Raportul Brundtland, cunoscut sub numele de ”Our Common Future” (Viitorul nostru comun), dat publicității în 1987 de către Comisia Mondială pentru Mediu și Dezvoltare (WCED) – la inițiativa ONU -, a introdus conceptul de dezvoltare durabilă și modul în care aceasta ar putea fi atinsă.

Astfel, în acel raport, sustenabilitatea era definită ca fiind ”dezvoltarea care satisface nevoile prezentului fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi”.

Despre cum putem defini în 2022 sustenabilitatea pentru antreprenori, cum putem cuantifica rezultatele inițiativelor cu impact social, și cum putem construi pentru un viitor sustenabil am discutat pe larg cu Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.

BCR Social Finance IFN SA este o instituție financiară nebancară (IFN), înființată în decembrie 2008.

Apartenența la cel mai puternic grup financiar din România (BCR) și din Europa Centrala și de Est (Erste Group) permite susținerea unor proiecte viabile, dedicate inovării și creării de impact în societate.

Așa cum ne precizează Ștefan, din 2009 până în prezent BCR Social Finance a acordat 14.600 credite, în valoare de 575.2 milioane de lei.

Numai în ultimul an echipa BCR Social Finance a acordat 1.500 credite, în valoare de 91 milioane de lei, fiind parteneri pentru 14 ONG-uri, cărora le-au pus la dispoziție finanțări în valoare de 3 milioane de lei.

”Ne dorim să creștem constant numărul business-urilor finanțate anual, precum și sumele acordate, și ne propunem să devenim cea mai importantă companie pe zona de impact social în România, prin sprijinirea a cinci piloni importanți: crearea de locuri de muncă, o societate civilă puternică, susținerea educației, economie verde și sănătate financiară”, declară Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.

Sustenabilitatea pentru BCR Social Finance

Am fost curioși să aflăm cum ar defini Ștefan sustenabilitatea astăzi, mai ales din perspectiva unui antreprenor.

”În primul rând, cred că avem nevoie să privim sustenabilitatea din perspectiva economică, ca o modalitate prin care putem asigura dezvoltarea durabilă a afacerilor, a comunității și a societății. Sustenabilitatea pentru antreprenori înseamnă acces la inovație, asigurarea competitivității și valorificarea potențialului pe lanțul de producție, dar și grija pentru nevoile generațiilor viitoare, precum și dezvoltarea unui mediu de lucru mai bun”, spune Ștefan.

Din punctul său de vedere, sustenabilitatea înseamnă și aderarea la principiile celor 17 obiective de dezvoltare durabilă, un apel la acțiune susținut de ONU, care se adresează tuturor țărilor din lume.

”Este despre a promova prosperitatea și creșterea economică, având în vedere protecția mediului și schimbările climatice, dar și nevoia creșterii și îmbunătățirii accesului la educație, sănătate și servicii de protecție socială. Avem nevoie de business-uri care urmăresc modele durabile de consum și producție, care sunt interesate de adoptarea inovației tehnologice și a sistemelor de producție eficiente, dar și de tot ceea ce înseamnă economie circulară, de tipul reduce-reutilizează-reciclează, și managementul durabil al deșeurilor”, adaugă reprezentantul BCR Social Finance.

2022, anul când sustenabilitatea trece de la teoretic la practic

Acesta completează faptul că avem, încă, foarte multe lucruri de îmbunătățit, la nivel individual, dar și la nivel de societate.

”În plus, pentru antreprenori, știm că este un efort sporit și de aceea e nevoie de o conversație mai amplă pe subiect, prin care să arătăm beneficiile dezvoltării economice durabile, pornind tocmai de la faptul că un business construit pe principiile sustenabilității este mai rezilient în fața unei crize. Dacă până în prezent sustenabilitatea era un concept dezbătut teoretic, 2022 trebuie să fie anul în care acționăm, în care susținem mediul antreprenorial să adopte măsuri concrete de implementare a politicilor sustenabile”, este părerea managerului BCR Social Finance.

În ceea ce privește inițiativele de sustenabilitate luate chiar în cadrul BCR Social Finance IFN, Ștefan menționează faptul că au pornit încă din primul moment cu misiunea de a integra acest concept al sustenabilității în activitatea instituției.

”Am consemnat și în Actul Constitutiv, menționând faptul că întreg profitul companiei va fi reinvestit pentru crearea de impact social. După 13 ani de activitate, suntem prezenți atât în zonele rurale, cât și în cele urbane, și susținem prin finanțări și educație de business antreprenorii care nu pot accesa o finanțare în sistemul bancar tradițional”, explică Ștefan Buciuc.

