CityZEN este un vehicul de mici dimensiuni, încadrat în categoria L7e, deci tehnic, este un cvadriciclu, fiind mai compact și mai ușor decât o mașină convențională, astfel că poate fi condus cu un permis de categoria B1, adică începând de la 16 ani.

Am participat și noi la evenimentul de lansare, unde am fost plăcut impresionați la prima vedere și am vrut să vedem dacă CityZEN poate fi o alternativă reală la traficul orașelor aglomerate, cum este și Bucureștiul.

Cum este Allview CityZEN la interior

Așa că am luat-o la test și ne-am plimbat cu ea prin capitală. Când intri în CityZEN, ideea de cvadriciclu dispare, pentru că vehiculul se simte mai mult ca o mașină decât ca un microcar. Ai loc în această mașină chiar dacă ești puțin mai înalt și nu te simți deloc înghesuit.

Ce mi-a plăcut foarte mult la Allview CityZEN sunt scaunele. Chiar dacă nu o să faci drumuri lungi cu mașina asta, pentru că cei 170 de kilometri WLTP nu te îndeamnă neapărat la călătorii prin țară, eu cred că nu o să cobori obosit din ea. Scaunele sunt moi și destul de mari și ai o susținere bună, totuși nu este o mașină sport, dar șezutul și spătarul sunt comode, iar tapiseria în două culori, cu gri și nuanța mașinii (în cazul meu turcoaz), arată foarte modern. Le poți regla longitudinal și poți umbla și la reglajul spătarului, dar nefiind o mașină mare, probabil nu o să ai prea mare nevoie să umbli la scaune.

Poziția la volan nu e foarte joasă, ceea ce e bine, pentru că poți vedea suficient în față și astfel, lipsa reglajului pe înălțime nu este o problemă. Ca idee, eu nu sunt foarte înalt, am 1.70 și am avut o vizibilitate foarte bună în față.

Și că veni vorba de vizibilitate, aceasta este în general foarte bună, pentru că mașina este destul de dreaptă, geamurile laterale sunt mari, iar stâlpii subțiri. Și oglinzile laterale sunt mai mari decât te-ai aștepta, forma fiind cumva similară cu cele montate pe SUV-uri, ceea ce ajută foarte mult să vezi ce se întâmplă în spate. Reglajul oglinzilor se face electric dintr-un selector montat în partea din stânga-jos a volanului. Haionul are și el un geam mare și aici se vede că s-a pus mai mult accent pe practicalitate, decât pe design, pentru că deși nu are forme foarte aerodinamice, vizibilitatea și spațiul au foarte mult de câștigat.

Deci șoferii începători nu vor avea nici o problemă de vizibilitate, lucru care îi va ajuta la parcări sau strecurat prin trafic, iar mașina fiind destul de dreaptă, îi poți învăța repede extremitățile.

Spațiul în interior este foarte generos. Fiind o mașină de categorie L7e, CityZEN nu are banchetă în spate, deci nu poți lua cu tine decât un pasager pe scaunul din față. Totuși, asta îți oferă libertatea să cari cam orice îți trece prin cap cu această mașină, cât timp încărcătura nu este foarte grea. Volumul interior al portbagajului este de 816 litri, iar cei de la Allview au fost creativi și au demonstrat la ei pe site mai multe scenarii de utilizare, cu mai multe geamantane, cutii de televizoare sau chiar un brad poziționat în picioare.

Acesta este poate unul dintre cele mai importante avantaje ale acestei mașini, mai ales pentru livratori, pentru că rucsacurile încap fără emoții, iar dacă iei mobilă de dimensiuni mai mici de la IKEA, cel mai probabil o vei putea transporta chiar tu.

Materialele în interior nu impresionează, dar sunt adecvate. Plastic tare peste tot, plastic lucios în culoarea caroseriei pe uși, pe consola centrală și pe bord care sper să reziste bine în timp la zgârieturi și singurul material textil moale este pe plafonul mașinii. CityZEN nu are torpedou, așa că în locul lui ai o plasă cum vezi pe scaunele din tren sau avion. Eu conduc în general un Logan din prima generație, deci materialele moi sau cu aspect premium nu sunt primele lucruri pe care le caut la o mașină.

