Problema de pe piața anvelopelor vine, așa cum am prezentat într-un articol legat de posibila criză alimentară, din faptul că industria a ales să se folosească de o singură sursă pentru materialul necesar producției de cauciucuri.

Potrivit CleanTehnica, cauciucul natural este produs de mai multe specii de plante din lume, însă la nivel comercial, doar copacul Hevea brasiliensis este cultivat pentru producția de cauciuc, motiv pentru care industria este expusă la vulnerabilități în cazul apariției unei peste.

O astfel de pestă a apărut deja și amenință cu dispariția industria producătoare de cauciuc din Brazilia.

În vreme ce mare parte din rezerva de cauciuc a lumii provine din Asia de sud-est, o pestă similară și-ar fi făcut apariția în Indonezia, iar ea poate afecta culturile de arbori de cauciuc din regiune.

În vreme ce pierderea la scară comercială a culturilor de arbori de cauciuc ar fi devastatoare, industria auto a realizat deja cercetări în ce privește cauciucul sintetic pentru cauciucuri încă de la începutul secolului al XX-lea, cercetare ce a luat amploare în perioada celui de-al Doilea Război Mondial.

Cauciucul sintetic este folosit destul de des pe piața auto, însă camioanele s-au bazat pe cauciucul natural disponibil în număr limitat pentru că anvelopele respective ofereau o rezistență la abraziune mai bună, însă mulțumită noilor descoperiri, și camioanele ar putea trece pe cauciucuri sintetice.

Nevoia de alternative sustenabile la cauciuc

Din punct de vedere al sustenabilității, cauciucul produs din surse petrochimice s-ar putea dovedi problematic din punct de vedere al contribuției la poluarea cu microplastice care are loc prin utilizarea zilnică a anvelopelor.

Căutarea pentru alternative sustenabile la cauciuc avea loc încă de pe vremea Administrației Obama, care considera guayule o plantă potrivită pentru producția domestică de biocombustibili și un înlocuitor potrivit pentru arborele de cauciuc.

Bridgestone este unul dintre producătorii de anvelope care au profitat de oportunitatea de a transforma guayule într-o alternativă pentru cauciuc și au anunțat recent anvelopele de curse „Firestone Firehawk”, demonstrând astfel avansurile tehnologice din industrie.

Alternativele pe bază de ulei de soia și păpădie oferite de Goodyear

Goodyear este o altă companie din industria cauciucului care a lucrat împreună cu Forțele Aviatice ale SUA pentru a introduce cauciucul pe bază de păpădie pentru avioanele de luptă, iar recent, compania a anunțat că unele modele de cauciucuri pentru autobuze vor fi produse utilizând cauciuc pe bază de ulei de soia pentru a reduce cantitatea de cauciuc sintetic fără a reduce performanța.

Prin utilizarea uleiului pe bază de soia, Goodyear a declarat că poate reduce cantitatea de petrol utilizată pentru fiecare cauciuc cu 325 de ml, ceea ce poate nu pare mult, însă oficialii companiei au explicat că la scară largă, această schimbare va avea un impact mare.

Ei au declarat că prin echiparea unei flote de 1.600 de autobuze cu noile cauciucuri, rata de petrol utilizată va scădea cu 20 de butoaie de petrol.

Pe lângă noile anvelope pentru autobuze și alte noi descoperiri în ce privește transportul auto, Goodyear se concentrează și pe a aduce alternative sustenabile cicliștilor prin divizia de biciclete a companiei.

Astfel, Goodyear își împarte atenția asupra soluțiilor alternative de transport, lucru care s-ar putea dovedi folositor în cursa pentru limitarea emisiilor la nivel global.