Dezvoltate în colaborare de cele două companii, noua linie de biciclete electrice dorește să ofere o experiență premium și confortabilă de pedalat, iar în același timp să aducă un omagiu primei motociclete Harley-Davidson, cunoscută și drept „Serial Number One”.

Design și construcție

Din punct de vedere al design-ului, bicicleta RUSH/CTY are un aspect curat, minimalist, dar totodată funcțional.

Bicicletele au destul de puține cabluri la vedere, în principiu cele de la frâne care sunt ascunse rapid în interiorul ghidonului, iar bicicleta nu are foarte multe elemente de branding pe suprafața cadrului, astfel că modelul pe care l-am testat eu, cu combinația de culoare gri-negru a avut un design plăcut.

Cadrul și furca bicicletei sunt realizate din aluminiu și ar trebui să ofere „agilitate superioară în orice condiții de pedalat”, așa cum spun reprezentanții producătorului, dar despre asta, puțin mai târziu.

Design-ul bicicletei se învârte în jurul confortului, astfel încât aceasta ar trebui să fie ușor de folosit și pe șoselele din oraș, și pe drumurile de țară. Deși nu am avut ocazia să o testez într-un peisaj rural, pot să-ți spun că experiența de pedalat pe drumuri obișnuite a fost plăcută și comodă.

Variantele RUSH ale bicicletelor vin echipate și cu portbagaj pe partea din față și din spate, astfel încât poți căra bagaje la nevoie pe aceste modele.

Ghidonul, cel puțin pe modelul RUSH/CTY, este puțin cam lat pentru preferințele mele, și nu m-aș simți comod să filtrez traficul cu o astfel de bicicletă, însă pentru o sesiune de pedalat obișnuită, acesta face ca bicicleta să fie foarte ușor controlabilă. Cauciucul de pe manșoane se simte foarte bine și nu alunecă, astfel încât nu am simțit vreo secundă că mâinile mi-ar aluneca de pe ele.

Bateria litiu-ion de 706Wh de pe modelul RUSH/CTY (529Wh pentru celelalte modele), care ar trebui să ofere între 40 și 185 de kilometri de autonomie (56-169 km pentru celelalte modele), se află în partea de jos a cadrului și poate fi scoasă pentru a fi încărcată, însă ea poate fi alimentată și când se află în interiorul bicicletei, prin portul de încărcare care se află în partea de jos a cadrului.

Pentru bateria de 529Wh, timpul pentru o încărcare completă este de 4 ore și 45 de minute, în vreme ce o încărcare de la 0 la 75% ar trebui să dureze puțin peste 2 ore și jumătate.

Bateria de 706Wh are nevoie de mai bine de 6 ore și jumătate pentru o încărcare completă, iar pentru a o încărca până la 75%, este nevoie de 3 ore și jumătate.

Motorul electric, care este în esență inima bicicletei, este un model Brose S Mag și se află la jumătatea bicicletei, lângă pedale. Acesta produce un cuplu impresionant pentru o bicicletă, de 90 Nm, mai mult decât suficient, zic eu, pentru a transporta bicicleta de 26.7 kg și biciclistul.

Voi reveni imediat asupra nivelurilor de asistență, însă ce trebuie să știi este că dacă trebuie să te miști rapid, bicicleta te poate propulsa imediat, dar fără a smuci, înaintea traficului, și nu vei fi auzit, motorul fiind foarte silențios.

Nu în ultimul rând, pe partea de design, a fost puțin surprinzător pentru mine să aflu că bicicletele Serial 1 vin în mai multe mărimi, pentru a putea satisface o varietate cât mai mare de clienți.

MOSH/CTY, care este cea mai ieftină variantă, vine în mărimi S, M, L și XL, exact ca modelul RUSH/CTY testat de mine.

RUSH/CTY STEP THRU vine în trei mărimi, S, M și L, iar modelul mai vintage MOSH/ TRIBUTE vine în două mărimi, M și L.

Specificații și date tehnice

Voi scrie datele bicicletei înainte de a vorbi despre experiența de pedalat, pentru a-ți face o idee despre tehnologiile implementate pe această bicicletă și cum se simt ele atunci când mergi pe ea.

