Toate școlile din sistemul public de învățământ au primit astfel oportunitatea de a lansa un strigăt de ajutor, Narada având scopul de a mobiliza comunitățile pentru a găsi soluții de rezolvare. După exact trei ani de la lansarea proiectului, pe HartaEdu.ro sunt lansate aproape 1500 de alerte ale școlilor din România, însumând nevoile educaționale a peste 350 de mii de copii. Până în prezent au fost rezolvate aproape 600 de alerte cu investiții de 7 milioane de lei, bani proveniți din donații menite să schimbe educația. Aceste investiții se traduc în aproape 110 mii de povești și destine ale copiilor rescrise, ca cifră de impact.

„Ne-am propus ca până în 2030 să putem număra impactul educațional la aproape 500 de mii de copii. În 2024 suntem la 110 mii de copii, adică o cincime din obiectivul propus. Mai avem mult de muncă și suntem dispuși să o facem, mai ales că suntem înconjurați cu așa o energie minunată din partea atâtor oameni care cred în noi și cred că educația este singura noastră șansă, a noastră ca națiune, spre evoluție”, declară Raluca Jianu, președinte Narada.

5 octombrie 2021 aducea în peisajul pandemiei imaginea sistemului educațional românesc gata de colaps. Peste 1,2 milioane de elevi, potrivit spuselor ministrului educației de la vremea respectivă, învățau în școli cu o infrastructură neadecvată, nu existau programele PNRR și PNRAS, școlile erau nereabilitate de zeci de ani de zile, multe dintre ele funcționau cu toalete în fundul curții, nu aveau o sursă de alimentare cu apă potabilă, iar sistemul de termoficare era aproape inexistent.

Nici nu se putea vorbi de laboratoare de științe, biblioteci sau tehnologie modernă în sălile de curs, profesori fiind depășiți de sistemul de învățare hibrid online și offline, iar copiilor lipsindu-le resursele de bază pentru a continua educația, nepunându-se problema performanței în nenumărate comunități.

Ca în majoritatea domeniilor, birocrația era cuvântul cheie și în educație. Ca o soluție la tot acest tablou alarmant, o mână de oameni pentru care educația a reprezentat cea mai valoroasă recompensă a vieții, capabili să vadă cum ar putea arăta viitorul în lipsa ei, naradienii, abia obișnuiți cu politice societății civile, au pus pe masa un proiect unic în România la perioada respectivă: HartaEdu.ro. Folosindu-se de tehnologie și inovație, au localizat pe o hartă a României toate școlile din sistemul public de învățământ, oferindu-le acestora posibilitatea de a înscrie alerte, de a cere ajutor comunităților.

Trei ani mai târziu, aproape 600 din aceste alerte au fost rezolvate, rezultatele fiind mult mai profunde decât lasă să se vadă această cifră.

Dincolo de săli de clasă reabilitate, mobilier schimbat, table inteligente, videoproiectoare, biblioteci, terenuri de sport, chiar microbuze cu care elevii să poată fi aduși la școală, Narada, cu ajutorul tuturor oamenilor care s-au implicat, oameni obișnuiți care cred în puterea educației, al companiilor mari, a oferit altceva: a arătat că se poate și a sprijinit schimbarea mentalităților. La rândul lor, mulți dintre cei implicați în educație au părăsit zona lor de confort și și-au adus contribuția.

De la simpla scriere a unei alerte pe HartaEdu și până la mobilizarea părinților, a companiilor locale, la project managementul unui târg școlar și până la comunicarea evenimentelor organizate de școală, dascălii au demonstrat că pot pune umărul în egală măsură cu oricine pentru a contribui la această transformare a educației, atât de necesară.

De-a lungul celor trei ani, Narada a consolidat nenumărate campanii și proiecte ale HartaEdu, toate având ca obiectiv principal educația copiilor. Cea mai recentă campanie, 1 copil încălțat = 1 destin dezlegat, a fost un exercițiu de mobilizare socială, născut în urma unui studiu efectuat printre profesorii de pe HartaEdu, profesori care în numai câteva zile au cerut ajutor pentru 8220 de elevi din comunitățile lor, elevi care nu aveau bunurile de bază precum ghiozdane, rechizite, o geacă de iarnă sau o pereche de încălțări îmblănite, obiecte fără de care se aflau în pragul abandonului școlar și a unui dezastru educațional.

Artiștii Irina Dragomir și Vali Bărbulescu s-au alăturat acestui proiect, realizând o instalație de artă ce a fost expusă în trei dintre centrele comerciale bucureștene pentru a atrage donații, respectiv imaginile fotografice și video din comunitățile vizate, ce au fost ulterior expuse în cadrul unei expoziții de artă la galeria Galateca.

Aproape 100 de influenceri, mare parte dintre ei răspunzând chemării lui Florin Grozea, au susținut această cauză pe rețelele de socializare îndemnând oamenii să doneze și cu toate aceste eforturi s-au strâns banii pentru a echipa pentru școală 2.698 de copii, rezultat ce a depășit obiectivul Narada de minim 2.500 de copii care să se poată concentra pe educație fără a mai avea această presiune financiară pe umerii lor micuți.

Echipele Amazon, Prime, Mastercard, Adobe, Impetum Group, Ipso Agricultură și Roca Industry au sprijinit această campanie și oamenii din aceste companii au intrat în provocarea donațiilor. Valoarea unui singur pachet de speranță pentru copii este de 600 de lei.

Un alt proiect semnificativ al HartaEdu a fost reprezentat de cele două ediții ale campaniei „Împreună pentru școala noastră”, la finalul cărora 85 de școli au organizat târguri, au mobilizat comunitățile și și-au rezolvat alertele de infrastrctură și dotări. Sute de profesori au învățat să fie antreprenori, să facă fundraising, comunicare și project management, elevii au învățat și ei aceleași abilități, iar părinții au conștientizat cât de important este implicarea lor.

Azi, 85 de școli au alertele rezolvate și sunt cu un pas mai aproape de a oferi copiilor toate condițiile necesare pentru a le permite să viseze mare, să-și împlinească potențialul prin educație.

„Acum doi ani școala noastră se confrunta cu diverse provocări, de la lipsa spațiilor pentru laboratoare, dotări moderne, spații prielnice desfășurării activităților sportive în aer liber, atragerea copiilor spre școală (în special al celor de etnie rromă), motivarea acestora precum și a părinților în vederea susținerii copiilor pentru a finaliza 8 clase. Construirea acestui teren de sport a avut un impact destul de mare nu doar la nivelul comunității școlare, ci aș putea spune că impactul a fost chiar la nivelul întregii comunități locale”, afirmă Bogdan Dorneanu, profesor de matematică la Școala Gimnazială „Petru Rareș” din Hârlău, o comunitate din județul Iași.

A scris o alertă pe HartaEdu și a spus că e nevoie foarte mare de un teren de sport. Când oamenii s-au mobilizat și s-a găsit finanțare din partea Prime Kapital Development, și-a petrecut toată vara pe șantier, iar acum, după ore, supervizează renovarea școlii, printr-un proiect PNRR. Acestea sunt numai câteva exemple de proiecte, fiecare dintre ele aducând dincolo de tranformarea din școală, o transformare de mentalitate la nivel de comunitate. Printre partenerii HartaEdu se numără Inditex, Amazon, BIC România, Deloitte, Hidroelectrica și Mastercard.