Ce mă interesează mai degrabă este calitatea îmbinărilor și asamblarea, iar aici mașina electrică de la Allview stă chiar bine. Din interior nu se aud zgomote ciudate, nimic nu zornăie nici chiar când treci peste o groapă sau peste șinele de tramvai, iar asta mă bucură.

La exterior, CityZEN arată foarte bine și întoarce foarte multe priviri. Lumea s-a uitat la ea, a fotografiat-o, iar copiii și-au manifestat interesul față de ea pentru că e mică și modernă.

Cum se conduce Allview CityZEN

Deci comodă și spațioasă este, dar cum se comportă la drum CityZEN? În cei peste 8 ani de când am permisul, nu am mers cu prea multe microcar-uri. De fapt, singurul pe care l-am condus este cel de la E-Mobility Rentals, despre care poți citi mai multe în acest review și care m-a surprins plăcut, dar din alte motive.

Dar am urcat ca șofer în mai multe mașini și pot să spun că Allview CityZEN ține pasul cu ele din mai toate punctele de vedere. Volanul este în două spițe, montate la orele 9 și 15, deci ajută la poziționarea corectă a mâinilor și oferă și puncte de sprijin. Tot pe volan ai și claxonul și airbag-ul opțional la versiunea de top a lui CityZEN.

Direcția la această mașină este moale atunci când stai pe loc sau la viteze mici, de sub 10 km/h, însă pe măsură ce crești ritmul de mers, se întărește și volanul. Asta înseamnă că la parcări sau acolo unde ai nevoie să faci manevre în spații înguste, poți vira roțile fără efort. Chiar dacă are roți mici și greutate redusă, este bine că cei de la Allview au optat pentru un sistem cu servodirecție electrică, pentru că el este esențial, mai ales în oraș.

Selectorul de viteze este unul cu rotiță, cum este și la Dacia Spring, iar apăsarea lui activează sau dezactivează treapta sport, despre care vom vorbi imediat, iar frâna de mână este una convențională.

După ce ai pus selectorul în Drive și iei piciorul de pe frână, mașina pleacă singură, așa cum se întâmplă la o mașină obișnuită cu o cutie automată. Pedalele sunt suficient de mari și bine spațiate și chiar dacă inițial mi s-au părut poziționate prea în dreapta, în realitate asta nu a fost o problemă.

Ce-mi place la aceste pedale este că se apasă ușor, dar nu sunt foarte sensibile. Venind de pe prima generație de Logan, la care trebuie să apeși puțin frâna înainte ca mașina să înceapă să frâneze, mașinile noi mă cam pun în cap atunci când frânez, pentru că pedalele sunt foarte sensibile și te pun în cap doar dacă le ciupești puțin.

Allview CityZEN este mai în ton cu ce sunt eu obișnuit, deci trebuie să apeși puțin mai mult pedala de frână pentru ca lucrurile să se întâmple, iar când începe să frâneze, o face progresiv și nu violent. Bineînțeles, acestea sunt lucruri de obișnuință, dar când trebuie să frânezi mai puternic, CityZEN poate frâna fără probleme în situații de urgență, fiind o mașină ușoară. Mașina are ABS și EBD pentru o frânare eficientă și sigură.

Odată ce te pui în mișcare, îți dai seama că mașina pleacă repede de pe loc, chiar și în modul ECO, similar cu mașinile moderne cu motor de un litru pe benzină. În mod normal, când auzi că un vehicul are doar 17 cai putere, chiar și electric fiind, te-ai aștepta să ajungi greu la viteza de croazieră în oraș, adică 50-60 km/h, dar CityZEN nu are probleme, nici chiar când urci un pod, cum este Pasajul Basarab, de exemplu. Oficialii susțin că mașina poate urca rampe cu o înclinare de până la 20 de grade și deși eu nu am avut o astfel de rampă unde să testez lucrul ăsta, pasajele prin care am trecut cu ea nu mi-au pus probleme.

La 60 km/h, mașina este stabilă și de afară nu se aud prea multe, semn că insonorizarea este și ea cum ar trebui să fie pentru această clasă. Nu am ieșit cu ea pe autostradă sau pe drum național, dar în oraș măcar poți sta liniștit că nu auzi orice se întâmplă afară. Motorul electric se aude, dar subtil, iar dacă mergi cu radio sau muzică s-ar putea să îl acoperi complet.

