Raluca Fișer, președintele Asociației Green Revolution, ne-a oferit mai multe informații privind transformarea infrastructurii urbane într-una benefică pentru transportul alternativ și despre soluțiile pe care le avem la îndemână, atât noi ca participanți la trafic, cât și autoritățile responsabile, pentru a ne deplasa mai sustenabil în orașe care devin tot mai sufocate de mașini și poluare.

Unul dintre cele mai cunoscute proiecte în care a fost implicată asociația Green Revolution este cel de bike-sharing I'Velo. Acesta a fost lansat în 2009 și este, în viziunea Ralucăi Fișer, unul dintre proiectele care „a transformat în mod real modul în care ne raportăm la bicicletă, nu doar ca mijloc de agrement, ci și ca mijloc de transport.”

Dorința de a promova bicicleta ca mijloc alternativ de transport nepoluant a venit și în urma ocupării funcției de vicepreședinte al Federației Europene de Ciclism timp de șapte ani.

Bicicleta, esențială pentru decarbonizarea transportului urban

„Bicicleta face parte din mix-ul modal și este una din soluțiile de necombătut în ce privește decarbonizarea transportului în mediul urban”, a declarat președintele Asociației Green Report.

Proiectul I'Velo a pornit de la ideea de implementare a platformei de închiriere gratuită a bicicletei cu buletinul timp de două ore, iar acum bicicletele sunt disponibile spre închiriere cu ajutorul sistemului automatizat, o soluție 100% românească cu aplicație de smartphone.

Succesul I'Velo și adopția bicicletei ca mijloc de transport alternativ se datorează și numărului de utilizatori ai platformei, iar Raluca Fișer ne-a comunicat faptul că de-a lungul timpului, proiectul a reușit să înregistreze 1,4 milioane de utilizatori unici.

„Am schimbat modul în care se raportează lumea la transport și oamenii au început să înțeleagă că nu e doar pentru de agrement, ci bicicleta chiar poate contribui real la schimbări de mentalități; la ce înseamnă trafic, congestie, calitatea aerului, până la sănătatea personală într-o lume în care sedentarismul, din nefericire, este pe primul loc la probleme medicale.”

În ce privește infrastructura „verde” a orașelor din România, președintele Asociației Green Revolution ne-a comunicat faptul că „România are cea mai mică suprafață verde pe cap de locuitor în mediul urban. E o problemă reală cu care ne confruntăm în contextul în care beneficiile incontestabile pentru sănătatea mentală sau cea fizică pentru oraș, fiind un plămân al orașului.”

Mix-ul modal, secretul transportului urban

Mix-ul modal al transportului sau mobility as a service presupune faptul că locuitorilor trebuie să li se asigure o deplasare optimă indiferent de mijlocul de transport pe care aleg să îl folosească, în funcție de nevoile de la momentul respectiv.

În viziunea Ralucăi Fișer, câteva dintre soluțiile care pot aduce o schimbare în traficul din România ar fi creșterea tarifelor de parcare în zona centrală a orașelor și limitarea vitezei de deplasare la 30 km/h în anumite zone din mediul urban.

Acest lucru este benefic pentru că, pe de-o parte descurajează deplasarea cu mașina, iar pe de altă parte face mersul cu bicicleta sau trotineta mai sigur pentru cei care optează pentru aceste mijloace de transport.

De cealaltă parte, nu doar lipsa infrastructurii și a legislației bine puse la punct reprezintă o dificultate în ce privește adopția la scară largă a bicicletei și a trotinetei ca mijloace de transport alternative.

Unii șoferi nu sunt suficient de înțelegători cu aceștia, ceea ce contribuie din nou la un număr relativ scăzut de bicicliști pe străzile orașelor aglomerate din România.

„Beneficiile socio-economice și de mediu ale bicicletei sunt evidențiate atât de Organizația Mondială a Sănătății, cât și de Comisia Europeană, în toate speech-urile legate de protecția mediului, oricare înalt demnitar spune că bicicleta este vehiculul viitorului”, precizează Raluca Fișer.

Alte proiecte inițiate de Asociația Green Revolution

Roaba de cultură este un alt proiect inițiat de Asociația Green Revolution prin care oamenii sunt aduși mai aproape de cultură într-un cadru natural din inima orașului.

„Oferim oamenilor acces gratuit la tot ce înseamnă partea de cultură, de teatru, muzică, filme, workshop-uri în Parcul Herăstrău, arată faptul că statul pe iarbă nu doar că este fun, dar putem să și învățăm ceva din asta. Luptăm pentru orașe mai verzi, pentru că toată lumea vorbește despre România, care are cea mai mică suprafață verde pe cap de locuitor din mediul urban”, precizează Raluca Fișer.

Ce urmează pentru Asociația Green Revolution

În ce privește planurile de viitor ale Asociației Green Revolution, președintele ne-a comunicat faptul că unul dintre acestea vizează extinderea platformei I'Velo și în alte localități din țară pentru ca și cetățenii altor orașe să se folosească de mijloacele de transport alternativ.

Totodată, Raluca ne-a comunicat faptul că anul viitor asociația va mai lansa proiecte, deoarece în viziunea ei „sustenabilitatea este calea corectă pentru România și pentru orice țară cu valori democratice și europene.”