Ce sunt e-combustibilii

În primul rând, trebuie să definim e-combustibilii sau combustibilii sintetici, care sunt o formă de combustibil produsă cu ajutorul energiei regenerabile, a apei și a dioxidului de carbon din atmosferă sau a hidrogenului. Atunci când sunt utilizați într-un motor cu ardere internă, combustibilii sintetici eliberează în continuare emisii de carbon, însă pentru că sunt produși cu ajutorul energiei regenerabile, ei sunt considerați ca fiind neutri din punct de vedere al emisiilor.

Unii experți sunt de părere că e-combustibilii sunt deja compatibili cu motoarele termice existente pe piață la mașini, nave și avioane, ceea ce înseamnă că implementarea lor nu ar trebui să fie problematică. În plus, e-combustibilii pot fi distribuiți și către sistemele de încălzire care funcționează pe combustibili sub formă lichidă sau gazoasă. E-combustibilii nu trebuie confundați cu biocombustibilii, care sunt obținuți din prelucrarea de biomasă.

Nu toți e-combustibilii sunt obținuți în același mod, astfel că de exemplu, e-kerosenul, e-motorina sau e-metanul sunt produși cu ajutorul emisiilor de carbon, care sunt fie captate direct din atmosferă, fie înainte de a ajunge acolo.

Ce avantaje oferă e-combustibilii

Ca în orice situație, există avantaje și dezavantaje când vine vorba de producția și utilizarea combustibililor sintetici.

Un prim avantaj este acela că e-combustibilii sunt produși cu ajutorul energiei regenerabile, ceea ce înseamnă că ei nu generează emisii de carbon în faza de producție. În plus, ei ne pot ajuta să reducem emisiile de carbon din atmosferă, deoarece pentru a produce unele tipuri de combustibili sintetici este nevoie de captarea carbonului, ceea ce ne reduce și mai mult amprenta de carbon.

Comparativ cu combustibilii tradiționali, precum benzina sau motorina, aceștia eliberează o cantitate mai mică de emisii de oxid de azot sau de particule fine, ceea ce îi face mai sănătoși, chiar dacă nu complet inofensivi.

Totodată, cum am scris mai sus, ei sunt complet compatibili cu motoarele termice și cu sistemele de încălzire din prezent, ceea ce înseamnă că dacă am avea o cantitate suficientă de e-combustibili, am putea să-i folosim chiar de acum.

Ce dezavantaje au e-combustibilii

Iar acesta este chiar unul dintre dezavantajele acestui tip de combustibili alternativi, anume faptul că nu există în prezent o producție suficient de mare a acestora.

Deși abia din 2035 mașinile noi vor putea funcționa doar pe combustibili sintetici, reprezentanții industriilor trebuie să grăbească producția și distribuirea acestora pentru a asigura o rezervă suficient de mare.

Cum am precizat anterior, e-combustibilii sunt realizați pe baza carbonului și a hidrogenului. Momentan nici soluțiile pentru captarea emisiilor de carbon nu sunt suficient de dezvoltate.

Nici producția de hidrogen nu asigură în prezent o cantitate foarte mare de gaz, mai ales că acesta este folosit și pentru alte aplicații, cum ar fi mașinile electrice pe pile de combustie.

Chile a deschis în 2021 cea mai mare fabrică pentru producția de e-combustibili din lume, care ar putea produce 550 de milioane de litri pe an, un proiect susținut chiar de Porsche, în vreme ce Norsk e-Fuel ar putea deschide o nouă unitate de producție în 2024. Aceasta ar urma să aibă o capacitate de producție de 25 de milioane de litri pe an, însă produsul va fi destinat doar industriei aviatice.

Experții de la ONG-ul Transport & Environment spun că, până în 2035, Europa va avea o cantitate de e-combustibili suficientă doar pentru alimentarea a două procente din mașinile de pe continent, ceea ce înseamnă că mașinile pe baterii ar putea avea un avantaj.

De asemenea, comparativ cu benzina și motorina tradițională, e-combustibilii ar putea avea un preț la pompă cu 50% mai mare până în 2030, ceea ce ar putea determina mai mulți șoferi să aleagă o mașină electrică, asta dacă și prețul energiei electrice va rămâne rezonabil.

E-combustibilii sau bateriile

Există dezbateri legate de care dintre aceste două alternative este mai bună. Pe de-o parte, pentru că sunt compatibili cu vehiculele existente, e-combustibilii vor funcționa foarte bine cu modelele vechi, dar și cu cele noi de după 2035.

De cealaltă parte, prețul mai ridicat și rezerva limitată ar putea cauza o scădere a interesului pentru acest tip de vehicule și ar putea facilita rata de adoptare a mașinilor electrice. Efectul secundar al acestui lucru poate fi acela că producătorii care decid să producă în continuare mașini cu motoare termice ar putea irosi cercetare și chiar capacitate de producție pe modele învechite.

Vehiculele pe baterii și hidrogen sunt în continuare considerate de mai mulți experți ca fiind soluția curată și prietenoasă cu mediul pentru moment, întrucât ele nu eliberează emisii atunci când sunt pe șosea.

E-combustibilii ar putea fi o ultimă încercare a producătorilor de mașini clasice de a prelungi durata de viață a motoarelor termice, care mai devreme sau mai târziu vor fi înlocuite cu variante cu adevărat sustenabile de transport personal, în comun și de marfă.