Aceste Pop-up-uri de infrastructură vizează integrarea mai multor macro concepte într-un spațiu util, mai mic ca dimensiuni, ușor de utilizat și montat datorită soluției modulare și scalabile. Aceste cutii modulare pot fi amplasate în diferite locații, fiind extrem de utile pentru nevoile comunităților locale, datorită conceptelor sustenabile conjugate.

Primul Pop-up de acest fel a fost deja amplasat în sectorul 3, la intersecția Bulevardului Unirii cu Nerva Traian și are ca scop rezolvarea câtorva dintre problemele majore pe care le au oamenii din comunități atunci când vine vorba despre sustenabilitate și gestionarea resurselor.

Am fost și noi să vedem primul astfel de Pop-up de infrastructură, pentru a afla mai multe despre facilitățile pe care le oferă localnicilor, cum funcționează și care sunt planurile de extindere.

„Bucureștiul are de atins obiective de decarbonizare a transportului, de colectare a deșeurilor, de reducere a poluării și de îmbunătățire a calității aerului, conform țintelor impuse de Comisia Europeană. Pop-up-ul de infrastructură este un exemplu de astfel de soluție, care credem că va fi îmbrățișată de comunitatea din zonă. Obiectivul nostru este să continuăm să dezvoltăm astfel de proiecte în București până la finalul anului, urmând ca de anul viitor să mergem și în alte orașe ale țării”, declară Raluca Fișer, președinte Green Revolution.

Președintele Green Revolution menționează că anul acesta este planificată suplimentarea acestui tip de infrastructură cu încă trei sau patru unități în celelalte sectoare din capitală, însă pe viitor, ele ar putea ajunge la câteva sute. Pop-up-ul implementat la Piața Volantă Nerva Traian integrează un RVM pentru colectarea sticlelor de plastic și de sticlă și a cutiilor pentru băuturi, atât SGR, cât și NON SGR, o parcare pentru biciclete, două stații de încărcare pentru vehiculele electrice de la Renovatio și un FANbox pentru coletele livrate prin FAN Courier.

Plafonul construcției este acoperit cu panouri solare, care furnizează energie electrică pentru sistemul de camere de supraveghere, RVM, poarta de intrare în parcarea pentru biciclete, FANbox și stațiile de încărcare, dar și cu un spațiu verde cu gazon și flori ornamentale. De asemenea, Pop-up-ul de infrastructură este conectat și la rețeaua electrică, astfel încât sistemele să fie funcționale și atunci când soarele nu este pe cer.

Corneliu Belciug, Director programe Green Revolution și omul care a supravegheat dezvoltarea și implementarea acestui concept de infrastructură sustenabilă pentru orașe, ne-a demonstrat cum funcționează parcarea pentru biciclete.

Pentru a putea intra în parcarea pentru biciclete, proprietarii care aleg să le lase acolo vor folosi o aplicație pe telefon, care facilitează accesul la rastelele care integrează cele 16 locuri de parcare. Rastelele provin de la firma olandeză VelopA și sunt foarte intuitive și ușor de operat, acesta fiind unul dintre motivele pentru care Green Revolution a ales soluția olandezilor, care au experiență în integrarea bicicletelor în mobilitatea urbană.

Parcarea respectivă este monitorizată la interior, iar partea exterioară a Pop-up-ului este și ea monitorizată video, iar bicicliștii găsesc la interior și unelte prin care își pot repara bicicleta la nevoie.

În contextul creșterii achizițiilor de mașini electrice, infrastructura de încărcare joacă un rol tot mai important. Astfel, prin colaborarea cu Renovatio, un important furnizor de infrastructură de încărcare pentru vehiculele pe baterii în România, Green Revolution a dotat această construcție și cu două stații de încărcare, care pot alimenta simultan câte un vehicul fiecare. Astfel, două mașini electrice pot fi încărcate la curent alternativ la o viteză maximă de 22 kW, prețul fiind de 1,99 RON per unitate de încărcare, iar reprezentanții Renovatio ne-au comunicat că prețul final al încărcării depinde de capacitatea bateriei vehiculului respectiv.

Cei care vor să folosească aceste stații trebuie să își aducă propriul cablu de acasă, pentru că ele nu au unul atașat. Panourile solare pot furniza o parte din energia necesară pentru încărcare, care va fi suplimentată de rețea, în funcție de nevoi.

În ce privește RVM-ul, este important de știut că, deși acesta acceptă ambalaje nedeteriorate și cu etichetă SGR și NON SGR, el nu poate oferi clientului garanția pe care acesta a plătit-o pentru ambalajul respectiv.

Modularitatea acestui tip de infrastructură sustenabilă pentru orașe asigură dezvoltarea și implementarea sa în fiecare zonă a unui oraș, în funcție de nevoi și de numărul de locuitori, de exemplu. Felul în care el este gândit centralizează mai multe aspecte legate de sustenabilitate, printre care colectarea ambalajelor și mobilitatea urbană fără emisii.