Am scris de mai multe ori despre viitorul electric al zborurilor, două dintre cele mai populare alternative fiind avioanele pe hidrogen și cele pe baterii. În vreme ce fiecare are propriile avantaje, se pare că hidrogenul este soluția preferată pentru acest sector, întrucât poate reduce semnificativ greutatea bateriilor cu litiu.

Conform The Next Web, oficialii Airbus au declarat că „multe tehnologii necesare pentru avioanele cu hidrogen apar deja în alte industrii și noi suntem deja destul de familiari cu ele.”

Cu o cotă de 2.5% din totalul emisiilor globale, aviația este într-o expansiune continuă, iar flota planetei de avioane ar putea crește cu 80% până în 2041, comparativ cu anul 2019.

ZeroAvia este una dintre companiile care crede că hidrogenul poate fi combustibilul viitorului în aviație, iar la începutul acestui an, inginerii companiei au început să lucreze la dezvoltarea celui mai mare avion din lume fără emisii de carbon, o aeronavă pe hidrogen „Dash 8”. Dacă modernizarea va avea succes, avionul electric ar putea fi de cinci ori mai puternic decât orice alt model din prezent.

H2FLY este un alt start-up care lucrează în acest domeniu. Fondată în Stuttgart, compania lucrează la propriul avion hidrogen-electric cu o capacitate de 40 de pasageri, care ar putea decola în 2029.

Josef Kallo, CEO și fondator al H2FLY, a declarat că „mă tem că trebuie să fim mai realiști cu privire la aceste obiective, chiar dacă acest lucru prezintă un risc din punct de vedere financiar.”

Primul zbor al aeronavei companiei a avut loc deja în 2016, iar ulterior a fost atinsă și altitudinea record pentru un avion cu hidrogen, de 2.200 de metri, astfel că în ciuda experienței pe care o are compania, oficialii sunt de părere că un pic de precauție nu strică niciodată.

Inginerii H2FLY au început să lucreze și la un sistem de propulsie cu hidrogen de ultimă-generație, care poate fi montat pe aeronave cu 20-80 de pasageri. Dacă totul merge conform planului, sistemul ar putea primi certificare „până la finalul acestui deceniu.”

Un nou design pentru o nouă generație de avioane

Experții susțin că și design-ul aeronavelor este important, deoarece modernizarea avioanelor existente nu va fi suficientă, mai ales pentru cele de mari dimensiuni. Astfel, inginerii Airbus sunt de părere că aeronavele cu hidrogen vor trebui să „ajungă la cel puțin același nivel de siguranță cu cele pe kerosen, înainte de a ajunge pe cer.”

Aici sunt de luat în calcul mai multe lucruri, cum ar fi faptul că este nevoie de 5-9 ani pentru a dezvolta un nou design pentru aeronave care să se dovedească a fi sigur, iar companiile mari, precum Airbus sau Boeing au un avantaj clar în fața start-up-urilor, prin echipamente moderne și personal experimentat.

Kallo a adăugat că „o viziune de viitor în acest sens este să avem avioane proiectate pentru sistemele cu pile de combustie, astfel încât să avem aeronave eficiente energetic, care să parcurgă mai mulți kilometri și cu un nivel mai redus de zgomot.”

Următoarea problemă este cea legată de stocarea hidrogenului, deoarece combustibilul trebuie să fie păstrat fie la o presiune suficient de mare, fie la o temperatură suficient de mică, pentru a putea funcționa sigur. Comparativ cu kerosenul, acesta este mai puțin dens din punct de vedere al volumului, ceea ce înseamnă că ar putea fi sacrificat spațiu de stocare sau numărul de scaune.

Destinus este o companie elvețiană care dezvoltă caroserii speciale pentru avioanele pe hidrogen și care lucrează în prezent la un model hipersonic care poate atinge viteze de cel puțin cinci ori mai mari decât viteza sunetului.

Deși nu eliberează emisii de carbon în mod direct, hidrogenul ar putea avea un dezavantaj, sub forma vaporilor de aburi lăsate în urmă de avioane pe cer. Deoarece acestea sunt responsabile în prezent pentru 50% din emisiile aviației, cercetătorii Airbus testează două modele identice de planoare, unul cu hidrogen, iar altul cu kerosen, pentru a vedea exact ce efecte are fiecare combustibil asupra mediului.

În următorii cinci ani, Airbus plănuiește să producă un model A380 alimentat exclusiv cu hidrogen sub formă lichidă.

Totuși, producătorii de avioane trebuie să se asigure că va exista suficient combustibil pentru aeronave, atunci când acestea vor fi gata să decoleze în masă.

Val Miftakhov, fondatorul dezvoltatorului de sisteme de propulsie cu hidrogen ZeroAvia, a declarat că „poți folosi producția cu hidrogen și stocarea cu hidrogen ca un mecanism de stocare în rețea; îl poți genera atunci când ai energia regenerabilă la dispoziție și să îl utilizezi mai apoi pe avioane.”

Deoarece prea mult timp nu mai este la dispoziție, industria aviației trebuie să folosească toate tehnologiile pe care le are la dispoziție pentru a minimiza impactul acestui mijloc de transport foarte popular și rapid.