Șoferii nu sunt singurii care accelerează către adopția de mașini electrice; industria auto caută să ofere cât mai multe opțiuni de mașini electrice și hybrid pentru a se asigura că ne vom îndeplini obiectivele climatice.

În prezent sunt mai multe opțiuni ca niciodată când vine vorba de mașini electrice, iar cu o piață atât de diversă, cumpărătorii pot întâmpina dificultăți când trebuie să se decidă asupra unei mașini electrice potrivită pentru nevoile lor.

Pentru a face alegerea mai ușoară, am ales cinci mașini pentru diferite nevoi, de la vehicule pentru oraș, până la opțiuni pentru drum lung și chiar variante sport pentru cei care vor să se distreze pe circuit.

Mașina electrică bună la toate

Prima mașină electrică care oferă câte puțin din toate și pe care aș alege-o personal este Tesla Model 3.

Unii dintre voi probabil că ați bănuit acest lucru, însă Tesla face mașini electrice foarte bune, din moment ce oferă o autonomie mai mult decât acceptabilă raportat la competiție, se pot încărca foarte rapid, sunt confortabile și oferă funcții de siguranță avangardiste care pot fi foarte utile în caz de urgență.

Model 3 este o mașină de dimensiunile unui sedan normal, similar cu Mercedes C-Class sau chiar BMW Seria 3, lucru care o face potrivită pentru o familie, cu un spațiu în portbagaj de 425 de litri.

Cu un design minimalist, autonomie suficientă și putere suficientă, Model 3 poate fi o alegere ideală pentru cei care vor un vehicul electric avansat fără sacrificii.

Modelul de bază, care costă 50.990 de euro fără a lua în calcul potențialele reduceri, oferă o autonomie de 491 km, iar accelerația de la 0 la 100 km/h are loc în 6.1 secunde.

Oricare variantă decizi să cumperi, îți recomand cu încredere să achiziționezi și opțiunea de Autopilot Avansat care costă 3.800 de euro, întrucât îți oferă sisteme de siguranță utile și ușurează condusul.

Mașina electrică ideală pentru oraș

Mai departe, pentru cel mai bun vehicul electric pentru oraș, am avut de ales între Renault Zoe și Fiat 500-e și am decis că varianta per total mai rațională este Renault Zoe, în special datorită autonomiei.

Fiat 500-e are un design mai atrăgător decât Renault Zoe și mi-aș fi dorit ca designerii companiei franceze să-l diferențieze ceva mai mult de Clio, cel puțin la interior.

Modelul oferit de Fiat este mai ieftin decât Zoe, la 27.200 de euro comparativ cu 31.800, prețul fiind cel de listă, înaintea aplicării potențialelor reduceri.

renault zoe

Sursă foto: Renault

Renault Zoe oferă un motor electric ceva mai puternic, de 110 cai putere, în comparație cu cel de 95 de cai putere de pe 500-e, însă motivul principal pentru care personal aș alege Zoe este autonomia. În vreme ce estimările Fiat pentru autonomia lui 500-e sunt de 190 km combinați, Renault Zoe poate merge pe o singură încărcare până la 313 km.

Deși aceste cifre sunt pur orientative, diferența de 123 de kilometri nu este una mică, iar Renault Zoe pare să fie mașina cu autonomie superioară, lucru ce constituie un avantaj din punctul meu de vedere.

Zoe nu este perfect, iar francezii au economisit cam mult pe alocuri când vine vorba de opțiunea entry-level care este totuși destul de costisitoare, așadar trebuie să plătești în plus pentru lucruri precum geamuri electrice pe spate, proiectoare de ceață și chiar sistemul multimedia de 7 inchi. De asemenea, dacă vrei să profiți de încărcarea rapidă pe care o poate oferi Zoe, va trebui să plătești în plus 800 de euro, iar funcția îți va asigura 50% din încărcare în 30 de minute.

Un SUV electric cu raport bun calitate-preț

Aceasta este secțiunea dedicată SUV-urilor și a trebuit să decid între jucători precum Tesla Model Y, Hyundai Ioniq 5 și BMW iX.

După cercetări mai amănunțite, am ajuns la concluzia că cel mai bun SUV electric pentru ceea ce reprezintă această clasă de vehicule este Skoda Enyaq.

Această alegere poate părea surprinzătoare, însă mașina este foarte spațioasă, factor cheie pentru orice mașină de acest gen, are un motor electric de 179 de cai putere, care poate nu pare foarte mult, însă este suficient pentru un SUV, iar cum spațiul și autonomia tronează aici în favoarea vitezei, consider că această opțiune este una înțeleaptă.

Cât despre autonomie, Enyaq poate funcționa pe o singură încărcare până la 375 de kilometri în condiții meteo normale, autonomie similară cu alte vehicule din aceeași categorie, exceptând Model Y, care poate atinge până la 533 km pe o singură încărcare.

