În momentul de față fiecare compania trebuie să-și dezvolte programe reale de CSR și sustenabilitate, să treacă dincolo de un țel de bază, acela de a reduce emisiile de gaze de seră și să îmbunătățească modul prin care face business. Nu e vorba doar despre profit, ci despre profit al planetei.

HP se bazează pe trei piloni de bază când vine vorba de sustenabilitate - Oameni, Planetă, Comunitate. De asemenea, HP a lansat programul de educație și responsabilizare a lanțului său de furnizori numit Amplify Impact, care are 10.000 de parteneri în toată lumea.

Am discutat cu Mugur Pantaia despre modul în care o companie ce face PC-uri, laptopuri, dispozitive de printare, dar și soluții B2B poate să devină verde și să-și atingă obiectivele.

Iată principalele subiecte discutate:

  • HP Amplify Impact are 10.000 de parteneri în momentul de față
  • Ținta HP e de a reduce cu 75% folosirea plasticului de unică folosință până în 2025
  • HP vrea să ajungă la un procent de 30% de plastic reciclat folosit în producție până în 2025.
  • 4,9 miliarde de cartușe de imprimantă HP sau Samsung au fost create în 2020 din 125.000 de tone de plastic reciclat.
  • HP a ajuns la 51% energie regenerabilă în lanțul său de producție în 2020.
  • HP a lansat o inițiativă de împădurire în România alături de ONG-ul Pădurea Copiilor prin care se implică în împădurirea zonelor de câmpie.
  • Mugur Pantaia a discutat și despre inițiativa de educație HP Life prin care au fost ajutați 374.000 de studenți din toată lumea.
  • HP a fost prima companie de IT care a publicat nivelul emisiilor de gaze de seră, dar și amprenta sa de carbon.
  • Serviciul de abonament pentru imprimare - HP Instant Ink - a ajuns la 9 milioane de oameni și se bazează pe folosirea responsabilă a cartușelor, dar și reciclarea acestora.
  • Angajații HP din România au făcut peste 4.300 de ore de voluntariat în 2021.

Care sunt pilonii principali pe care se bazează HP când vine vorba de sustenabilitate?

HP vrea să atingă emisii zero de gaze de seră pe tot lanțul său de valoare până în 2040. Am integrat impactul sustenabil în strategiile noastre de business în ultimii 20 de ani, pentru că noi credem că ceea ce e bun pentru mediu e bun și pentru afaceri.

Avem un framework de lucru numit HP Sustainable Impact care are trei piloni - Oamenii, Planeta și Comunitatea. Astfel, transformăm afacerea către o economie circulară și un viitor cu emisii de carbon scăzute pentru a proteja planeta.

Anul trecut HP a lansat Amplify Impact, un program de analiză a partenerilor, dar care oferă resurse și training acestora. Avem 10.000 de parteneri în toată lumea care pot să se alăture eforturilor HP de a genera impact valoros în zona de acțiune climatică, drepturile omului sau echitate digitală. Din luna februarie 2022 programul este disponibil și pentru partenerii din România.

De asemenea, suntem dedicați unui viitor pozitiv când vine vorba de defrișări și încă din 2016 am reușit să atingem un milestone important - hârtia produsă de HP a atins zero defrișări pentru a fi creată.

În plus, suntem pe cale de a atinge zero defrișări și când vine vorba de ambalaje, iar scopul nostru este să reducem folosirea plasticului de unică folosință cu 75% până în 2025.

Nu în ultimul rând, HP are o gamă de produse și servicii sustenabile, iar scopul nostru este să ne creștem folosirea plasticului reciclat postconsum de la 9% în 2019 până la 30% în 2025 pe toată gama de produse de printare și sisteme de productivitate personală.

Într-un final, l-aș cita pe Enrique Lores, președintele și CEO-ul HP, care a spus că „În acest moment din istorie și de acum înainte, companiile vor fi judecate dincolo de profitul pe care-l obțin. Vor fi judecate prin valoarea pe care o creează în societate”.

