Statele membre UE au până în 2023 trebuie să implementeze un sistem de discount-uri de cel puțin 50% pentru taxele de drum pe care ar trebui să le plătească cei care folosesc camioane electrice sau hidrogen.

Noua lege a eurovinietei va ajuta industria de transport verde, dar și schimbările climatice, calitatea aerului, dar și comaniile de transport. Statele membre ar trebui să înceapă încă de acum să implementeze un asemenea sistem.

Astfel, până în 2023 operatorii de transport care folosesc camioane nepoluante vor primi cel puțin 50% discount pentru vinietele tradiționale sau taxele de autostradă. De asemenea, există o variantă prin care statele membre ar putea să impună taxe de drum mai mari pentru camioanele care poluează, pentru a încuraja companiile să achiziționeze vehicule verzi. Conform statisticilor, o companie de transport plătește în medie 25.000 de euro în taxe de drum, așa că tranziția spre vehicule verzi, deși costisitoare la început, ar putea veni cu avantaje pe termen lung.

Statele Uniunii Europene vor trebui să mărească și taxele pentru vehiculele poluante până în 2026. Momentan doar patru state din Europa aplică o astfel de taxă. Suprataxarea poluării va fi aplicată și pentru autocare și microbuze până în 2026.

Un alt aspect important care va fi luat în considerare de legislația europeană e modul prin care vor fi calculate taxele de drum. Astfel, statele vor putea schimba sistemele bazate pe distanța parcursă, luând în calcul algoritmi care să includă timpul petrecut pe autostrăzi, dar și cantitatea de CO2 emisă.

În momentul de față, industria transportatoare este responsabilă pentru 23% din emisiile totale la nivelul Uniunii Europene.