Pentru viteze de până la 20 km/h, CityZEN are avertizare sonoră pentru pietoni, la fel și când pui mașina în marșarier.

Celălalt mod al transmisiei este sport, care crește puterea la peste 27 de cai putere, respectiv viteza maximă la 90 km/h, de la 70, iar aici situația se schimbă. Dintr-un vehicul care ține pasul cu mașinile uzuale de pe drum, Allview CityZEN se mai înfoaie puțin și te poate ajuta dacă te grăbești, deși sfatul meu este ca șoferii fără experiență, mai ales cei sub 18 ani, să nu folosească prea des acest mod, pentru că accelerația este mai rapidă, mai ales după 50 km/h și te poți trezi brusc la 80-90 km/h.

Atunci când iei piciorul de pe accelerație, mașina face o ușoară frână de motor și recuperează ceva energie în baterie, la fel și atunci când frânezi ușor-moderat, dar dacă apeși frâna mai hotărât, intervin etrierele și nu se mai recuperează energia.

De asemenea, dacă este ud pe jos, este bine să fii mai domol cu accelerația, pentru că tracțiunea este spate, iar puntea spate are suspensie fixă, deci mașina se poate balansa ușor în viraje, mai ales dacă nu ai greutate în portbagaj.

Dar dacă tot am adus discuția despre suspensii, CityZEN este o mașină comodă la drumurile prin oraș. Gropile, capacele de canal sau șinele de tramvai sunt preluate foarte bine de suspensia față, care este independentă tip McPherson, iar spatele preia și el bine șocurile. La speed bumpere, mașina tinde să țopăie puțin de spate, din cauza suspensiei fixe și a lipsei de greutate, însă în față, acolo unde stau șoferul și pasagerul, lucrurile sunt foarte comode.

Roțile sunt destul de micuțe, puțin mai mici decât la o Dacia Spring, de exemplu, dar pentru că CityZEN este și mai mic și mai ușor, acest lucru nu este o problemă. Dimensiunea anvelopelor este 155/65R13, deci suficient de mari pentru a putea prelua lejer șocurile moderate.

Parcările și strecuratul sunt punctele forte ale acestui model și după câteva zile de mers printr-un București aglomerat și cu obstacole, mi-am dat seama că am putea beneficia cu toții dacă mai multe astfel de mașini ar deveni norma pe șoselele capitalei.

Camerele și senzorii, deși nu sunt obligatorii din punctul meu de vedere pe o mașină atât de mică, ajută mult. Camera de mers cu spatele are marcaje care virează atunci când iei de volan, ca să îți dai seama care ar fi traiectoria mașinii, iar senzorii detectează bine obstacolele și au o sensibilitate bună, deci poți să te bazezi pe ei.

O chestie care m-a surprins a fost când stăteam cu mașina la semafor și a trecut un pieton chiar prin fața mea. Până să apuc eu să observ pietonul care traversa printre mașini, senzorii și camerele de pe CityZEN l-au văzut deja și mașina mi-a dat un impuls sonor rapid și mi-a aprins camera din față instant, cu linii roșii în zonele prin care trecea pietonul. De aceea cred că pentru cei care vor să își cumpere această mașină, merită să investească în sistemele de siguranță, respectiv senzori și camere, pentru că îi pot salva din anumite situații de risc, dincolo de parcările mai facile.

Alte lucruri interesante, atunci când semnalizezi, mașina îți aprinde în ecran și camera de pe partea pe care ai acționat semnalizatorul, iar farurile LED se aprind automat când o pornești. Totodată, semnalizatoarele sunt cu impuls, deci nu trebuie să le împingi complet sus-jos pentru a semnaliza intenția de a schimba banda, de exemplu. Poți regla farurile cu halogen dintr-un buton aflat în stânga volanului pe trei poziții, iar luminile de ceață le poți aprinde din butonul de lângă.