Ce acțiuni ați întreprins la HP pentru a vă atinge țelurile de sustenabilitate?

Recent, HP a anunțat achiziția Choose Packaging, o companie care a inventat prima sticlă disponibilă comercial creată din hârtie, nu din plastic. Această investiție accelerează zona noastră de ambalare sustenabilă, împreună cu soluția proprie Molded Fiber Tooling, bazată pe printare 3D. Astfel, putem transforma o piață de 10 miliarde de dolari prin ambalaje bazate pe fibre.

Care sunt câteva cifre care vorbesc despre reducerea impactului asupra mediului în cadrul HP?

  • Am reușit să obținem 800.000 de tone de plastic din oceane care va fi folosit în produsele HP.
  • În 2020 am fabricat peste 4,9 miliarde de cartușe de imprimare HP și Samsung folosind 125.000 de tone de plastic reciclat, inclusiv din cartușele HP. Prin acest lucru am reușit să evităm ca 916 milioane de cartușe originale HP, 127 de milioane de umerașe de haine și 5 miliarde de sticle de plastic să ajungă la gropile de gunuoi.
  • În cadrul operațiunilor globale am atins o cifră de 51% de electricitate din surse regenerabile.
  • Suntem la jumătatea țintei noastre de a reduce emisiile de gaze de seră din producție cu 30% până în 2025.

De asemenea, avem o inițiativă numită Sustainable Forests Collaborative, prin care HP vrea să restaureze și să întrețină 200.000 de acri de pădure în Brazilia și China.

Avem o astfel de inițiativă în România, împreună cu ONG-ul Pădurea Copiilor. Vrem să refacem zone degradate din sudul României prin împădurire. România are un grad de împădurire de 60%, dar zonele din Muntenia și sudul țării ating doar 6,5%, ceea ce duce la deșertificare și temperaturi mai mari.

Prin acest proiect, Pădurea Copiilor va continua să identifice suprafețe de teren degradate. 12.000 de puieți vor fi plantați anul acesta, ceea ce va avea un impact direct pentru 6.700 de rezidenți din Filipeștii de Târg și un impact indirect pentru 230.000 de oameni din zona industrializată de lângă Ploiești.

Sustenabilitatea nu e doar despre planetă, ci despre oameni. Tehnologia și educația pot aduce un echilibru în lume. Avem un program numit HP LIFE (Learning Initiative for Entrepreneurs), prin HP Foundation, care oferă acces la 30 de cursuri de IT și de antreprenroiat. Din 2016, programul a ajuns la 374.000 de studenți din 198 de țări și teritorii. Țelul nostru e să ajungem la un milion de studenți ajutați până în 2025.

Programul e disponibil și în română prin Junior Achievement, fiind implementat și în competițiile JA. În 2020, 65.000 de studenți au participat la cursuri prin cadrul acestui program.

În plus, vreau să mai menționez încă două milestone-uri importante ale HP. În 2007 am fost prima companie IT care a publicat transparent emisiile de gaze de seră asociate cu producția proprie, iar în 2013 am fost prima companie IT care a publicat amprenta sa de carbon.

În acest context, cum poate un program de sustenabilitate să contribuie la dezvoltarea economică a unei companii și să aducă beneficii și pentru acționari, dar și pentru clienți?

Credința HP în programele de sustenabilitate a ajutat compania în 2021 să aibă peste 3,5 miliarde de dolari în vânzări noi influențate de sustenabilitate, o creștere de 3 ori față de anul anterior.

De asemenea, programul HP Amplify Program a reușit să educe peste 1.400 de parteneri pentru a implementa schimbări ce maximizează oportunități. Iar sustenabilitatea e un diferențiator competitiv.

HP și-a propus ca până în 2025 50% din partenerii noștri să fie implicați voluntari în programul HP Amplify Impact. Iar studiile arată că din ce în ce mai mulți oameni sunt dispuși să lucreze pentru companii care susțin real și activ sustenabilitatea.

Cum funcționează programul Amplify Impact?

