Desfășurat pe durata a patru ani (septembrie 2019 – august 2023), din proiect au făcut parte 114 școli și grădinițe din România, dispuse în nouă clustere din nouă regiuni ale țării.

Bugetul total al proiectului s-a ridicat la 2,9 milioane de euro, investit în intervenții ale organizațiilor partenere pentru dezvoltarea abilităților de management ale directorilor din școli, îmbunătățirea competențelor pedagogice ale profesorilor, creșterea învățării relevante pentru elevi, cu focus pe dezvoltarea competențelor digitale și de literație. În total, proiectul a avut un impact real pentru 3.600 de profesori și 64.000 de elevi și preșcolari.

”Deși pare că suntem la finalul unei călătorii de patru ani, suntem, de fapt, într-un moment de tranziție care aduce pentru noi și școlile din România un nou început. Edu Networks, un program co-creat de un grup de organizații condus de AVE, și-a propus să producă schimbare ireversibilă în 114 școli, prin transformare cu accent pe leadership și management școlar, competențe pedagogice pentru profesori și învățare relevantă pentru elevi. Am înțeles că educația nu este doar despre livrarea de cursuri sau traininguri, ci și despre crearea de experiențe de învățare autentică. Scopul nostru final este ca fiecare școală să devină sprijin și partener de schimbare pentru alte școli. Ne dorim ca modelele și bunele practici dezvoltate în cadrul Edu Networks să se extindă în comunitatea educațională, influențând pozitiv sistemul de învățământ din țară”, a spus Gabi Pascal, managerul programului Edu Networks.

Edu Networks: investiții de 2,9 milioane de euro

Scopul Edu Networks a fost de a aduce împreună, într-un efort coordonat, 9 organizații educaționale, care să genereze schimbare în dezvoltarea școlilor prin transformări organizaționale sistemice și de durată și de a avea impact la nivel național.

Școlile implicate în Edu Networks au fost organizate la nivel național în nouă clustere ținându-se cont de proximitatea geografică dintre ele: Bacău, Bistrița-Năsăud, Brad, București-Ilfov, Buzău, Dâmbovița, Galați, Olt și Valea Jiului.

În Brad (jud. Hunedoara), Bacău și Olt au fost organizate clustere a câte 12 școli, în zona Bistrița-Năsăud și în Dâmbovița au activat clustere de câte 10 școli, în Buzău și Valea Jiului au fost formate clustere de 13 școli, în timp ce în Galați și zona București – Ilfov au fost formate clustere de 16 școli.

În ultimul an de program, cele nouă clustere au accesat 14 granturi în valoare totală de aproape 150.000 de euro pentru a susține procesele de transformare din școli și a le familiariza cu accesarea de resurse externe și administrarea lor.

Parcurs complex de învățare

Edu Networks a fost structurat după o arhitectură care a vizat paliere esențiale de intervenție, cu beneficii reale pentru școală, elevi și societate, centrate pe leadership și management școlar, reducerea decalajelor educaționale, competențe de comunicare și eficiență personală, învățare experiențială.

În cei patru ani, profesorii au beneficiat de dezvoltare personală și profesională prin acces la resurse, instruire, consultanță, mentorat, facilitatori profesioniști și instrumente de lucru noi și moderne, precum și de sesiuni de lucru cu comunitatea locală.

Literația a fost un punct central al programului, iar intervenția s-a bazat pe formarea cadrelor didactice, astfel încât să evalueze, proiecteze și susțină dezvoltarea competențelor de literație ale elevilor.

Prin instrumentul BRIO Literație elevii au fost testați înainte și după intervențiile din Pilonul de literație și gândire critică, iar rezultate au arătat o creștere de aproape 10 puncte a competențelor, de la un scor de 54,84 de puncte în 2021, la 60,43 de puncte în 2022.

Peste 6.500 de resurse educaționale în domeniul literației au fost dezvoltate de peste 400 de profesori, în urma aplicării lor la clasă și cu sprijinul mentorilor.

Programul a vizat și dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor, pe două direcții: utilizarea instrumentelor digitale și pedagogia digitală (utilizarea eficientă din punct de vedere pedagogic a soluțiilor digitale în vederea susținerii și îmbunătățirii procesului de predare, învățare și evaluare în clasă).

Din peste 1.000 de profesori formați în domeniul digital, 66 profesori au fost selectați și pregătiți pentru a deveni experți educaționali pedagogie digitală, capabili să-și susțină colegii să-și dezvolte competențele digitale.

La nivelul școlilor profesorii se întâlnesc periodic pentru a învăța de la colegi și a împărtăși resurse, a practica împreună lucrurile noi învățate înainte să aplice la clasă, a reflecta asupra experienței de la clasă și se sprijini reciproc.

Aceste comunități sunt găzduite de facilitatori din rândul profesorilor. 61 de profesori au absolvit programul de consolidare a competențele de facilitare a comunităților de practică cu o medie a evaluărilor de 4,5/5. Fiecare a organizat cel puțin șase întâlniri de comunitate în școlile lor pe parcursul a doi ani.

9 ONG-uri se aliază pentru dezvoltarea școlilor din România

Implementarea Edu Networks s-a realizat prin alianța a nouă organizații din educație și cu susținerea partenerilor din zona de business.

Sub coordonarea AVE, au colaborat cu scopul de a transforma școlile: Fundația Noi Orizonturi, Asociația OvidiuRo, Finnish Teacher Training Centre, Romanian Business Leaders, Asociația „Lectura și Scrierea pentru Dezvoltarea Gândirii Critice” România, Asociația Școala de Valori, Asociația InfinitEdu, Asociația Teach for Romania.

Împreună, cele nouă organizații au creat procese de transformare în școli pe trei direcții: leadership și management școlar, competențe pedagogice și învățare relevantă pentru elevi. Expertiza dobândită pe parcursul celor patru ani de program va sta la baza viitoarelor programe dezvoltate de organizațiile partenere.