Deja, autoritățile din diferite orașe de pe întreg globul au început deja să caute, și să găsească, soluții pentru ca orașele sustenabile ale viitorului, pline de noi locuitori, să nu mai fie parte din problemă în ceea ce privește încălzirea globală, ci parte din soluție.

Cum poți avea un oraș mai sustenabil pe viitor? Iată 4 proiecte care pot ajuta. Descoperiți aici mai multe proiecte de viitor pentru orașe sustenabile.

Orașe ”burete”

Am văzut foarte bine în ultimii ani cum fenomenele meteorologice extreme, precum furtuni, inundații sau incendii de vegetație pornite de la secetă și vânturi puternice au șters pe de hartă orașe și regiuni întregi. Iar meteorologii sunt de părere că pe viitor riscul pentru acest gen de fenomene este tot mai crescut.

De exemplu, în orașe din China și în Singapore există porțiuni de vegetație între zone de clădiri, în esență, între blocurile din beton, care servesc ca păduri urbane și, la nevoie, în cazul unor inundații puternice, pot absorbi excesul de apă mai ușor, exact ca un burete.

Mai simplu, în cazul acestor zone de vegetație putem vorbi despre mai multe parcuri în oraș, sau despre mai mulți copaci plantați pe străzi.

Păduri verticale

Vorbeam mai devreme despre nevoia de a avea mai multe parcuri și copaci în orașe, însă e clar că sunt locuri în care spațiul nu permite acest ”lux”. Însă, de ce nu ai face, atunci, păduri pe verticală?

În Milano, de exemplu, încă din 2017 o echipă de arhitecți a creat o pădure verticală prin plantarea copacilor și plantelor fix pe clădiri. Astfel, două turnuri rezidențiale au devenit și grădini luxuriante găzduind peste 800 de copaci și 15.000 de plante.

Despre proiecte similare se vorbea în orașe din Elveția, Olanda sau China.

Mobilitate inteligentă

Potrivit World Economic Forum, în Israel, o aplicație nouă ar putea fi cheia pentru a crea noi oportunități pentru ca transportul în comun să fie mai rapid și mai curat. Utilizatorii își introduc locația și destinația, iar algoritmul calculează cea mai eficientă rută de călătorie. Interesant este faptul că transportul public este redirecționat în consecință.

Sistemul a fost introdus odată cu declanșarea pandemiei de coronavirus, însă dacă autoritățile din Israel vor decide să-l implementeze și de acum înainte, ar putea economisi 25 de milioane de dolari anual din banii contribuabililor.

”Orașul de 20 de minute”

Este clar că nu mai puteam ajunge dintr-un capăt al altuia al orașelor în câteva minute. Iar pe măsură ce noi blocuri se adaugă în peisajul urban va fi tot mai dificil să ne deplasăm prin orașe.

Sunt, însă, municipalități care militează, și implementează, soluții pentru ca cetățenii să aibă acces la toate elementele de care au nevoie pe o rază ce poate fi parcursă în doar 15-20 de minute, cu bicicleta sau pe jos. Vorbim aici despre muncă, locuințe, magazine, chiar și instituții publice.

De exemplu, la Paris, Rue de Rivoli a fost folosit ca astfel de prototip pentru o meetropolă a viitorului în care niciun parizian să mai fie nevoit să călătorească mai mult de 15 minute pe jos sau cu biciclete pentru a ajunge la job, la cumpărături sau la o instituție publică.