Programul e disponibil acum în 43 de țări din lume, inclusiv în România. Amplify Impact vrea să mărească gradul de resonsabilizare în industria IT. Oferim partenerilor noștri acces la training, unelte de vânzări, asset-uri de marketing, acces la centrul nostru de sustenabilitate și reglementare pentru ca obiectivele partenerilor noștri să fie curajoase și sustenabile.

Ați investit mult și în dezvoltarea de noi soluții de printare, inclusiv programul HP Instant Ink, un abonament prin care promovați responsabilizarea consumatorului și economia circulară?

Am lansat HP Instant Ink în România acum un an. Programul folosește cartușe de volum mare, un model pe bază de abonament care se bazează pe numărul de pagini folosite și cu livrare gratuită către client atunci când nivelul său de cerneală scade. Planurile lunare sunt flexibile, pot fi anulate sau schimbare oricând, iar dacă utilizatorul nu folosește paginile incluse în abonament acestea se pot reporta pentru luna viitoare.

Pandemia a creat nevoia pentru printare acasă, atât când vine vorba de muncă, dar și de învățare. Instant Ink a ajuns la peste 9 milioane de utilizatori în toată lumea.

Serviciul oferă costuri de printare cu 70% mai mici pe lângă avantajul livrării la ușă. Comenzile de cerneală sunt automate, atunci când imprimanta știe că nu mai e destulă cerneală. În plus, încurajează sustenabilitatea. Cartușele noastre originale includ plastic reciclat, inclusiv recuperat din oceane.

Ce obiective de business are HP în România pentru 2022?

În România vrem să creștem oportunitățile mediului de lucru hibrid, ne bazăm și pe zona de securitate, dar și pe partea B2B în zona de sisteme de calcul personale și printare pentru companii.

Când vine vorba de munca hibridă, cred că aceasta va exista și după pandemia de Covid-19. Clienții noștri vor avea nevoie mereu de produse și servicii adaptate noului stil de lucru.

De asemenea, pandemia a scăzut securitatea organizațiilor. Multe dintre acestea au avut ineficiențe când vine vorba de accesul de la distanță. Au apărut vulnerabilități de VPN, iar dispozitivele au devenit mai puțin sigure. Infracțiunile cibernetice creează pagube de 1000 de miliarde de dolari anual. La fiecare patru secunde e descoperit un malware.

În plus, zona de printare face parte din viața noastră de zi cu zi. HP Managed Print Services transformă afacerile digitale prin securizarea flow-ului de date din echipe. Vom continua să ne bazăm pe HP Instant Ink și pe serviciul HP+, prin care orice imprimantă HP poate deveni una smart și care poate fi folosită de la distanță de pe orice dispozitiv.

În final, sustenabilitatea nu e doar despre ce face compania, ci despre cum își implică angajații. Cum arată acest aspect la HP Romania?

Campaniile de anul trecut au reușit să implice 854 de voluntari, iar colegii mei au făcut peste 4.309 ore de voluntariat. Aceste campanii nu sunt doar despre implicare, ci despre a-i face conștienți de provocările pe care le avem de înfruntat pentru a îmbrățișa un mod de lucru și de viață sustenabile.

Îi implicăm pe angajații noștri în proiectele de educație, așa cum e HP Life de care menționam anterior. Voluntarii HP au devenit mentori pentru studenți și i-au ajutat să-și dezvolte idei de business viabile.

Am dezvoltat local și un proiect numit Hacks for a Sustainable Life, prin care vrem să deschidem conversații reale despre reciclare și să prezentăm soluții noi și creative prin care putem să nu avem un impact personal atât de mare asupra planetei.

Proiectul include 4 workshop-uri create împreună cu Fundația Calea Victoriei în care discutăm soluții Do It Yourself sau sustainable living.

De asemenea, mai avem un proiect numit Caps of Love, prin care colectăm capace de plastic pe care le trimitem către un ONG pentru a fi refolosite sau reciclate. În plus, vom continua și în 2022 campania HP Forest Initiative menționată anterior prin Sustainable Forests Collaborative.