Strategie de business pe trei verticale

Astfel, strategia de business a BCR Social Finance se axează pe 3 verticale. În primul rând, pe susținerea și crearea de noi locuri de muncă prin finanțarea antreprenorilor din mediul urban și rural.

Apoi, pe sprijinirea societății civile, cu produse de finanțare dedicate sectorului ONG pentru inițiative cu impact direct în comunitate.

Iar în al treilea rând, instituția și-a propus să susțină educația prin finanțarea instituțiilor care oferă servicii de învățământ și formare profesională (grădinițe, școli, licee private care asigură complementaritate și alternativă la sistemul de stat) și finanțarea business-urilor care au un plan de pregătire, de perfecționare sau reconversie profesională pentru forța de muncă.

”În felul acesta, business-urile rămân competitive pe piață și fac față cu ușurință schimbărilor și cerințelor pieței, prin motivarea și retenția salariaților, dar și prin creșterea productivității muncii”, completează oficialul BCR Social Finance, precizând că în al doilea trimestru din 2022 instituția va lansa primul credit de studii adresat studenților din România, în parteneriat cu Fondul European de Investiții, sub umbrela garanției Skills & Education.

Finanțare verde și pentru grupuri vulnerabile

”Strategia noastră de business reflectă misiunea noastră de a crea impact pozitiv în comunitate, prin sprijinirea antreprenorilor, întreprinderilor sociale și ONG-urilor și prin dezvoltarea de servicii financiare flexibile și accesibile, care susțin educația, sănătatea și accesul echitabil la venituri. Pentru viitorul apropiat, ne propunem să fim activi și în zona de finanțare „verde”, dar și în cea de susținere a grupurilor vulnerabile, inclusiv pe zona de locuințe pentru tineri repartizate celor care nu își permit să cumpere sau să închirieze o locuință de pe piața liberă”, mai spune Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.

Având în vedere accentul tot mai mare pus la nivel global pe inițiative de mediu, sociale și de guvernanță corporativă (ESG) și raportarea de sustenabilitate, cum pot fi cuantificate rezultatele unor inițiative cu impact social, de sustenabilitate, în cadrul business-urilor?

Ștefan ne-a explicat faptul că această cuantificare a impactului este foarte importantă și ține de mai mulți piloni de la numărul de beneficiari susținuți și progresul socio-economic al comunității, la creșterea calității vieții beneficiarilor și a modului în care se raportează la viitorul lor.

CEO-ul BCR Social Finance dă exemplul instituției pe care o conduce. Astfel obiectivul BCR Social Finance este de a crea impact în comunitate, să sprijine businessurile și ONG-urile și, cu fiecare an ce trece, să crească aportul în societate.

30 de ONG-uri și întreprinderi sociale finanțate

”În 2021, spre exemplu, am finanțat împreună cu echipa de social banking din BCR peste 30 de ONG-uri și întreprinderi sociale cu peste 2,5 milioane de euro, 14 dintre acestea având o relație de colaborare directă cu BCR Social Finance. Pentru anul acesta ne propunem o creștere a volumului de finanțări”, afirmă el.

În plus, susțin activ societatea civilă prin finanțarea ONG-urilor care au inițiative specifice, dedicate rezolvării unor probleme punctuale, de mediu, de acces la educație sau legate de sprijinirea persoanelor vulnerabile, aflate în situații de risc.

”În aceste cazuri, impactul se măsoară prin numărul de beneficiari susținuți prin proiectele finanțate. Însă, impactul se vede și în sustenabilitatea economică a unei comunități, prin modul în care sunt create și păstrate locurile de muncă, prin cursurile de calificare, recalificare și perfecționare oferite beneficiarilor, care generează stabilitate, predictibilitate privind viitorul membrilor acelei comunități, optimism și dorință de dezvoltare”, detaliază Ștefan.

Din punctul de vedere al BCR Social Finance IFN, în chestionarele pe care le trimit periodic clienților instituției, echipa măsoară, pe lângă indicatorii pe care i-a precizat și alte elemente, unele dintre ele chiar destul de subiective, precum relațiile antreprenorului cu comunitatea, dar și cu familia sa, așa cum sunt sentimentul de siguranță, optimismul generat de un nivel de trai mai bun și posibilitatea de a investi mai mult în educație.

