Pedro Pacheco, vicepreședinte analist la Gartner, a declarat că „2023 este momentul adevărului pentru a înainta în electrificarea completă. Creșterea bruscă a prețurilor la electricitate în Europa face în așa fel încât costurile de funcționare ale BEV-urilor să fie mai puțin atractive, iar unele țări, cum ar fi Marea Britanie, Elveția si Australia, încep să introducă impozitarea vehiculelor electrice.”

În plus, creșterea bruscă a prețurilor materiilor prime, cum ar fi litiul și nichelul, va duce în mod inerent la creșterea costurilor BEV, ceea ce va îngreuna sarcina producătorilor de echipamente originale (OEM) de a reduce diferența de preț față de vehiculele cu combustie internă. Prin urmare, vânzările de BEV ar putea crește într-un ritm considerabil mai lent sau ar putea stagna pe unele piețe, ceea ce va face ca investițiile legate de BEV sa dureze mai mult timp pentru a atinge pragul de rentabilitate.

Gartner se așteaptă ca shortage-ul lanțului de aprovizionare din industria auto să continue anul acesta. „La mai bine de doi ani de la începutul pandemiei, producătorii de automobile încă nu pot prevedea sfârșitul perioadei de shortage pe partea de chip-uri semiconductoare și nici shortage-ul ulterior al vehiculelor pe care le pot produce. De asemenea, se confruntă cu o aprovizionare insuficientă cu materialele principale necesare în producerea bateriilor BEV, ceea ce a dus la creșterea prețurilor materiilor prime", a declarat Mike Ramsey, vicepreședinte analist la Gartner.

Această perioadă de recesiune oferă o oportunitate pentru directorii IT din industria auto pentru a-și ajuta companiile să își crească cota de piață prin intermediul tehnologiei. De exemplu, mai mulți producători auto consacrați încearcă să se transforme în companii de tehnologie, dar cultura lor corporativă a reprezentat un obstacol major în calea ambițiilor lor. „Acesta trebuie să fie punctul de plecare pentru a evita mărirea decalajului față de producătorii auto nativi digitali și pentru a-și crește și mai mult veniturile prin intermediul tehnologiei", a declarat Pacheco.

Piața auto după anul 2023

Gartner preconizează că, până în 2026, peste 50% din vehiculele electrice vândute la nivel global vor fi branduri din China de automobile.

„Există mai mult de 15 companii chinezești care vând EV-uri și multe dintre acestea sunt modele mai mici și mult mai puțin costisitoare decât cele vândute de rivalii străini", a spus Ramsey. „În timp ce producătorii auto străini precum Tesla, VW si GM vând multe EV-uri în China, creșterea este mult mai rapidă în cazul companiilor chineze.”

Pe măsura ce cererea de EV-uri crește în întreaga lume, firmele chineze sunt bine poziționate pentru a profita de această creștere, având un acces bun la minerale cheie și la capacitățile de producție ale bateriilor din China. Gartner recomandă CIO din industria auto care se concentrează pe EV-uri, să integreze software de planificare și vizibilitate a lanțului de aprovizionare pentru a asigura decizii de afaceri mai bune cu privire la locul de aprovizionare cu materiale cheie ți pentru a asigura reziliența pentru materialele cheie.

Analiștii Gartner estimează că, până în 2025, giganții din domeniul tehnologiei vor deține o parte din sistemul de operare pentru 95% dintre mașinile noi aflate in circulație. Giganții din domeniul tehnologiei au început să înlocuiască furnizorii de nivel 1 din industria auto ca furnizori de software pentru vehicule (de exemplu, Google Automotive Services si CarPlay) și, de asemenea, iși folosesc ecosistemele pentru a obține o cotă mai mare din teritoriul sistemelor de operare pentru vehicule (de exemplu, parteneriatul dintre Renault - Google si parteneriatul dintre VW - Microsoft).

În plus, mai multe companii din domeniul tehnologiei sunt direct implicați în dezvoltarea, fabricarea și vânzarea de automobile. Foxconn, Huawei, Alibaba, Xiaomi, Tencent și Sony sunt exemple ale acestei tendințe.

„A avea succes de unul singur nu va fi posibil pentru un OEM sau un furnizor tradițional", a declarat Pacheco. "Fiecare dintre ei trebuie sa încheie parteneriate cu cel puțin câțiva giganți digitali dacă vor să rămână profitabili și competitivi în industrie.”