Potrivit Clean Tehnica, creșterea vitezelor de încărcare nu este un proces atât de simplu pe cât pare la prima vedere, întrucât alimentarea prea rapidă a bateriilor le poate dăuna și poate reprezenta chiar un risc de incendiu.

O echipă de cercetători de la Laboratorul Național din Idaho ar putea să fi descoperit o metodă prin care să încarce mai rapid vehiculele electrice, chiar în 10 minute sau mai puțin, fără a exista riscul deteriorării acestora.

Profesorul doctor Eric Dufek, autorul principal al studiului, a declarat că „încărcarea rapidă reprezintă un plus de încredere pentru consumatorii care sunt interesați de achiziționarea mașinilor electrice. Dacă această tehnologie va fi implementată, ea va permite încărcarea bateriilor aproape la fel de repede ca alimentarea la benzinărie.”

Tehnologia din prezent a bateriilor cu litiu implică faptul că, în timpul încărcării, ionii se deplasează dinspre catod către anodul bateriei, ceea ce generează căldură.

Deplasarea acestora prea rapid poate reprezenta o problemă, întrucât poate produce acumularea de litiu sub formă metalică, care poate duce la defecțiunea prematură a bateriei.

Asemeni companiilor producătoare de smartphone-uri, producătorii auto încearcă să compenseze acest impediment prin utilizarea pachetelor de baterii personalizate și a circuitelor de încărcare proprii, care permit încărcarea mai rapidă și cu riscuri diminuate, însă tehnologiile variază de la o companie la alta.

Dufek și echipa sa ar fi descoperit o metodă prin care să le permită vehiculelor să se încarce la viteza maximă de siguranță, fără ca bateria să se defecteze în timpul acestui proces.

Prin utilizarea algoritmilor de inteligență artificială, care învață limitele vitezei de încărcare a unui vehicul, noua tehnologie poate crea protocoale unice de încărcare pentru fiecare mașină în parte.

„Am crescut semnificativ cantitatea de energie care poate fi absorbită de o baterie într-un timp cât mai scurt. Avem în prezent baterii care se pot încărca până la 90% în doar 10 minute fără să observăm daune la nivelul bateriei”, a adăugat Dufek.

Potrivit autorului principal al studiului, obiectivul echipei sale este ca, în viitor, stațiile de încărcare să adopte această tehnologie pentru a le permite vehiculelor electrice să se încarce la viteza maximă suportată, indiferent de standardul de încărcare implementat de producători.

Cercetarea noii tehnologii a fost finanțată de Biroul pentru Tehnologiile Vehiculelor, care aparține Departamentului Energetic al SUA.