Ce este filtrul de particule diesel (DPF)

Filtrul de particule diesel a fost introdus prima dată în secolul al XX-lea, însă a început să fie folosit în special începând cu anul 2009, când a devenit o componentă cheie a standardului de emisii Euro 5. Totuși, anumiți producători utilizau deja astfel de filtre înainte ca ele să devină obligatorii.

DPF-ul are rolul de a capta și stoca funinginea generată de arderea incompletă a combustibilului, pentru a reduce semnificativ cantitatea de emisii de gaze cu efect de seră pe care mașinile moderne le emit. Totuși, DPF-ul are o capacitate finită, ceea ce înseamnă că depunerile trebuie eliminate sau arse la un moment dat, lucru care se întâmplă, de cele mai multe ori, prin procesul de regenerare.

Acest lucru este realizat prin conducerea vehiculului într-un anumit regim de viteză și turații, pentru ca motorul să poată produce suficientă căldură pentru a arde funinginea în exces. Dacă se înfundă, filtrul DPF ar putea necesita o curățare profesională sau chiar înlocuirea, ceea ce poate fi foarte costisitor, în funcție de model.

Un alt rol important al DPF-ului, dacă acesta este sănătos, desigur, este să împiedice eliminarea fumului negru care poate apărea în momentul accelerațiilor puternice. Acest lucru presupune, evident, limitarea tehnică a motorului, însă este un sacrificiu care contribuie la o mai bună sănătoasă a tuturor.

Îndepărtarea filtrului de particule este ilegală iar în unele țări poate atrage după sine amenzi între 1.000 și 2.500 de euro, în funcție de clasa vehiculului. De asemenea, scoaterea filtrului de particule implică faptul că mașina respectivă diesel va deveni non-euro.

De ce se înfundă DPF-ul și cum îl putem regenera

Principala cauză a DPF-ului înfundat este conducerea autovehiculului la viteze și turații mici constant, motiv pentru care producătorii le recomandă celor care conduc în principal în oraș sau pe distanțe scurte să aleagă o mașină electrică sau măcar una pe benzină. Un DPF întreținut corespunzător poate avea o durată de viață de 161.000 de kilometri, deși acest lucru depinde de producător și dacă filtrul respectiv este original.

Folosirea uleiului de motor de calitate contribuie la sănătatea DPF-ului și a altor componente, în general și este recomandat ca șoferii să mențină rezervorul de combustibil cel puțin la jumătate pentru ca regenerarea să poată avea loc, la nevoie.

Dacă un vehicul are rezervorul aproape gol, sistemul poate preveni regenerarea pentru a economisi combustibil. Cât despre regenerare, aceasta este necesară atunci când martorul din bord se aprinde și se întâmplă atunci când mașina diesel a fost condusă la viteze reduse și pe distanțe scurte foarte mult.

Pentru a iniția regenerarea, trebuie să mergi pe un drum expres sau pe o autostradă cu o viteză de cel puțin 65 km/h, la o turație de minim 2.500 RPM. Procesul nu ar trebui să dureze mai mult de 10 minute, după care indicatorul ar trebui să dispară.

Mașina va avea și alte simptome când regenerarea este necesară, cum ar fi faptul că motorul va avea un sunet diferit, iar puterea va fi și ea limitată, în vreme ce turația la ralanti va fi și ea mai mare.

Ce este filtrul de particule pentru benzină (GPF)

Filtrele de particule pentru motoarele pe benzină sunt sisteme similare celor pentru motoarele pe motorină, însă sunt adaptate să meargă pentru mașinile cu motoare pe benzină. GPF-ul diferă puțin de DPF, pentru că poate rezista la temperaturi mai ridicate și este mai rezistent la șocuri termice, pentru că mașinile pe benzină au nevoie de mai puțin timp pentru a se încălzi și funcționează la temperaturi mai ridicate.

GPF-ul a fost introdus la nivel comercial pentru prima dată de Mercedes-Benz pe modelul S500 în 2014, însă filtrul a devenit necesar începând cu norma Euro 6d în anul 2018. Fiind un produs derivat din DPF, filtrul de particule pentru benzină face același lucru, funcționează la fel, dar este predispus și la aceleași probleme, deși acestea ar putea să nu apară la fel de repede.

Cum regenerăm filtrul de particule pentru benzină

Pentru a regenera filtrul de particule pentru modelele pe benzină, motorul va cere o regenerare activă, mașina va trebui condusă la o viteză de peste 80 km/h la turații între 2.500 și 4.000 RPM, însă acest lucru poate varia în funcție de producător și model. Viteza mai ridicată necesară vine prin faptul că mașinile pe benzină tind să aibă treptele mai lungi, iar pentru a merge cel puțin cu viteza a 3-a la o turație cât de cât ridicată, este nevoie de o viteză mai mare.

Pentru a preveni înfundarea prematură, poate fi preluat sfatul de la motoarele cu DPF. Astfel, condu mașina măcar periodic, o dată pe săptămână să zicem, la viteze ridicate pe autostradă sau drumuri expres, pentru a facilita arderea depunerilor.

Cum să întreții filtrele de particule pentru motorină și benzină

Sunt câteva lucruri pe care trebuie să le iei în calcul pentru a menține filtrele de particule într-o stare bună pentru cât mai mult timp posibil. În primul rând, nu conduce mașina pe distanțe scurte și la viteze mici. Dacă trebuie să mergi puțin, mai bine găsește o alternativă, cum ar fi bicicleta, transportul în comun sau cel alternativ sau chiar mersul pe jos.

Al doilea sfat este să mergi pe distanțe lungi măcar o dată pe săptămână, chiar dacă este doar un drum de relaxare, pentru ca motorul să ajungă la temperatura normală de funcționare și să ardă depunerile mai eficient. Utilizarea tipului potrivit de ulei și verificarea periodică a filtrului de particule poate contribui la o bună mentenanță.

Nu în ultimul rând, odată ce filtrul de particule va necesita înlocuirea, pentru că acest lucru se va întâmpla mai devreme sau mai târziu, el trebuie înlocuit la un service autorizat și cu piese de origine sau măcar unele after market de foarte bună calitate. Scopul acestor componente este să ne ajute pe noi să respirăm un aer mai curat și să ne ofere libertatea de deplasare individuală.