Datorită comunicației în timp real, sistemul creat de eSave detectează și elimină pierderile de căldură atunci când ferestrele și ușile sunt deschise. Sistemul aduce și un plus de confort utilizatorilor prin balansarea agentului termic pentru a putea oferi temperatura dorită în fiecare spațiu.

Despre eSave am mai scris pe larg anul trecut pe start-up.ro, iar acum ne-am dorit să aflăm mai multe despre clădirile în care a fost implementat sistemul inteligent de încălzire și de ce implementarea acum este mai importantă ca niciodată.

Astfel, anul trecut, Andrei Neagu, cofondator și CEO al dyamand, startup-ul care a adus pe piață soluția eSave, ne-a spus că el și echipa sa au identificat un sector al pieței imobiliare unde soluțiile inteligente pentru încălzire nu erau încă adoptate la scară largă. Printre clădirile menționate de el se numără școlile și spitalele, motivul fiind acela că în aceste cazuri „clientul final plătește, direct sau indirect, o sumă fixă pentru utilități”.

Am vrut să aflăm de ce reprezentanții clădirilor administrative de dimensiuni mari și implicit, cu valori ridicate de încălzire, nu au fost atrași în trecut de încălzirea optimizată cu ajutorul soluțiilor „smart”.

Reabilitarea termică, o necesitate pentru un confort termic cu costuri reduse

Potrivit oficialilor eSave, două dintre motivele principale care ar putea explica acest fenomen sunt pe de-o parte nevoia renovării clădirii respective, care atrage după sine costuri importante, dar și adoptarea soluțiilor de încălzire existente prin adăugarea de valve termostatice sau contoare. Totuși, „aceste soluții nu oferă garanția că investiția făcută se va recupera într-un timp scurt”, adaugă reprezentanții companiei, care precizează că, prin comparație cu alte soluții similare de pe piață, valvele inteligente de la eSave oferă rezultate mai bune, iar clienții existenți sunt mulțumiți de acest serviciu.

„Clienții care au instalat aplicația noastră au înregistrat o reducere cu 53% a consumului în clădirile administrative, iar în zona hotelieră cu 35%”, precizează reprezentanții eSave pentru Green Start-up.

În ciuda beneficiilor raportate chiar de către clienții companiei, oficialii eSave ne-au spus că încă există un grad de reticență mai ales în ceea ce privește proprietarii de hoteluri de una, două sau trei stele, astfel că aceștia consideră că renovarea primează în fața soluțiilor inteligente de încălzire.

Volatilitatea prețurilor la facturile de utilități și nevoia de soluții rapide și eficiente pentru a le reduce vor fi, cel mai probabil, factorii care vor ajuta la adoptarea tehnologiilor inteligente, cum sunt cele oferite de eSave. Soluția eSave se bazează pe tehnologia dyamand și Inteligența Artificială. Practic, cu ajutorul unor valve inteligente cu care comunică în timp real, eSave reușește să optimizeze costurile facturilor de încălzire cu până la 50%.

Soluția eSave se bazează pe tehnologia creată în cadrul startup-ului Dyamand.tech, pentru optimizarea consumului de căldură în clădiri mari, și pe folosirea inteligenței artificiale. Practic, cu ajutorul unor valve inteligente cu care comunică în timp real, eSave reușește să optimizeze costurile facturilor de încălzire cu până la 50%.

Tehnologia dezvoltată de eSave este formată din valve inteligente și algoritmi, cu ajutorul cărora se poate planifica și controla încălzirea în fiecare încăpere. Datorită comunicării în timp real, sistemul detectează și elimina pierderile de căldură atunci când ferestrele și ușile sunt deschise. Sistemul aduce și un plus de confort utilizatorilor prin echilibrarea hidraulică a instalației pentru a asigura temperatura dorită în fiecare spațiu.

„De exemplu, dacă un proprietar are geamurile deschise și căldura setată la maxim, sistemul detectează și elimină pierderile de căldură”, explică reprezentanții companiei.

Asigurarea unui confort termic optim cu cheltuieli reduse nu este posibilă doar prin implementarea unor valve inteligente. Renovarea este în continuare o soluție recomandată chiar și de către experții eSave, astfel că anveloparea termică a clădirilor stă la baza eficienței energetice.