Revenind la modul în care cuantifică BCR Social Finance rezultatele obținute, CEO-ul instituției ține să menționeze faptul că, în 13 ani de existență ai BCR Social Finance, au ajutat la crearea și menținerea a peste 30.000 de locuri de muncă, și au creat, în medie, 0,6 locuri de muncă pentru fiecare credit. Totodată, 87% dintre clienții IFN-ului și-au îmbunătățit situația economică după ce au accesat serviciile BCR Social Finance, 26% dintre aceștia și-au îmbunătățit condițiile de locuit, 67% dintre clienții BCR Social Finance erau expuși unui risc de sărăcie și excluziune socială la momentul în care au accesat serviciile BCR iar 37% au putut să-și deschidă un business.

În ultimii ani, termenului de sustenabilitate i s-a alăturat și conceptul de ESG, o raportare introdusă de tot mai multe companii mari din întreaga lume.

La începutul lunii decembrie 2021, s-a făcut chiar și un nou pas înainte pentru definirea indicilor ESG odată cu înființarea Consiliului pentru Standarde Internaționale de Sustenabilitate (ISSB), cu ocazia Conferinței ONU privind schimbările climatice (COP26), care a avut loc anul trecut la Glasgow.

Misiunea ISSB va fi să acționeze rapid în stabilirea unui set cuprinzător de standarde de sustenabilitate, să recunoască caracterul dinamic al materialității și necesitatea adaptării locale a unor standarde suplimentare.

Având în vedere că, în prezent, există aproximativ 600 de standarde de raportare de mediu, socială și de guvernanță corporativă (ESG), ISSB intenționează să confere standardelor de raportare ESG un caracter de coerență și comparabilitate, prin elaborarea cerințelor de bază, de la nivel global, pentru standardele de raportare privind sustenabilitatea.

Sustenabilitatea corporativă e un indicator de business esențial

”Standardele pentru raportarea de sustenabilitate sunt tot mai dezvoltate și mai importante, pentru că sunt un pas important în trecerea la o economie durabilă. De altfel, companiile sunt un pilon important în asigurarea protecției mediului și protejarea unui climat socio-economic armonios, incluziv, care garantează egalitatea de șanse și acțiuni etice și responsabile”, este de părere Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.

În opinia sa, sustenabilitatea corporativă va fi un indicativ de business din ce în ce mai important, într-un context în care companiile urmăresc să desfășoare operațiuni sustenabile, iar clienții și investitorii au nevoie de evidențe și de transparentizarea modului de a face business.

”Iar mai departe de nevoia de a acționa unitar pentru binele planetei, există reglementări legale pe care companiile din statele membre EU au obligația să le respecte prin acțiuni care vizează dezvoltarea economică și socială, protecția mediului și sănătatea publică în comunitățile în care acționează”, adaugă reprezentantul BCR Social Finance.

Din punctul său de vedere, pentru a implementa politicile ESG este nevoie de crearea unor noi modele de business, ceea ce reprezintă o creștere a oportunităților pentru antreprenori.

”De asemenea, multe dintre businessurile actuale vor fi nevoite să facă trecerea spre modele de operare responsabile și, astfel, modul de a munci, locurile de muncă și produsele pe care le avem în prezent vor dispărea sau se vor schimba radical în următorii ani. Cred însă că suntem cu toții conștienți că trebuie să avem grijă de planetă, prin modul cum alegem să trăim și să utilizăm resursele existente, ținând cont că în prezent funcționăm în regim de deficit ecologic, prin suprasolicitarea resurselor. Din fericire, inovațiile tehnologice și atenția pe care o acordăm individual și la nivel de societate asupra risipei ne pot ajuta să facem mai bine pentru generațiile viitoare, fără a afecta productivitatea și confortul. De altfel, UE are ținte foarte ambițioase, cu o serie de momente cheie stabilite pentru 2030 și 2050, în care miza ține de implementarea principiilor ESG și de respectarea obiectivelor de dezvoltare durabilă. România, în calitate de stat membru al ONU și UE, și-a exprimat adeziunea la cele 17 obiective de dezvoltare durabilă ale Agendei 2030, iar asta înseamnă că vom avea reglementări pentru susținerea transformării sustenabile a business-urilor. Antreprenorii trebuie să fie pregătiți să abordeze și să pivoteze oportunitățile asociate principiilor ESG și trebuie să înțeleagă că doar așa își vor putea păstra relevanța pe lanțul de producție”, mai spune CEO-ul BCR Social Finance.

”Atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă (SDG) necesită o schimbare de paradigmă și proiectarea de noi modele de business axate pe impact pozitiv și crearea de valoare adăugată, pe termen lung, pentru toate părțile interesate. Personal, cred că înseamnă să ai un avantaj competitiv, pentru că, foarte pe scurt, dacă o companie nu va construi o strategie de sustenabilitate viabilă va dispărea de pe piață”, completează acesta.

Pe lângă păstrarea relevanței, antrenorii trebuie să mai aibă încă un lucru destul de important de luat în considerare în ceea ce privește implementarea principiilor ESG, și anume banii investitorilor.

Potrivit raportului PwC 2021 Global Investor ESG Survey, dat publicității la începutul lunii noiembrie 2021, aproape jumătate (49%) dintre investitorii la nivel global se arată dispuși să renunțe la investițiile în companii care nu au suficiente inițiative de mediu, sociale și de guvernanță corporativă (ESG), iar 79% spun că gestionarea riscurilor și oportunităților ESG reprezintă un factor important în luarea viitoarelor decizii de investiții.

Având în vedere aceste cifre, am dorit să aflăm și cum ar putea influența acțiunile, sau mai degrabă, inacțiunile de sustenabilitate activitatea de creditare a BCR Social Finance.

”Pentru BCR Social Finance toate companiile din România sunt importante și considerăm că avem know-how-ul și competența necesară pentru a oferi sprijin prin finanțare și educație de business. Asta o confirmă și studiile noastre, din care reiese că 79% dintre clienții noștri sunt mai optimiști cu privire la viitor lor după ce au accesat serviciile BCR Social Finance, în timp ce 80% au mai multă încredere în propria capacitate de a se adapta la schimbările sau crizele care apar”, ne declară Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.

Acesta precizează că, dacă ne gândim pe termen scurt, acțiunile și investițiile de sustenabilitate pot fi considerate costisitoare.

”Însă, ținând cont de schimbările climatice, de problemele cu care ne confruntăm, de comportamentul noilor generații cu privire la mediu și la selecția companiilor/brandurilor pe care le utilizează și de evoluția tehnologică, atunci avem nevoie să ne uităm la ce ar însemna costul inacțiunii de acum”, menționează el.

Astfel, un business care implementează politici ESG va fi susținut de BCR Social Finance pentru a putea face față schimbărilor prin care va trece compania, iar asta înseamnă că va primi consiliere și sfaturi personalizate în funcție de business, dar și condiții favorabile de finanțare, de la credite fără garanții sau cu garanție europeană, la condiții preferențiale de cost și posibilitatea de a avea un termen de rambursare mai mare.

Pe viitor ne propunem să creștem numărul de produse și facilitățile acordate companiilor care implementează politici sustenabile, inclusiv prin educație de business aplicată pentru atingerea obiectivelor de dezvoltare durabilă. În plus, companiile care creează impact pozitiv și implementează acțiuni de sustenabilitate vor beneficia de oferta dedicată de finanțare”, mai spune oficialul BCR Social Finance.

La finalul interviului nostru am încercat să facem și un exercițiu de imaginație și să vedem ce acțiuni am putea întreprinde pentru a construi un viitor sustenabil.

”Înainte de a vorbi despre ce putem face la nivel de societate și economie, cred că este foarte important să înțelegem puterea propriului exemplu și asumarea faptului că suntem direct responsabili de mediul înconjurător”, este de părere CEO-ul BCR Social Finance.

Acesta este convins că pentru a putea vorbi despre un viitor durabil este nevoie de educație ecologică și de schimbarea obiceiurilor de consum, de la reducerea risipei alimentare, la reducerea consumului de energie electrică și utilizarea mijloacelor de transport în comun, a bicicletelor sau a mașinilor electrice.

”De asemenea, e important să adoptăm economia circulară, un sistem bazat pe reducerea, refolosirea și reciclarea deșeurilor. Avem nevoie să conștientizăm importanța colectării selective și gestionarea deșeurilor, a produselor care pot fi reutilizate, a celor care pot fi reparate și a celor pe care le putem recicla. În plus, nu doar pentru un viitor sustenabil, ci și pentru un prezent mai bun, implicarea în acțiunile de voluntariat este un prim pas pentru a ajuta comunitatea și pentru a da mai departe din informațiile utile, benefice, care au puterea să construiască societatea în care ne dorim să trăim”, concluzionează Ștefan Buciuc, CEO BCR Social Finance.