Potrivit Irinei, deși antreprenorii sociali nu aduc o creștere substanțială investitorilor - și nici nu se așteaptă la acest lucru - impactul lor este de luat în seamă.

Aflați mai multe despre tendințele în antreprenoriatul social de urmărit în 2023, dezvoltarea ecosistemului local și câteva programe cu accent pe educație pe care echipa Impact Hub Bucharest le pregătește pentru acest an din discuția noastră cu Irina Ghidarcea, Program Manager Social Innovation la Impact Hub Bucharest.

2 tendințe în antreprenoriatul social de urmărit în 2023

Mai ales după pandemie, tot mai mulți oameni sunt interesați să trăiască o viață mai plină de sens și să contribuie la a face bine.

Întreprinderile sociale ar trebui să se concentreze pe cum să profite de această tendință și să atragă talentele de top.

Ca sfat: nu mai gândiți la scară mică și proiectați de la început afaceri care sunt ușor de scalat, chiar dacă s-ar putea să nu aveți încă toate resursele la dispoziție.

Elementele pe care ar trebui să se concentreze fondatorii de startup-uri cu impact social pentru a atrage finanțare în 2023?

În cadrul evenimentelor anterioare am discutat cu investitori de impact și un lucru care a apărut des în aceste discuții a fost faptul că startup-urile de impact nu beneficiază de un tratament preferențial doar pentru că pretind că au un impact în societate. Ele chiar trebuie să fie capabile să-l măsoare și să-l livreze, menținând în același timp viabilitatea financiară a întreprinderii lor.

Este posibil ca, în ciuda situației macroeconomice la nivel mondial, anul 2023 să fie un an foarte bun an pentru antreprenoriatul social pentru a atrage fonduri? Devine mai ușor pentru startup-urile sociale să atragă atenția investitorilor?

Există acum mai multe opțiuni alternative, cum ar fi AFIN, ceea ce este un semn bun, dar startup-urile de impact nu vor avea o sarcină ușoară în atragerea de fonduri din partea investitorilor.

Ca în orice altă verticală, modelul de afaceri și tracțiunea sunt cruciale și influențează decizia de investiție.

Subsectoarele care primesc multă atenție din partea investitorilor sunt edtech, startup-urile care abordează subiecte precum diversitatea și incluziunea.

Antreprenoriatul social și fondatorii: o comparație între ecosistemul românesc și cel european.

Fondatorii români obișnuiau să se concentreze în primul rând pe provocările locale și pe scalarea lor, iar potențialul lor era limitat de acest lucru. În ultimii ani am văzut o creștere a numărului de proiecte care vin cu o abordare globală încă de la început. Kinderpedia este un astfel de exemplu, i-am întâlnit în 2019, când aveau soluția edtech, dar căutau modalități de a-și crește impactul social. Ei au reușit să facă exact acest lucru în timpul acceleratorului Innovators for Children, iar acum sunt un exemplu de lider în internaționalizarea afacerii lor, fiind prezenți în 17 țări.

Cum vedeți dezvoltarea ecosistemului local de antreprenoriat social pe baza edițiilor anterioare ale programelor pe care le-ați organizat la Impact Hub Bucharest?

Impact Hub Bucharest este unul dintre pionierii acestui domeniu în România, suntem activi în dezvoltarea acestuia începând cu anul 2010. Privind retrospectiv la acești 13 ani, pot spune că am lucrat cu sute de organizații pentru a dezvolta modele de business în jurul misiunii lor de impact și vom continua să facem acest lucru.

Nu este o verticală pe care o veți vedea foarte des pe prima pagină a ziarelor sau comunicând rezultate de creștere de 10 ori mai mari, însă nu trebuie să trecem rapid peste impactul pe care-l au antreprenorii sociali. Ei aleg să abordeze subiecte pe care alți fondatori le ignoră.

Ce programe pentru antreprenorii sociali plănuiți pentru acest an?

Plănuim să lansăm cea de-a 5-a ediție a acceleratorului Innovators for Children pentru startup-uri și ONG-uri care dezvoltă produse și servicii tehnologice care îmbunătățesc educația și sănătatea copiilor.

Ne propunem să sprijinim până la 15 antreprenori pentru a dezvolta și lansa afacerile lor prin crearea unei experiențe de învățare rapidă pentru ei și prin conectarea cu viitorii clienți, parteneri sau investitori.

În plus, avem un program de învățare continuă ce poate fi o oportunitate foarte bună pentru antreprenorii sociali: cursul ghidat pentru afaceri sociale durabile. A fost lansat anul trecut pe Startarium și este un curs educațional complex și gratuit, dedicat antreprenorilor care se străduiesc să creeze impact și să fie în egală măsură sustenabili din punct de vedere financiar.