Cum deja am prezentat dimensiunile bateriilor și motorul electric, să aruncăm o privire asupra diferitelor niveluri de asistență.

În primul rând, este bine să știi că poți dezactiva complet asistența motorului electric, însă nu recomand acest lucru decât dacă ești într-o formă fizică bună sau dacă te afli pe teren plat, fără vânt puternic din față, din moment ce mie bicicleta mi s-a părut destul de dificil de mișcat din loc cu asistența oprită, greutatea ei fiind un factor important.

Acestea fiind spuse, toate bicicletele beneficiază de patru niveluri de asistență.

Eco Mode oferă un nivel subtil de asistență și este bun dacă vrei să depui mai mult efort sau să obții cea mai bună autonomie posibilă.

Tour Mode este ceea ce aș descrie drept cel mai bun echilibru pentru o plimbare de plăcere într-o zi obișnuită, care nu necesită efort din partea ciclistului în mare parte.

Sport Mode este ideal dacă vrei să obții niște performanțe ceva mai bune din partea bicicletei, pentru a accelera mai rapid sau pentru a trece de un deal, fără a descărca bateria foarte repede.

Totuși, dacă vrei să fii sigur că vei putea urca orice deal poți întâlni pe șosea sau vrei să ajungi înaintea celorlalți participanți la trafic sau, pur și simplu vrei o experiență cât mai sport, Boost Mode este ceea ce cauți, pentru că acest nivel oferă cea mai bună asistență, fără a fi nevoie să te apeși în pedale. Tot ce trebuie să faci este să le miști, iar bicicleta te va duce acolo unde vrei să ajungi, însă asigură-te că nu trebuie să faci vreun viraj mai strâns.

Indiferent de nivelul de asistență pe care îl alegi, motorul Brose se va opri atunci când bicicleta va atinge 25 km/h.

Este important de menționat faptul că bicicleta livrează puterea în mod linear, astfel că nu te va împinge brusc și cu putere, ci mai degrabă încet la început, însă intensitatea asistenței crește progresiv, dar rapid, până la maximum, lucru care îți oferă un control mai bun și o experiență de pedalat mai comodă.

Butonul Walk Assist aflat sub ciclocomputer permite bicicletei să „meargă” pe lângă tine atunci când îl ții apăsat, pentru a te ajuta să o manevrezi mai ușor, mai ales dacă trebuie să urci un deal.

Bicicletele Serial 1 RUSH echipate cu transmisia automată Enviolo Automatiq CVT (Constantly Variable Transmission) vin cu o aplicație numită Enviolo Automatiq, disponibilă pentru iOS și Android, care își permite să schimbi modul în care transmisia livrează puterea și chiar să efectuezi o diagnoză la nevoie.

Sistemul de distribuție al bicicletei este, de asemenea, unul ingenios, puterea din pedale și de la motor fiind transmisă la roată cu o curea Gates Carbon Drive, care este silențioasă, oferă un confort sporit și nu necesită întreținere, întrucât nu are nevoie de lubrifiere sau de ajustări ca o transmisie pe lanț.

Rămâne de văzut cât de durabilă va fi aceasta în timp, însă ideea de a nu avea un lanț clasic cu ulei care poate aluneca este foarte tentantă pentru mulți cicliști.

După cum am menționat, modelele MOSH/CTY vin cu o transmisie obișnuită cu o singură viteză, în vreme ce modelele RUSH/CTY beneficiază de o transmisie Enviolo Automatiq CVT, care ar trebui să regleze automat viteza la butuc, astfel încât să livreze o experiență optimă de pedalat, indiferent de tipul de teren sau de viteza bicicletei, iar asemeni curelei de distribuție, aceasta nu necesită întreținere.

Pe ghidon se află ciclocomputerul Brose, care are câteva controale destul de intuitive și ușor de înțeles.

În primul rând, butonul de alimentare se află în partea din față și este folosit, evident, pentru pornirea și oprirea bicicletei. Odată pornită bicicleta, se va aprinde logo-ul Serial 1, aflat pe partea din față a furcii.