Sistemul infotainment poate fi setat în zece limbi, printre care și română, iar mașina poate fi conectată la WiFi și se pot instala și aplicații din surse externe, însă eu nu am încercat acest lucru. Comenzile pentru radio, climatizare sau sistemul de camere sunt ușor vizibile, iar sistemul răspunde bine la comenzi și este destul de intuitiv. Seamănă cumva cu o interfață android de acum mai mulți ani. Camerele se văd neașteptat de bine și îți oferă atât o vedere de sus asupra mașinii, cât și o perspectivă a camerei pe care o alegi.

Aeroterma, care cred că este una electrică și nu cu pompă de căldură, face față foarte bine, având în vedere că habitaclul nu este foarte mare, însă poate consuma destul de multă energie dacă o lași să meargă mai mult timp sau la viteză mare.

Autonomie, încărcare și concluzii

A venit momentul să vorbim și despre minusurile lui Allview CityZEN. La capitolul autonomie, mașina se descurcă decent, iar Allview promite o autonomie WLTP de 170 de kilometri. După aproximativ 10 kilometri de mers prin traficul Bucureștean, fără climatizare, am consumat 6% din baterie. Nu am stat foarte mult în coloană, am condus mașina în modul ECO, iar plecările le-am făcut normal, nu am menajat pedala de accelerație.

Tot după vreo 10 kilometri de mers într-un trafic mult mai lejer, cu aeroterma pornită câteva minute și cu treapta sport activată din când în când, bateria a scăzut de la 91 la 83 de procente, iar cu 91%, autonomia estimată a fost de 154 de kilometri.

Partea bună e că cifrele recomandate par să fie foarte aproape de cele reale, dar partea mai puțin bună vine la încărcare. Timpul pentru o încărcare completă pe care Allview îl estimează pe site este de 8 ore, iar din păcate, dealerul de unde am luat mașina ne-a confirmat acest lucru.

Dacă o încarci la o priză 220V, încărcarea va dura încă și mai mult, iar acesta este, cred eu, cea mai mare problemă pe care o are această mașină. Dacă drumul tău zilnic dus-întors între casă și școală sau muncă este de 40-50 de kilometri, cred că te poți descurca cu această mașină, cât timp ai unde să o încarci zilnic și preferabil nu la priza de acasă.

Pe lângă asta, dacă mai faci și drumuri mai lungi în afara orașului, cel mai bine ar fi să mai ai o mașină pentru asta sau va trebui să stai cu CityZEN în jur de 6 ore dacă vrei să o încarci de la 25% la 100%.

Totuși, dacă ai o stație de încărcare acasă și dacă timpul mare de încărcare nu reprezintă o problemă pentru tine, atunci chiar îți pot recomanda Allview CityZEN ca mașină electrică de oraș. Este mică, dar spațioasă, poți căra una-alta cu ea, fără să exagerezi cu greutatea, ai confort chiar bun pentru clasa asta de vehicule, nu e lentă și are multe din funcțiile moderne pe care le cauți la un autovehicul în 2024.

Allview CityZEN poate fi perfectă ca o a doua mașină pentru deplasările obișnuite prin oraș pentru o persoană sau un cuplu sau pentru cine nu vrea să iasă în trafic cu o mașină mare. Chiar dacă publicul ei țintă sunt tinerii cu permisul proaspăt obținut, această mașină se poate potrivi nevoilor oricui vrea să se deplaseze prin oraș fără să polueze, să poată parca și să se poată strecura cu ușurință.

Recomandarea mea, dacă vrei să o cumperi, este să o echipezi și cu dotările opționale, printre care se numără sistemul de camere și senzori, pentru că ele ajută la mai mult decât să parchezi mașina mai ușor și mai eficient.

Allview CityZEN poate fi achiziționat la prețul de 7,990 de euro prin programul Rabla Plus 2024, iar prețul de listă pornește de la 15,980 de euro. Personal, consider că acest model merită cumpărat dacă îl poți lua prin programul Rabla. În acest moment, pe site-ul Allview există o oferă promoțională care scade prețul de listă la 13,090 de euro.

Puncte forte:

  • accelerații sprintene
  • dimensiuni reduse (manevrabilitate și parcări ușoare)
  • portbagaj foarte spațios
  • nu poluează

Puncte slabe:

  • nu are banchetă în spate
  • încărcare foarte lentă, chiar și la stațiile rapide
  • prețul de listă ridicat