Potrivit PV Magazine, o echipă de cercetători de la Universitatea din California, Berkeley și de la Laboratorul Național Lawrence Berkeley au dat publicității un studiu legat de fezabilitatea tehnică și economică, dar și de impactul asupra mediului pe care l-ar avea navele de transport electrice.

Oamenii de știință, care au verificat mai multe tipuri de nave de transport de marfă și cele 13 rute majore pe care acestea le parcurg, au ajuns la concluzia că peste 40% din navele care traversează mările și oceanele lumii pot fi electrificate „eficiente economic folosind tehnologia din prezent” înainte de 2030.

Dacă ar folosi tehnologia disponibilă în prezent, navele care călătoresc mai puțin de 2.000 de km ar prezenta un beneficiu din punct de vedere economic, în vreme ce acelea care călătoresc până la 3.000 de km pe mare sunt viabile pentru tranziția către sistemele de propulsie verzi.

Navele care folosesc motoare cu ardere internă au un cost din punct de vedere social și al mediului de trei ori mai mare decât prețul lor inițial, în vreme ce costul navelor electrice ar fi de 1/12 comparativ cu alternativa pe combustibili fosili.

De asemenea, cercetătorii sugerează faptul că, la prețul din prezent al bateriilor, navele de transport de marfă care călătoresc pe distanțe mai mici de 1.500 de km sunt fezabile din punct de vedere economic pentru electrificare, iar capacitatea lor de transport ar fi aproape neafectată.

Tot ei estimează că, pentru navele care parcurg 5.000 de km, ar fi necesară alimentarea cu o capacitate totală de 6.5 GWh de baterii.

Tipul de baterii utilizate pentru aceste ambarcațiuni trebuie și el luat în calcul de către companiile care-și doresc să opereze astfel de ambarcațiuni.

Astfel, pentru acele nave care au de parcurs distanțe mai scurte în mod frecvent, bateriile litiu-fier-fosfat sunt opțiunea ideală, întrucât acestea se încarcă mai repede și au cicluri de viață mai lungi.

Bateriile nichel-mangan cu oxid de cobalt ar putea fi varianta ideală pentru navele ce transportă marfă pe distanțe mai mari, întrucât acestea tind să petreacă mai mult timp în porturi pentru încărcare și descărcare, iar aceste baterii sunt mai dense din punct de vedere al energiei.

De asemenea, navele de transport maritim pe baterii ar fi cu 80% mai eficiente decât cele cu motoare pe combustibili fosili și consumă cu 30% mai puțină energie.