Totuși, Model Y este mai scump decât Enyaq cu 26.000 de euro, costând aproape 67.000 de euro comparativ cu puțin peste 41.000 cât va trebui să plătești pentru cea mai ieftină variantă de Skoda Enyaq.

Viteza maximă oferită de Skoda Enyaq, de 160 km/h este mai mult decât suficientă, chiar și pentru autostrăzile din România, iar deși varianta de bază vine cu tracțiune spate, s-ar putea să nu ai nevoie prea des de 4X4 în România oricum.

După cum am precizat, Enyaq este o mașină foarte spațioasă, oferă 585 de litri de spațiu de încărcare în portbagaj, iar autonomia medie de 330 de kilometri ar trebui să fie suficientă, chiar și pentru călătorii mai lungi, ținând cont de faptul că mașina se poate încărca rapid la stațiile DC.

Mașina electrică sport pentru pasionații de viteză

Mai departe, a venit momentul pentru a încorona cea mai bună mașină electrică sport, care în opinia mea, este Porsche Taycan.

Cu un preț de pornire de aproape 92.000 de euro, mașina este deosebit de scumpă, însă oferă o experiență inedită de condus, cu un centru de greutate redus și un design tipic Porsche.

Modelul de bază, care se cheamă pur și simplu Taycan, este cea mai ieftină variantă de a experimenta un vehicul electric Porsche, cei 408 cai putere asigurând o accelerație de 0-100 de 5.4 secunde. Viteza maximă a vehiculului de bază este de 230 km/h.

Poate fi și o mașină de familie foarte bună, oferind un spațiu interior rezonabil pentru un Porsche și poți chiar căra destule bagaje în cele două portbagaje, cel din față având o capacitate de 81 de litri, în vreme ce cel din spate are o capacitate de 366 de litri.

Potrivit datelor oferite de Porsche, acest vehicul poate parcurge distanțe lungi, cu o autonomie combinată estimată de 371-444 km.

Pentru cei care-și doresc un Taycan mai rapid, există variante mai puternice, Taycan Turbo S fiind cea mai rapidă dintre ele, cu o accelerație de 2.8 secunde, 761 de cai putere și o viteză maximă de 260 km/h. Modelul respectiv costă 193.000 de euro, așadar va trebui să ai buzunare adânci dacă vrei să conduci una dintre cele mai rapide mașini electrice de pe piață.

Cea mai ieftină mașină electrică pe care o poți cumpăra

Am decis să dedic al cincilea loc al clasamentului celei mai ieftine mașini electrice pe care o poți cumpăra în România, excluzând microcar-urile, întrucât acestea nu se încadrează caracteristicilor unei mașini obișnuite.

Această mașină este Dacia Spring și deși momentan doar persoanele juridice o pot cumpăra, atunci când oamenii de rând vor putea achiziționa această mașină, ea ar putea deveni una dintre cele mai populare mașini electrice.

Prețul de pornire de pe site este de 20.900 de euro, o sumă destul de mare de bani pentru o Dacie, însă în același timp este cea mai ieftină mașină electrică pe care o poți cumpăra în România, dacă nu chiar în întreaga Europă, are un design similar cu Sandero și acoperă în mare parte punctele de bază ale unei mașini electrice.

dacia spring

Sursă foto: Dacia

Prețul de pornire al mașinii poate fi mult mai mic dacă clienții vor să beneficieze de programul Rabla Plus.

Fiind Dacia, acest vehicul vrea să ofere experiența unei mașini electrice oamenilor care nu își permit sau care nu vor să cheltuiască prea mult pe o mașină electrică mai scumpă, oricât de bună ar fi ea.

Cu un motor de 45 de cai putere, nu vei ajunge nicăieri foarte repede, de fapt nu vei ajunge la vreo destinație prea îndepărtată oricum pe o singură încărcare, pentru că bateriile oferă o autonomie de 230 km. Nici în portbagaj nu vei putea căra foarte multe, spațiul fiind de 300 de litri.

În mod neașteptat, comparativ cu varianta de bază a lui Zoe, Spring oferă din start sistemul multimedia de 7 inchi, printre alte funcții, precum aer condiționat, faruri cu LED, geamuri electrice față-spate și chiar un sistem automat de frânare în caz de urgență.

Una peste alta, acest vehicul este ideal pentru oraș și poate fi o variantă bună și pentru distanțe lungi, chiar dacă cei 230 km nu sunt foarte convingători. Pentru a combate acest neajuns, clienții pot opta pentru încărcarea DC rapidă, care costă 450 de euro și pot asigura o încărcare de 80% a bateriei de la zero în 56 de minute.

Acestea sunt doar câteva dintre opțiunile pe care le au șoferii când vine vorba despre achiziționarea unei mașini electrice, iar piața va oferi mai multe opțiuni pe măsură ce companiile vor lansa mai multe astfel de vehicule pentru a ne putea atinge obiectivele climatice la timp și a evita efectele periculoase ale schimbărilor climatice.