”Sticla este esențială pentru produsele noastre”, ne-a spus Adrian Cocan, cofondator și Investment Director al Lăptăria cu Caimac într-un interviu pentru Green Start-Up.

”Dacă am fi ambalat în plastic, termenul de valabilitate a unor lactate procesate minimal ar fi fost de sub 7 zile și nu ne-ar fi permis să fim prezenți în supermarketuri”, precizează acesta.

Reciclarea și recuperarea sticlei, misiune imposibilă în România

Totuși, decizia de a alege ambalajele din sticlă a fost una care a venit și cu provocări, două dintre cele mai importante fiind reciclarea și recuperarea acestora.

”Reciclarea și recuperarea în vederea reutilizării sunt două lucruri foarte diferite. Dacă reciclarea este dificilă pentru că infrastructura este deficitară, recuperarea în vederea reutilizării este pur și simplu imposibilă. Nu există stații de spălare, nu există automate RVM (reverse vending machine) pentru a recupera recipientele. Codul CAEN al spălării de ambalaje nici măcar nu e acceptat pentru vreun tip de grant nerambursabil. Așadar, aș spune că este destul de dificil să reciclezi în România”, declară Adrian Cocan.

Una dintre direcțiile prioritare pentru dezvoltarea Agroserv Măriuța, compania care deține brandul Lăptăria cu Caimac, pentru anul în curs este proiectul stației de spălare a ambalajelor. Potrivit fondatorilor companiei, capacitatea de spălare ar urma să fie de 10.000 de sticle și borcane pe oră.

Așa cum menționează reprezentantul Lăptăria cu Caimac, chiar dacă stația de spălare este un proiect important pentru dezvoltarea business-ului, din păcate, există întârzieri în implementarea acestuia, în raport cu estimările inițiale ale echipei.

”În acest moment, așteptăm ultimul aviz necesar autorizației de construire, însă și criza energetică este un factor care vine cu o serie de provocări. Planul de afaceri cu care am pornit spre aprobare pleca de la alte premise ale costurilor și mai ales ale disponibilității energiei - gaz și curent electric, iar propunerea noastră inițială nu mai este acum la fel de fezabilă”, explică Adrian Cocan.

Stație de biogaz pentru a reduce impactul

O altă direcție importantă în ceea ce privește investițiile pentru dezvoltare ale Agroserv Măriuța, firma care deține brandul Lăptăria cu Caimac, vizează și construcția unei stații de biogaz.

După cum spune acum Adrian Cocan, nevoia unei stații de biogaz nu mai este discutabilă, ”iar acum suntem în stadiul în care ne gândim la aceste două proiecte ca fiind unul singur, având în vedere necesitatea lor”.

Așa cum precizau proprietarii Agroserv Măriuța în raportul din mai transmis Bursei de Valori București – compania este listată pe piața AeRO începând cu 21 mai 2021 sub simbolul bursier MILK - proiectul construcției unei stații de biogaz ”se aliniază cu directivele UE, în mod particular Pactului Verde European și va duce compania mai aproape de dezideratul de a deveni neutră din punct de vedere al impactului asupra climei până în anul 2030. Acest proiect este plănuit să fie implementat începând cu anul 2023”.

”Stația de biogaz și stația de spălare a sticlelor sunt două proiecte mari și complicate, iar în momentul de față implică dedicarea integrală a resurselor. Odată cu implementarea acestora, vom începe să găsim noi soluții pentru a crește sustenabilitatea brandului”, ne-a mai spus Adrian Cocan.

Având în vedere planurile de dezvoltare ale companiei pentru anul în curs, bugetul de venituri și cheltuieli propus pentru 2022, prevede o cifră de afaceri totală de 94,4 milioane de lei, o creștere cu 38% față de 2021 și un profit net de 2,7 milioane de lei, o apreciere cu 56% comparativ cu anul 2021.

Agroserv Măriuța a raportat o cifră de afaceri de 68,4 milioane de lei pentru anul 2021 o creștere cu 40% față de 2020 și un profit net de 1,7 milioane de lei, comparativ cu o pierdere de 6,2 milioane de lei înregistrată la nivelul anului 2020.