Pe partea din spate vei găsi câteva butoane, „plus” și „minus” reprezentând diferitele niveluri de asistență, un buton cu un cerc, prin care poți comuta ciclocomputerul pe diferite informații, cum ar fi viteza actuală sau autonomia rămasă, iar lângă acesta, butonul cu care aprinzi sau stingi farul bicicletei.

Sistemul de frânare, foarte important pe o bicicletă electrică, este format din două discuri hidraulice de 203 mm, care oferă o performanță de frânare foarte bună, astfel încât pot fi și comode, pentru o frânare lină, însă pot opri foarte repede bicicleta în caz de urgență.

Experiența de pedalat

Să trecem acum la cea mai importantă parte a oricărei biciclete electrice, anume experiența de pedalat.

Nu contează cât de aspectuoasă este bicicleta sau cât de bune sunt materialele din care aceasta este făcută dacă nu este confortabilă sau nu oferă o experiență bună, iar din fericire, Serial 1 RUSH/CTY este o bicicletă foarte bună.

Totul, de la pedalat și până la virat sau frânat se simte foarte bine, o experiență premium, bine legată.

Chiar și pe cel mai mare nivel de asistență, bicicleta s-a simțit foarte confortabilă, fără a mă brusca. Am reușit să ating cei 25 de km/h foarte repede și fără prea mare efort cu bicicleta setată pe modul Boost.

În vreme ce nu am întâlnit niciun deal pe parcursul testului, vântul a bătut cu putere din față, dar din nou, modurile Sport și Boost au eliminat efectul de încetinire al vântului și m-au ajutat să ajung acolo unde am vrut fără efort.

După ce m-am obișnuit cu modul în care se controlează bicicleta m-am simțit puțin aventuros și am dezactivat complet asistența, iar după ce am depus destul de mult efort pentru a o urni din loc, vântul puternic care bătea din față m-a făcut să-mi dau seama că nu voi ajunge prea departe cu cele 26.7 kilograme pe care încercam să le mișc.

După ce am setat bicicleta pe modul Eco pentru a porni la drum, am reușit să mențin o viteză constantă și chiar să cresc puțin tempo-ul cu asistența oprită, însă pentru acest lucru a trebuit să depun destul efort, ceea ce face această bicicletă ideală dacă vrei să te menții în formă fără a merge la sală.

Cu asistența oprită în timp ce pedalam, am vrut să văd cum va răspunde bicicleta trecerii către cel mai mare nivel de asistență. Imediat cum am trecut de la asistență oprită la modul Boost, bicicleta m-a împins rapid, dar totodată foarte linear la cei 25 de km/h, sistemul fiind astfel foarte responsiv la modificările bruște de asistență.

Frânele m-au surprins și ele în mod plăcut, atât când am frânat lent, cât și mai agresiv, pentru a testa performanța unei frânări de urgență, fără să simt că aș putea fi aruncat peste ghidon, avantaj oferit cel mai probabil de greutatea bicicletei.

Că veni vorba de greutate, este clar de luat în calcul, în mod deosebit atunci când vine vorba despre luat viraje strânse, iar eu recomand fie oprirea completă a asistenței, fie trecerea pe modul Eco pentru o manevrabilitate cât mai bună.

Experiența de mers cu RUSH/CTY a fost neașteptat de confortabilă, în ciuda faptului că bicicletele nu au niciun sistem de suspensii, lucru impresionant, mai ales când am trecut peste gropi sau denivelări.

În concluzie, experiența de pedalat este una foarte bună, ținând seama de design-ul simplu la prima vedere, motorul electric oferind o asistență foarte bună și lineară, cu un sistem precis de frânare și o poziție de mers comodă, iar nu în ultimul rând, o absorbție a șocurilor foarte bună din partea unei biciclete fără suspensii.

Concluzii

Nu în ultimul rând, aș vrea să discut prețul și dacă aceste biciclete își merită sau nu banii.

