Universitatea Tehnică din Graz, Austria. Emisiile au fost calculate pentru patru orașe mari din Europa. În Londra, de exemplu, au fost emisii de 14,8 megatone de CO2, iar 15% din acestea sunt cauzate de către trafic.

Pentru Paris, Berlin și Amsterdam proporția de emisii de CO2 cauzate de traficul de pe străzi a fost de 13,5, 10,5%, respectiv 7%.

„Diferența de eficiență de mediu din diferite orașe (18,5 kilograme de CO2 pentru 100 de kilometri în Amsterdam și 26,6 kilograme pentru 100 de kilometri în Paris) vine și din diferitele modele ale orașelor, de la folosirea automobilelor, până la infrastructura rutieră”, a explicat Ralf Peter, vicepreședinte Product Management Traffic and Routing la TomTom.

Cu toate că traficul își revine înspre nivelurile anterioare, munca de acasă a devenit un lucru permanent pentru multe companii. Din acest motiv, 40% din orașele analizate au suferit schimbări pozitive când vine vorba de pattern-urile de pe străzi. Folosirea trotinetelor sau a bicicletelor are un trend pozitiv. Dar cu toate că acestea ajută în centrul orașelor, mare parte din traficul din marile orașe vine din mobilitatea interurbană, cu persoanele care vin de la periferii și care nu pot folosi micromobilitatea. Din acest motiv, în momentele când restricțiile au fost ridicate au existat orașe cu un nivel de trafic chiar mai mare decât înainte de pandemie. Parisul, de exemplu, a avut un trafic cu 10% mai aglomerat în septembrie 2021 decât în septembrie 2019.

În plus, traficul pe timp de zi a devenit din ce în ce mai aglomerat, unul dintre motivele date de către specialiștii de la TomTom fiind accelerarea cmerțului electronic.

Cât de sustenabili suntem?

Europa are ca țel reducerea emisiilor de gaze de seră cu 55% în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, când situația nici nu era la fel de rea ca acum.

Cu toate acestea, impactul mașinilor electrice este încă redus. În Londra, traficul generat de mașinile electrice înseamnă doar 4,4% din total. Specialiștii sfătuiesc autoritățile locale să introducă modele de emisii scăzute sau de limitare a vitezei, așa cum s-a întâmplat în câteva orașe din Spania sau în Paris, unde limita de viteză scade la 30 de kmh și există zone în centru unde doar mașinile care nu poluează la fel de mult pot intra.