O modalitate prin care obiectivele ar putea fi atinse, după cum explică reprezentanții Asociației Techsoup, constă în integrarea și utilizarea responsabilă a tehnologiei în educație, cu accent pus pe educarea profesorilor și elevilor pentru înțelegerea critică și utilizarea etică a tehnologiei și a codării.

În acest context, prin cea de-a VII-a ediției a programului „Meet and Code” România și ediția a II-a Republica Moldova, Asociația Techsoup sprijină 79 de ONG-uri din România și Republica Moldova să desfășoare activități de programare prin care mai bine de 3.000 de elevi se pot familiariza cu lumea tehnologiei.

Micro-finanțările ”Meet and Code” au fost disponibile pentru organizațiile non-profit din România și Republica Moldova, precum asociații de părinți, elevi, absolvenți sau profesori. Fiecare organizație a putut primi maximum trei granturi, a câte 300 de euro, cu condiția ca cele trei activități să fi fost diferite.

Aproximativ 100 de evenimente finanțate

Anul acesta, 73 de evenimente de tehnologie au fost susținute prin program în România și 21 în Republica Moldova.

Organizațiile care au aplicat în acest an pentru granturi ”Meet and Code” au fost, majoritar, ONG-uri mici și mijlocii, din zone rurale și suburbane, dedicate profesorilor, tinerilor sau domeniului educației nonformale.

Un exemplu este proiectul „Hack on Art” al celor de la „Stream Forward” din Râmnicu Vâlcea. Cei 50 de participanți, cu vârste între 8 și 14 ani, au participat la un hackathon de artă. Scopul competiției: să antreneze mintea creativă și analitică a copiilor, să le dezvolte abilitățile de lucru în echipă și să le ofere oportunități de a aplica cunoștințele tehnice într-un mod practic și captivant, subliniind importanța Artei în STREAM.

”#STEAM și #robotics ar trebui să ajungă la fiecare copil. Este calea de pregătire a elevilor pentru viitor. Asociația Stream Forward se implică, derulând primul său proiect. I-am întrebat pe copii dacă `A` de la Artă într-adevăr contează. Și i-am provocat să creeze o capodoperă îmbinând arta cu tehnologia. Am fost sprijiniți de Meet and Code și rezultatele au fost uimitoare”, explică Cristian-Nicolae Cotea, președinte Asociația STREAM Forward.

Despre securitatea cibernetică în mediul rural

Micro-finanțarea oferită prin programul ”Meet and Code” a ajutat și un ONG din Rădăuți să organizeze un eveniment prin care tinerii din mediul rural au putut să devină mai conștienți de ce înseamnă securitatea cibernetică și sănătatea în mediul digital.

”Programul Meet and Code ne-a ajutat să prindem curaj. Din momentul înființării și până acum, organizația noastră nu a aplicat pentru finanțări externe din cauza capacității organizaționale limitate și a expertizei precare în ceea ce privește gestionarea unui volum mare de documente și raportări. Programul Meet and Code ne-a ajutat să facem primii pași, exact ca un bebeluș entuziast că poate în sfârșit cerceta lumea ce-l înconjoară, în scrierea și gestionarea unui proiect de succes - `Utilizarea Sănătoasă a Internetului` - Adrian Ștefan Maftean, Președinte Asociația True Health.

În 2023, „Orașul viitorului” a fost Târnăveni din județul Mureș. Asta pentru că acolo Asociația de părinți a Liceului Teoretic Andrei Bârseanu a organizat mai multe ateliere dedicate elevilor cu vârste între 12 și 18 ani. Cei 48 de elevii au colaborat pe echipe pentru a construi un oraş al viitorului, unde facilitățile disponibile cetățenilor să fie cât mai mult automatizeze, pentru a le ușura viaţa de zi cu zi.

Evenimente de tehnologie în Republica Moldova

În Căușeni, Republica Moldova, 20 tineri din medii vulnerabile (refugiați și tineri din grupuri vulnerabile) au învățat să construiască un robot și să îl manevreze utilizând calculatorul. Totul în cadrul evenimentului ”Little Hackers” a cărui organizare a fost susținută prin granturile oferite în programul ”Meet and Code”.

Iar în Rezina, alți 22 de elevi au dobândit abilități de elaborare de prezentări digitale, care conțineau și o soluție inovativă pentru o problemă identificată în comunitatea lor.

Evenimente în desfășurare

Între 23 și 27 octombrie, aproximativ 80 de elevi din Onești vor învăța, în cadrul proiectului ”Crearea de soluții reale cu Micro:bit” finanțat prin ”Meet and Code”, cum să se poate monitoriza utilizarea energie cu ajutorul micro:bit.

Și la nivelul Republicii Moldova mai sunt evenimente finanțate prin a doua ediție din ”Meet and Code”. De exemplu, pe 30 octombrie, Asociația Obștească Media Birlii - Uniunea Media urmează să organizeze ”Dronetech: Descoperirea Lumii Dronei și a Tehnologiilor Viitorului”. Cu ocazia asta, 15 participanți vor dobândi abilități practice în controlul dronelor și vor învăța cum pot fi aceste tehnologii aplicate în diferite domenii.

Din 2017 până în acest an, 213 de ONG-uri au realizat 519 de activități educaționale de programare și tehnologie care au ajuns la aproximativ 21.000 de copii și tineri în cadrul programului coordonat în România și Republica Moldova de către Asociația Techsoup. Valoarea totală oferită în granturi s-a ridicat la 155.700 de euro.

”Meet and Code este mai mult decât un program de finanțare, este o comunitate de profesori și organizații non-profit care aduc idei și concepte STEAM noi în școli, biblioteci și nu numai. În ultimii 6 ani de când coordonez acest program, m-am bucurat să cunosc personal toate organizațiile aplicante, să urmăresc progresul și impactul lor și să văd cum tehnologia devine mai accesibilă pentru zeci de mii de copii și tineri din România și Republica Moldova”, a declarat Ana Stamatescu, coordonator Meet and Code România & Republica Moldova.

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul digitalizare. Țara noastră stă prost la trei capitole: competențe digitale, integrarea tehnologiei digitale și servicii publice digitale. De exemplu, la nivelul țării doar 6% dintre întreprinderi oferă formare în domeniul TIC, în timp ce media europeană este de 20%, arată un studiu DESI realizat de Comisia Europeană. Totodată, România este pe ultimul loc în Uniunea Europeană și în ceea ce privește integrarea tehnologiei digitale: doar 22% dintre întreprinderi înregistrează un nivel digital de bază, față de 55% media europeană.

De cealaltă parte, Guvernul Republicii Moldova a adoptat „Strategia Națională pentru Transformare Digitală”, care are ca scop, printre altele, reducerea decalajelor digitale cauzate de mediul de reședință sau nivelul de trai. De exemplu, 71% dintre gospodăriile bogate sunt dotate cu computere, în timp ce în medii mai sărace dotarea cu computere scade la 35%.