Am discutat recent cu reprezentanta Raiffeisen Bank, una dintre cele mai mari instituții financiare active la nivel local, despre viziunea pe care Raiffeisen Bank o are privind conceptul de sustenabilitate, modul în care lucrează cu parteneri care împărtășesc principii similare de sustenabilitate, dar și despre oportunitățile pe care le aduce companiilor implementarea acestor strategii durabile, mai ales că generațiile mai tinere de clienți acordă o atenție mai mare business-urilor care integrează conceptul de sustenabilitate în produsele sau serviciile pe care le oferă.

Din punctul său de vedere, conceptul de sustenabilitate ar putea fi definit astăzi, în contextul geopolitic actual, ca fiind ”o decizie conștientă de a acționa pentru protecția mediului, conștientizând faptul că resursele, fie ele naturale sau de mediu, nu sunt inepuizabile”, ne spune Laura la începutul interviului nostru.

În viziunea ei, sunt deja câțiva ani de când companiile au început să integreze tot mai mult strategiile de sustenabilitate în planurile de dezvoltare ale business-urilor.

Iar pentru afacerile care iau în calcul această componentă, Raiffeisen Bank vine cu soluții care respectă principiile ESG și se aliniază cu taxonomia Uniunii Europene în domeniu.

Într-un interviu anterior pe care l-am realizat cu Raluca Nicolescu, Executive Director SME Raiffeisen Bank, am discutat pe larg despre soluțiile de finanțare durabilă pe care le pune la dispoziție banca pentru business-urile din țara noastră.

Laura Mihăilă adaugă faptul că pe lista acțiunilor prin care Raiffeisen Bank vine în ajutorul companiilor verzi, sau care vor să devină verzi, se numără și evenimente special concepute pentru aceștia în care sunt prezentate informații utile pentru ca aceștia să ajungă să dezvolte strategii de sustenabilitate și, în special, să înțeleagă implicațiile pe care le poate avea această tranziție spre un model de economie verde.

”Companiile care deja implementează, în mod voluntar, principii de sustenabilitate sunt mai pregătite pentru cerințele regulamentelor europene, precum și pentru cerințele furnizorilor și partenerilor de afaceri care fac eforturi tot mai mari în zona de dezvoltare durabilă”, menționează Laura Mihăilă.

Am fost curioși să aflăm dacă a avea o strategie de sustenabilitate, sau tocmai faptul că o astfel de strategie lipsește, ar putea influența, pe viitor, accesul la finanțare al companiilor.

”Referindu-le la planul de acțiune al UE, una dintre direcții (din cele trei menționate) vizează reorientarea fluxurilor de capital către construcția unei economii durabile. De exemplu, în conformitate cu articolul 8 din European Union Taxonomy Delegated Act, băncilor din UE li se solicit solicită să demonstreze alinierea la taxonomia UE prin aplicarea și raportarea Green Asset Ratio (GAR). GAR reprezintă raportul „activelor verzi” finanțate, conform contraprestației rezultate din Taxonomia UE, împărțit la activele totale. În cadrul unei astfel de obligații de raportare, presupunând că GAR va deveni o măsură luată în considerare în ratingul băncii în sine, creșterea portofoliului verde este o țintă care va fi mai conturată și susținută de indicatori specifici”, explică Laura Mihăilă, Director Marketing, Comunicare și CX Raiffeisen Bank.

De ce este sustenabilitatea corporativă atât de importantă în zilele noastre și devine un punct de discuție tot mai vizibil în viitor?

Bazându-se pe exemplul Raiffeisen Bank, Laura menționează că o importanță deosebită o au deciziile ce iau în considerare preocupările de mediu, bunăstarea comunităților, practici care pot duce adesea la economii de costuri prin utilizarea mai eficientă a resurselor, reducerea cantității de deșeuri și un management mai eficient al întreg lanțului de aprovizionare, precum și conformarea la reglementări specifice, precum și asigurarea unui avantaj competitiv prin diferențierea produselor și serviciilor ceea ce ar putea atrage mai mulți clienți clienți și investitori care caută afaceri responsabile și sustenabile.

Puteți citi interviul pe larg pe care l-am realizat cu Laura Mihăilă, Director of Marketing, Communication & CX Raiffeisen Bank, în versiunea din limba engleză a acestui material.