O soluție de optimizare termică adaptată fiecărui spațiu

Sistemul eSave este dezvoltat și îmbunătățit în continuare de echipa de specialiști, așa că „extindem tehnologia eSave pentru a putea face sugestii în ceea ce privește îmbunătățirile oportune pentru fiecare spațiu, fie că ne referim la schimbarea unei ferestre sau îmbunătățirea izolației”, spun reprezentanții.

Fiecare clădire are un consum energetic diferit, în funcție de tipul construcției și de activitatea care se desfășoară în cadrul acesteia. Cu toate acestea, experții eSave ne-au comunicat că, în general, aproximativ 65% dintre costurile lunare asociate cu administrarea unei clădiri provin din consumul de energie termică.

Astfel și reducerile de costuri care pot fi atinse diferă de la o clădire la alta, însă eSave garantează o reducere a consumului de agent termic de cel puțin 25% în toate construcțiile în care este instalat sistemul său inteligent.

„La eSave am decis din acest an sa oferim garanții în ceea ce privește reducerea de consum pentru toți clienții care decid sa implementeze tehnologiile noastre. Astfel pentru toți clienți noștri, dacă aceștia nu obțin un consum cu 25% mai mic față de perioada precedentă în primul an de la instalare, eSave plătește diferența de consum”, precizează reprezentanții companiei.

Ferestrele deschise, inamicul optimizării consumului de energie

Experții companiei de optimizare a consumului energetic susțin că pentru clădirile administrative și în cele de birouri, 75% din energia termică se risipește din cauza faptului că geamurile stau deschise în timp ce instalați termică este în funcțiune.

Totodată, energia termică este irosită în cazul acestor clădiri și atunci când încăperile sunt încălzite constant, deși nici un angajat nu este prezent acolo chiar și mai multe zile.

Serviciile oferite de eSave funcționează în baza unui abonament lunar, iar obiectivul principal al echipei este acela ca timpul de recuperare al investiției făcute de client să nu depășească trei ani. De asemenea, valvele inteligente și sistemul bazat pe inteligență artificială sunt implementate rapid, astfel că pentru 100 de calorifere, timpul de instalare nu depășește 4 ore, ne-au comunicat reprezentanții companiei.

Tehnologia eSave a fost implementată până în prezent în mai multe clădiri din Belgia, cum ar fi hoteluri, cămine pentru studenți sau clădiri de birouri, iar administratorii acestor construcții s-au declarat mulțumiți atât de sistemul în sine, cât și de serviciile și sfaturile de optimizare suplimentară oferite de echipa eSave.

Valvele inteligente de la eSave și serviciile oferite de companie sunt disponibile pentru clădirile care au cel puțin 50 de radiatoare.

Următorul pas pentru echipa eSave este extinderea capabilităților tehnice ale serviciului, dar și extinderea către noi piețe internaționale, pentru ca tot mai mulți operatori de clădiri din lume să aibă acces la optimizarea rapidă și eficientă a costurilor de încălzire.

Validare națională a soluției prin prezența în Orange Fab

eSave este unul dintre startup-urile care fac parte din programul de accelerare Orange Fab, fiind inclus în cohorta din 2022 a acceleratorului gigantului telecom, alaturi de Core Antivirus, Field OS și Stage One.

Derulat la nivel național, programul Orange Fab contribuie la dezvoltarea ecosistemului de inovație local și susține creșterea și maturizarea cât mai multor startup-uri. Acest obiectiv este cu atât mai important în contextul extinderii infrastructurii 5G din România și deschide noi oportunități de dezvoltare pentru startup-urile și antreprenorii din domeniul tehnologiei.

Pentru eSave, Orange Fab a reprezentat o oportunitate strategică, așa cum menționează echipa startup-ului, mai ales că a avut pentru soluție validare din partea clienților din sectorul imobiliar.

”Orange Fab a facilitat primul nostru proiect pilot în România, într-o clădire de patrimoniu Ambasada Belgiei în Romania, proiect pe care îl monitorizăm și în prezent și care este reper pentru piața de aici”, precizează reprezentanții companiei.

Acest prim proiect pilot i-a permis companiei să își evalueze soluțiile de reducere a consumului energetic și să îmbunătățească interfața de administrare a serviciului dezvoltat.