În România, bicicletele electrice Serial 1 pornesc de la prețul de 19.900 de RON și pot ajunge până la 31.900 de RON, ceea ce înseamnă că aceste biciclete sunt într-adevăr foarte scumpe, iar prețul nu este ușor de justificat, luând în calcul și competiția acestora.

Cu toate acestea, dacă ne gândim la calitatea materialelor implementate, la atenția la detalii și la tehnologiile impresionante puse pe aceste biciclete, pot fi o opțiune de luat în calcul dacă dispui de acest buget și vrei o experiență de pedalat premium oferită de o bicicletă electrică.

De asemenea, Harley-Davidson este un brand cu tradiție care oferă în general produse high-end, iar deși bicicletele nu sunt realizate în totalitate de ei, compania a fost clar sursa de inspirație pentru acestea.

Bicicletele electrice Serial 1 vor să ofere o experiență simplă și lipsită de griji, prin transmisia CVT disponibilă pe modelele RUSH și distribuția Gates Carbon Drive, într-un pachet care pare durabil și ar trebui să poată ține pasul fără probleme cu nevoile ciclistului.

Bicicletele electrice Serial 1 sunt disponibile pentru vânzare în Statele Unite ale Americii și în majoritatea țărilor europene, inclusiv Franța, Germania, România și Spania, prin intermediul dealership-urilor Harley-Davidson selectate.

Bicicletele Serial 1 în România și planurile de viitor ale companiei

Așa cum am precizat, prețul de la care pornește o bicicletă electrică sub brandul Serial 1 poate fi considerat puțin ”piperat”. Însă, așa cum ne-au precizat reprezentanții Serial 1 ”bicicletele electrice cu asistență la pedalare de la Serial 1 sunt primite foarte bine de către comunitatea locală de iubitori de vehicule pe două roți.”

De asemenea, comunitatea tech este și ea interesată de noile biciclete, ”apreciind design-ul curat al bicicletelor care integrează cele mai noi trenduri IT, în special aplicația care controlează bicicleta electrică și ajustează viteza”.

Nu am reușit să aflăm și cifre concrete privind vânzările de pe piața locală la acest moment, având în vedere faptul că acest model de biciclete electrice și-a făcut intrarea în România în urmă cu un an, însă reprezentanții ne-au comunicat faptul că „România se află la început de drum când vine vorba despre mijloacele sustenabile de transport, iar pe măsură ce infrastructura țării se va dezvolta în acest sens, și piața din România va crește considerabil și ne așteptăm să devină una dintre principalele piețe ale bicicletelor electrice Serial 1 din Europa Centrală”.

Compania crede că în România se pot face câteva lucruri care să crească rata de adopție a bicicletelor electrice, precum infrastructura îmbunătățită pentru orașe mai sustenabile și „o flexibilitate mai mare pentru participanții la trafic pentru a avea orașe mai prietenoase cu bicicliștii.”

Cu toate acestea, echipa Serial 1 crede că piața din România este foarte interesată de soluțiile electrice de mobilitate urbană.

Bicicletele electrice și cele obișnuite au o multitudine de avantaje, așa cum au observat și reprezentanții companiei, unele dintre acestea fiind starea de sănătate mai bună a celor care aleg să folosească bicicleta ca mijloc de transport preferat, evitând astfel ambuteiajele, și faptul că bicicleta este un mijloc de transport eco-friendly.

Mai mult, „bicicletele electrice cu asistență la pedalare îți permit să parcurgi distanțe lungi către destinațiile dorite și îți sunt mereu alături pentru a-ți face călătoria mai ușoară.”

Cât despre planurile de viitor, Serial 1, care este o companie separată de Harley-Davidson, ne-a transmis că „în prezent, ne întărim poziția pe piața globală și cea europeană, continuând expansiunea prin seriile limitate de biciclete și acțiunile noastre (MOSH/CHOPPER, MOSH/BMX - vândute la o acțiune de caritate), avem un parteneriat cu ciclistul italian Vittorio Brumotti ca ambasador global și continuăm, de asemenea, parteneriatul cu Google pentru IoT (Internet of Things)”.